قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تولید نقشه تمدنی و تربیت نیروی انسانی، دو عنصر مهم در پیاده‌سازی فقه حکومتی
تولید نقشه تمدنی و تربیت نیروی انسانی، دو نقش مهم در پیاده‌سازی فقه حکومتی

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی عنوان کرد:

تولید نقشه تمدنی و تربیت نیروی انسانی، دو عنصر مهم در پیاده‌سازی فقه حکومتی

برای پیاده‌سازی تمدن اسلامی باید تولید نقشه تمدن اسلامی و ارائه نظام‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی در کنار تربیت نیروی انسانی توانمند در حوزه‌اندیشه و اجرا برای تحقق تمدن اسلامی و تزریق آن به جامعه و حاکمیت اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام محمدتقی اکبر نژاد مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی که در مشهد برگزار شد، در تشریح فعالیت‌‌های این موسسه، زمان تأسیس موسسه فقاهت را سال ۸۹ بعد از سفر مقام معظم رهبری به قم دانست و اظهار داشت: با بیان اینکه تولید نقشه و تربیت نیروهای کارآمد ابتدا مبتنی بر اصلاح روش فهم دین است، افزود: رشد جامع طلاب برای حرکت در جهت مأموریت تمدن سازی اسلامی در کنار تحول علمی در روش فهم دین و تحقق تحول مطلوب در حوزه و برنامه‌ریزی برای رشد معنوی طلاب از برنامه‌های موسسه فقاهت به شمار می‌رود

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش محوری بر پایه کلام فقاهی، نظام معرفتی، منطق تفسیر متن، ادبیات دین، تاریخ تحول مکاتب فقهی اصولی، مبانی رجالی و… از برنامه‌های این موسسه است.

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری سطوح آموزشی در موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی ابراز کرد: در سطح یک که دوره فراگیری بوده یک بسته اجتهادی در یک دوره دو حداکثر سه سال برای طلاب پس از پایه ششم ارائه می‌شود که در سال اول کتاب کلام فقاهی و کتب و جزوات کوتاه‌تر و در سال دوم نیز طلاب نظام معرفتی فقاهت و مبانی علم رجال را آموزش می‌بینند.

اکبرنژاد در توضیح سطح دوم آموزشی توسط موسسه فقاهت نیز عنوان کرد: دوره‌ای ۳ الی ۴ ساله که طلبه را به قدرت تفسیر متون دینی و جمع‌بندی آن‌ها در کنار ادله عقلی می‌رساند تا از تقلید مستغنی گردند، این دوره معادل درس خارج است اما استاد راهنمای روش تحقیق و ناظر بر تلاش علمی طلبه است.

وی با تأکید بر اینکه در سال اول سطح دوم بیشتر تمرکز موسسه بر موضوعات عبادی و تقویت تفسیر متن طلاب است، یادآور شد: در سال دوم این سطح کار بر روی معاملات(بدون ورود به مباحث نظام سازی) با نقش محوری قرآن و عقل برجسته می‌شود تا مهارت طلاب در به‌کارگیری عقل عملی تکمیل شود.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در توضیح سال سوم سطح دوم خاطرنشان کرد: در این سال تمرکز موسسه بیشتر کار بر روی مسائل مستحدثه با پرداختن به مسائل نوپدید مهارت طلاب در نحوه موضوع شناسی فقهی و ارجاع آن‌ها به عناوین فقهی است.

اکبرنژاد در پایان اراده خود، سطح سه آموزشی در موسسه فقاهت و تمدن اسلامی را دوره تمدن ذکر کرد و گفت: این سطح، دوره‌ای ۳ الی ۴ ساله تحت اشراف استاد و همیاری اساتید دانشگاه در موضوع خاص بحث‌های تمدنی مانند فرهنگ، اقتصاد، سیاست و هنر و … می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics