قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جدیدترین برنامه‌های عربستان برای حج آینده
جدیدترین برنامه‌های عربستان برای حج آینده

گزارش؛

جدیدترین برنامه‌های عربستان برای حج آینده

عربستان برنامه‌ریزی برای حج تمتع آینده را آغاز و در جلسات اخیر به کاهش تصدی‌گری دولت‌ها در اعزام زائران و تقلیل عوامل اجرایی حج کشورها اشاره کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، عربستان برنامه‌ریزی برای برگزاری حج تمتع آینده را آغاز کرد و در جدیدترین تصمیم‌ها به نظر می‌رسد که قرار است سعودی‌ها سهمیه عوامل حج تمتع کشورهای مختلف را کاهش دهند.

کاهش ۱۰۰۰ نفری عوامل حج گذشته

در سال‌های گذشته سهمیه عوامل حج تمتع برای کشورها سه درصد سهمیه حجاج آن کشور بود؛ به طوری که از هر ۱۰۰ هزار حاجی فقط سه هزار نفر به عنوان عوامل پذیرفته شده و ویزای رایگان برای آن‌ها صادر می‌شود.

با وجود سهمیه عوامل حج که در سازمان همکاری‌های اسلامی مصوب شده است، اما در سال‌های گذشته تعداد عوامل حج ایران بیش از تعداد مصوب بوده و همین امر هزینه اضافی به زائران خانه خدا تحمیل کرده است؛ تا جایی که در برخی سال‌ها تعداد عوامل حج تمتع به بیش از هشت درصد هم می‌‌رسید.

با این وجود، سال گذشته با توجه به گرانی سفر حج تمتع و بالارفتن هزینه‌ها، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به کاهش عوامل اجرایی و ستادی اشاره کرد و امسال حدود یک هزار نفر از عوامل حج تمتع نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت.

امسال عوامل حج حدود ۲ درصد کمتر اعزام شدند

علاوه بر این، مقام معظم رهبری نیز خواستار کاهش تعداد کارگزاران حج شده بودند که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کاهش تعداد کارگزاران در حج امسال از ۷.۵ درصد به ۵.۸ درصد اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این تعداد به کم‌تر از پنج درصد برسد.

در صورتی که تعداد عوامل و کارگزاران حج به زیر پنج درصد هم برسد، باز هم تا رسیدن به حدود سه درصد که تعداد مصوب است، فاصله بسیاری داریم و سازمان حج و زیارت و مسوولان باید تدابیری اتخاذ کنند تا با کاهش عوامل اجرایی و ستادی،هزینه‌های تحمیلی به زائران نیز تقلیل یابد.

تلاش سعودی‌ها برای کاهش تصدی‌گری دولت‌ها در سفر به سرزمین وحی

علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کرد که سعودی‌ها درصدد کاهش تصدی‌گری دولت‌ها در سفر به سرزمین وحی هستند و با برنامه‌ریزی‌های مختلف تلاش می‌کنند که واسطه‌ها را برداشته و زائران بتوانند خودشان بدون حتی کاروان عازم خانه خدا شوند.

در پذیرش زائران عمره مفرده نیز سعودی‌ها تا حدی این روند را پیگیری کرده‌اند و با راه‌اندازی سامانه نسک افراد در کشو‌های مختلف می‌توانند با ثبت درخواست عمره مفرده در زمان‌های قابل انتخاب، برای زیارت خانه خدا برنامه‌‌ریزی کنند. حتی عربستان برای افرادی که با پرواز سعودی عازم این کشور می‌شوند ویزای چهار روزه رایگان می‌دهد.

به گفته یک منبع آگاه، در جلسات گذشته مسوولان حج عربستان درباره حج آینده، سعودی‌ها درصدد رساندن تعداد عوامل به حدود یک درصد هستند. با تحقق این امر، ۲ درصد از سهمیه عوامل کاهش می‌یابد.

پرداخت جریمه برای حضور عوامل اجرایی بیش از سهمیه مصوب در حج

همچنین برخی از فعالان حوزه حج در کشورهای مختلف معتقدند که عربستان با کاهش عوامل حج قصد دارند که هزینه بیشتری از کشورها اخذ کنند؛ چرا که عوامل برخی کشورها بیش از سهمیه اعلام شده است و آنها برای دریافت ویزا باید جریمه پرداخت کنند.

امسال به ازای اعزام هر نفر نیروی ستادی و اجرایی بیش از سهمیه، کشورها باید حدود ۲ هزار ریال سعودی بپردازند.

در حج تمتع امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ ایرانی به حج تمتع مشرف شدند که بیش از چهار هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی و ستادی اعزام شدند. در حالی که بر اساس قانون مصوب که سه درصد سهمیه باید به عوامل اختصاص یابد، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر ویزای رایگان از سوی عربستان دریافت کردند و سایر افراد یعنی بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل برای دریافت ویزا هزینه مازاد دادند.

احتمال افزایش هزینه ویزای عوامل حج خارج از سهمیه

همچنین یک منبع مطلع می‌گوید: قرار است هزینه ویزا برای عوامل و کارگزاران حج تمتع که خارج از سهمیه هر کشور اعزام می‌شوند، افزایش پیدا کند و بیش از ۱۰ برابر شود.

اکنون نیز در صورتی که عربستان کاهش عوامل اجرایی و ستادی را در حج تمتع آینده اجرایی کند و هزینه مازاد برای اخذ ویزا از کشورها بخواهد اخذ کند، کاهش عوامل اجرایی به منظور مدیریت هزینه حج تمتع امری ضروری است و باید مسوولان کشورمان برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، حداقل بیش از ۳ درصد از سهمیه عوامل بکاهند.

نگرانی از اجرای تصمیم جدید عربستان، اندونزیایی‌ها را هم به تکاپو انداخت

با توجه به شنیده شدن زمزمه‌هایی درباره کاهش سهمیه عوامل حج، در روزهای اخیر برخی از کشورها همچون اندونزی که بیشترین سهمیه حج را دارند، به تکاپو افتاده‌اند. اندونزی با بیش از ۲۲۰ هزار زائر هر سال بیشترین سهمیه حج را به خود اختصاص می‌دهد و هر سال تعداد عوامل اجرایی این کشور به اندازه سهمیه مصوب یعنی سه درصد است.

در حج تمتع سال گذشته حدود ۶ هزار و ۷۰۰ نفر به عنوان عوامل اجرایی از اندونزی به سرزمین وحی مشرف شدند. با این وجود، مسوولان حج اندونزی هم به فکر کاهش این تعداد هستند تا در صورت اجرایی شدن تصمیم جدید سعودی‌ها بتوانند حج تمتع را بخوبی مدیریت کنند.

به گزارش فارس، در حج تمتع گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از بیش از ۹۰ کشور جهان به سرزمین وحی مشرف شدند. در حالی که عربستان پیش از آن از حضور بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار حاجی خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics