قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر
جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر

معرفی کتاب؛

جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر

کتاب «جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر» به قلم محمدجواد صاحبی منتشر شد. نویسنده در این کتاب به بررسی بن ‌مایه‌های اعتقادی، زمینه‌های اجتماعی و سیاسی و نیز سیر تحولات جنبش‌های بیداری از آغاز شکل‌گیری تا امروز پرداخته است.

به گزارش شبکه اجتهاد، محمدجواد صاحبی، نویسنده کتاب «جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر» آنگونه که در مقدمه کتاب خود آورده، معتقد است «درباره جنبش‌های فکری و دینی بیدارگرانه در سرزمین‌های اسلامی اثری کامل و جامع تاکنون تدوین و نشر نیافته است. به همین جهت در عرصه پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی، فقر و خلا بارزی مشاهده می‌شود.»

صاحبی در این راستا دست به نگارش این کتاب زده تا اثری جامع و فشرده در رابطه با سیر تحولات، ریشه‌ها و بنیان‌های جنبش‌های فکری و دینی بیدارگرانه جهان اسلام در دسترس پژوهشگران این حوزه قرار بگیرد. اثری که ایرادات اثرات مشابه قبلی خود را ندارد. به اعتقاد نویسنده، کتاب‌های مشابهی که در این زمینه منتشر شده، یا صرفا از منظر علوم سیاسی به قضایا نگریسته و یا اینکه محدود به منطقه جغرافیایی خاصی بوده و یا بر مبنای داده‌های غلط به تحلیل مسائل پرداخته است. خلاصه اینکه هیچ اثری که بتوان صفت «جامع» را بر آن گذاشت وجود نداشته است. کتاب جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر سعی کرده است این خلا را پر کند.

محمدجواد صاحبی در این کتاب به بررسی بن ‌مایه‌های اعتقادی، زمینه‌های اجتماعی و سیاسی و نیز سیر تحولات جنبش‌های بیداری از آغاز شکل‌گیری تا امروز در مناطقی چون عثمانی و ترکیه جدید، شبه قاره هند، عربستان سعودی، مصر، سودان، لیبی، الجزایر، تونس و مراکش پرداخته است.

اثر حاضر بخشی از مطالعه‌‌های نویسنده در این‌باره است که با کاوش در تاریخ تقابل دو تمدن اخیر شرق و غرب، به تحلیل چگونگی پیدایش طلایه‌داران این ماجرا، و سیر تحول و تطور اندیشه‌های آنان پرداخته است، اندیشه‌هایی که هم اینک در جهان اسلام پیروان و مخاطبان فراوانی دارد و رویدادهای فرهنگی، دینی و اجتماعی سترگی را رقم زده است.

البته این کتاب به معنای واقعی کلمه «جامع» نیست. چرا که فقط به جنبش‌های دینی و فکری کشورهای سنّی‌نشین پرداخته و بررسی کشورهای شیعه نشین چون ایران، عراق و لبنان را به اثر دیگری حواله داده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که حجم بالای کتاب اجازه فربه شدن بیش از این را به نویسنده نداده است.

بی‌تردید دست‌آوردهای بیش از دو قرن رویارویی، مجاهدت و اندیشه ورزی، با همه آزمون‌ها، خطاها، فرازها و فرودهایی که داشته، سرمایه‌ای ارجمند است که در بوته نقد عالمانه عیار آن‌ها معین، و دستمایه‌ای برای پیشرفت و خروج از بحران کنونی می‌گردد.

یادآوری می‌شود، این کتاب در ۹۸۲ صفحه توسط نشر ادیان منتشر شده و با قیمت ۶۰ هزار تومان روانه بازار شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، واحد انتشارات دانشگاه مراجعه نموده و یا با شماره تلفن: ۳۲۸۰۲۶۱۰ – ۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics