قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جنجال در مصر بر سر خطبه‌های نماز جمعه
اوقاف مصر از برگزاری همایش بین المللی «فقه حکومت» خبر داد

جنجال در مصر بر سر خطبه‌های نماز جمعه

تصمیم وزیر اوقاف مصر مبنی بر تنظیم خطبه‌های نماز جمعه در برنامه چند سال آینده میان محافل دینی این کشور جنجال به پا کرده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، از پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط چاپ لندن، تصمیم محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر مبنی به تنظیم خطبه‌های نماز جمعه این کشور در برنامه‌ای برای پنج سال آینده و ارائه این طرح به عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در بین علمای الازهر و وزارت اوقاف جنجال‌آفرین شده است.

برخی منابع گفتند: وزیر اوقاف مایل است تا به جای تغییر گفتمان دینی، آن را ثابت نگه دارد، این موضوع باعث می‌شود تا انعطاف لازم در مسائل دینی برای مقابله با افکار تکفیری نادیده گرفته شود.

در مقابل آن علمای الازهر در مصاحبه با الشرق الاوسط اظهار داشتند: تصمیم وزارت اوقاف ظالمانه و غیرقابل قبول است.

السیسی در سخنانی به مناسبت ولادت پیامبر (ص) در ماه دسامبر گذشته گفته بود: زمانیکه با وزیر اوقاف درباره تجدید نظر در مسائل دینی صحبت کردم، وی فورا و با شور و هیجان تصمیم گرفت مسائل دینی یکسان و ثابت بماند. موضوع فراتر از آن است و وی این موضوع را نادیده گرفته است.

پس از اعتراض‌های گسترده الازهر، مختار جمعه در ماه اوت گذشته از تصمیم یکسان سازی خطبه‌های نماز جمعه صرف نظر کرد.

هیئت علمای عالی‌رتبه مصر به ریاست احمد الطیب تصمیم دولت و وزارت اوقاف را برای ارائه خطبه‌های مکتوب نپذیرفت و این تصمیم خشم امامان جمعه و مبلغان را به دنبال داشت، آنها تهدید کردند با اتخاذ این تصمیم، در مساجد سخنرانی نخواهند کرد اما مختار جمعه مخالفت علمای مصر را نادیده گرفت و آن را تفکری سطحی و باعث تضعیف دین دانست.

وزیر اوقاف مصر همچنین از امامان وزارت اوقاف خواست تا بدون توجه به امامان وابسته به الازهر، تصمیم وی را اجرا کنند.

ناظران می‌گویند: الازهر و وزارت اوقاف مصر همچنان مواضعی نامنسجم دارند به ویژه آنکه تصمیم اخیر جمعه مبنی بر تنظیم خطبه‌ها برای پنج سال آینده که در طول تاریخ بی سابقه بوده است، تصمیمی شخصی به شمار می‌آید و وی با الازهر در این خصوص مشورت نکرده است.

برخی مسئولان این دو نهاد تلاش کردند تا وجود هرگونه اختلاف در مدت اخیر را تکذیب کنند اما تصمیم وزارت اوقاف برای ارائه خطبه‌های مکتوب از بحران موجود میان دو طرف پرده برداشت؛ موضوعی که باعث شد السیسی دخالت و بر نقش الازهر و وزارت اوقاف در مسائل دینی تاکید کند.

برخی منابع در وزارت اوقاف مصر اظهار داشتند: این وزارتخانه فهرست موضوع خطبه‌های نماز جمعه را برای سال‌های آینده تنظیم کرده که شامل ۵۴ موضوع برای سال نخست است و برای پنج سال آینده ۲۷۰ موضوع دارد.

 این در حالی است که برخی منابع در الازهر به الشرق الاوسط گفتند تصیم وزیر اوقاف ظالمانه است و باعث می‌شود تا امامان و مبلغان نتوانند مسائل جدید را در دین مطرح کنند، این تصمیم می‌تواند باعث تضعیف عملکرد امامان مساجد در رویارویی با افکار افراطی شود. واحد مرکزی خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics