قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / توصیه‌های مراجع و علما به وزیر اقتصاد
توصیه‌های مراجع و علما به وزیر اقتصاد

گزارش؛

توصیه‌های مراجع و علما به وزیر اقتصاد

حفظ ثبات قیمت‌ها، رفاه مردم و برقراری عدالت در أخذ مالیات، بالا رفتن ارزش پول ملی و اصلاح وضعیت بانکداری از جمله توصیه‌های مهم آیات آیات نوری همدانی و سبحانی به وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با هدف دیدار با مراجع و علما به شهر مقدس قم سفر کرد و با حضور در بیوت آیت‌الله حسین نوری همدانی و آیت‌الله جعفر سبحانی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت با ایشان دیدار و به رهنمودهای مراجع تقلید توجه نمود. دیدار با استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و عضو شورای نگهبان و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و امام جمعه قم از دیگر برنامه‌های سفر وزیر اقتصاد به قم بود.

نتیجه عملکرد و خدمات دولت باید در سفره مردم مشخص شود

آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی ضمن قدردانی از خدمات انجام شده‌ گفت: نتیجه عملکرد و خدمات دولت باید در سفره مردم مشخص شود.

معظم‌له اصلاح وضعیت بانکداری را مورد تاکید قرار داده و خاطر نشان کرد که این موضوع باید در اولویت قرار گیرد و برای بالا رفتن ارزش پول ملی تلاش شود.

ایشان در ادامه افزود: زمانی می‌توانیم ادعای موفقیت داشته باشیم که فقر ریشه کن شده باشد و مردم در رفاه قرار بگیرند.

آیت‌الله نوری همدانی بیان داشت: مسئولان در مسیر خدمت به مردم تمام سعی خود را بکار بگیرند، زیرا حضرت امام علی (علیه‌السلام) تاکید دارند ستون دین مردم هستند و در انقلاب هم همین مردم بودند و عامل بقاء این نظام هم همین مردم هستند و تأکید امام راحل (ره) و رهبری هم همین است.

ایشان با تقدیر از کارهای صورت گرفته، موضوع برقراری بیمه برای همه مردم را مورد تأکید قرارداد و برقراری عدالت در أخذ مالیات را خواستار شد.

اجازه تجارت به بانک‌ها داده نشود، بلکه تجارت در اختیار مردم باشد

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در توصیه‌هایی به وی اظهار کرد: تلاش کنید ثبات قیمت‌ها حفظ شود، چراکه این ثبات نشانه تسلط بر امور است.

ایشان با اشاره به اینکه بانک‌ها باید امانت‌دار مردم باشند، گفت: اجازه تجارت به بانک‌ها داده نشود، بلکه تجارت در اختیار مردم باشد و بانک‌ها امانت‌دار مردم باشند.

معظم‌له بر نصب افراد امین و متعهد در سمت ریاست بانک‌ها تاکید و ابراز داشت: مدیرانی در بانک‌ها نصب کنید که حافظ و نگهبان مال مردم باشند.

آیت‌الله سبحانی همچنین تصریح کرد: بسیاری از استفتائات ارسال شده به دفتر مراجع درخصوص اخذ وام از بانک‌ها و عدم توان بازپرداخت دیون است که بانک منزل و مغازه این افراد را تصاحب می‌کند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ تلاش کنید اسناد املاک برای وثیقه قرار نگیرند.

در مولدسازی سرمایه‌های دولتی باید مراقب‌های زیادی صورت گیرد

استاد علیرضا اعرافی ضمن تبریک ولادت باسعادت پیامبر اعظم محمد مصطفی (ص) از مجموعه تحرکات، پشت کارها و خدمات دولت قدردانی نمود و در ادامه تجسم اندیشه اسلامی در عمل اسلامی و ظهور و بروز آن در سطوح مختلف اجتماعی را مهم‌ترین وظیفه تیم اقتصادی دولت اسلامی دانست و ابراز داشت: از تیم اقتصادی دولت انتظار داریم تا راهکارها و راهبردهای تجسم عملی اندیشه اسلامی در سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه نقش نظریه‌پردازی حوزه و دانشگاه و هم راستا بودن دستگاه اجرایی در عملیاتی‌سازی طرح‌های پویا را بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت در تعامل با حوزه قدم‌های خوبی برداشته، اثربخشی آن نیازمند ارتقای همکاری‌هاست.

وی به طرح‌ها و اسناد پویای نظامات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه اشاره نمود و یادآور شد: حوزه‌های علمیه با بیش از پنجاه نهاد و مجموعه کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا و ترسیم برنامه عملیاتی مشترک ۵ ساله‌ای را در دستور کار قرار داده است، تفاهم‌نامه همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش از موفق‌ترین این طرح‌هاست.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه آماده تقویت همکاری‌ها با تیم اقتصادی دولت و تدوین برنامه مشترک ۵ساله است، اظهار داشت: تدوین فقه معاصر و اشراب آن در قلب حوزه‌های علمیه و برپایی دروس خارج فقه معاصر در موضوعات مبتلا به جامعه، از جمله راهبردهایی است که در سالیان اخیر بیش‌ از پیش مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار گرفته است.

استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان این که قلب تپنده حوزه‌های علمیه همواره آماده بررسی فقهی مسائل مبتلا به اجتماعی است، یادآور شد: حوزه‌های علمیه بیش از ۱۰ طرح تبلیغی تحولی را هم‌زمان در دستور کار قرار داده است؛ طرح امین و حضور طلاب کارآزموده در مدارس آموزش‌وپرورش، تنها یکی از این طرح‌های موفق تبلیغی است.

تشریح برجسته‌ترین خدمات فرهنگی و اجتماعی حوزه‌های علمیه از دیگر موضوعات استاد اعرافی بود؛ وی در تبیین طرح هجرت و حضور طلاب در مناطق روستایی کشور بر اهمیت فرهنگ‌سازی اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی تصریح نمود.

عضو فقهای شورای نگهبان، بحث بین‌الملل اقتصادی و آراستگی نگاه بین‌المللی در مراودات اقتصادی و انعکاس گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر آن را موردتوجه قرارداد و یادآور شد: مولدسازی سرمایه‌های دولتی از جمله اقداماتی است که باید در اجرای آن در عرصه عمل مراقب‌های زیادی بدان صورت گیرد.

اعرافی به موضوع خصوصی‌سازی‌ها و جهت‌دهی این بخش به سمت تولید قطعات دانش‌بنیان و دستگاه‌های صنعتی مبتنی بر فناوری‌های روز تأکید نمود و یادآور شد: نظامندسازی بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و جهت‌دهی درست به ظرفیت‌ها از جمله رویکردهایی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان در سخنانی بر موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه‌های اقتصادی، به‌ویژه عرصه مالیات و استقرار عدالت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح نمود.

در امور اجرایی از ظرفیت همه جناح‌ها استفاده شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در این دیدار که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با بیان اینکه از درون مناسبت‌های دینی درس‌ها و عبرت‌هایی به دست می‌آید، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که خداوند برای نبی مکرم اسلام در سوره انفال بیان می‌کند این است که می‌فرماید ای پیامبر، خداوند تو را با دو عامل تأیید می‌کند که یکی نصرت خودش و دیگری کمک مردم است.

وی با بیان اینکه کارهای دنیا با دو عامل خواست و اراده خداوند و همراهی مردم پیش می‌رود، افزود: درنظرداشتن خداوند بدون استفاده از همراهی مردم فایده‌ای ندارد و کار را پیش نمی‌برد؛ ولی برعکسش اگر حاکمی حتی اگر ظالم باشد بتواند مردم را با خود همراه کند کارش در دنیا پیش می‌رود.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گله‌کردن از وضعیت گذشته و مدیران قبلی را نادرست دانست و گفت: در امور اجرایی و اجتماعی باید بتوان از ظرفیت همه جناح‌ها استفاده کرد و اگر فردی واقعاً کاربلد است باید از تجربه‌اش استفاده شود و از طرف دیگر اگر کسی مؤمن باشد ولی کاری از او ساخته نباشد استفاده از او درست نخواهد بود.

امام جمعه قم به کار گماردن مدیران برای به‌دست‌آوردن دل برخی افراد و جناح‌ها را نادرست دانست و افزود: اگر بنای کار دولت رضای خدا باشد و در کنار آن تلاش، همت و توسل به اهل‌بیت (ع) را داشته باشد یقیناً کارها درست می‌شود و مشکلات برطرف خواهد شد.

سعیدی در خاتمه تأکید کرد: باید در هر عرصه از زندگی عبد خدا بود و عبد خدا شدن به معنی رعایت حلال و حرام خداوند است و مردم باید احساس کنند که دستگاه دولت دنبال کار حرام و خلاف نیست و مطابق با شریعت حرکت می‌کند.

خاطرنشان می‌شود، علما و مراجع تقلید قم در سخنرانی‌های اخیر خود به مباحث و مسائل اقتصادی کشور پرداخته و بر لزوم رسیدگی به معیشت مردم تاکید داشته‌اند. همچنین آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز هفته گذشته طی سخنانی از فعالیت‌های ربوی برخی از بانک‌ها انتقاد شدید کرد و اصلاح روندهای غلط را خواستار شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics