قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حدیث غدیر سند وحدت است/ اجازه ندهیم غدیر تبدیل به نقطه اختلاف شود/ واقعه غدیر همانند حادثه عاشورا در متن زندگی مردم وارد شود
حدیث غدیر سند وحدت است/ اجازه ندهیم غدیر تبدیل به نقطه اختلاف شود/ واقعه غدیر همانند حادثه عاشورا در متن زندگی مردم وارد شود

مراجع در دیدار اعضای ستاد واقعه غدیر تاکید کردند؛

حدیث غدیر سند وحدت است/ اجازه ندهیم غدیر تبدیل به نقطه اختلاف شود/ واقعه غدیر همانند حادثه عاشورا در متن زندگی مردم وارد شود

آیت‌الله سبحانی با اشاره به حدیث غدیر گفت: این حدیث در شرایط خاصی انجام گرفت که هیچ‌گاه فراموش شدنی نیست، ترویج غدیر، ترویج توحید و وحدت است. همچنین آیت‌الله مکارم تاکید نمود: مسائل مربوط به غدیر ما را نباید از سایر مطالب مربوط به امامت و ولایت غافل کند؛ بلکه بایستی با محوریت غدیر سایر فضائل و ارزش‌ها نیز برای مردم و جامعه تبیین و ترویج شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی شامگاه یکشنبه در دیدار اعضای ستاد واقعه غدیر اظهار داشت: در تاریخ اسلام حدیثی نداریم که از نظر تواتر به پایه حدیث غدیر برسد. از میان صحابه پیامبر حدود ۱۲۱ نفر و از میان علمای اهل سنت نیز بیش از ۳۰۰ نفر این حدیث را نقل کرده اند.

ایشان با بیان اینکه این حدیث در شرایط خاصی انجام گرفت و هیچ گاه فراموش شدنی نیست، گفت: ترویج غدیر، ترویج توحید و وحدت است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه غدیر روز تکریم امیرالمؤمنین(ع) است تصریح کرد: ریشه شعر الغدیر را در زبان فارسی باید پیدا کرد و موسوعه‌‌ای در این خصوص ایجاد نمود.

معظم‌له با اشاره به جایگاه و ارزش واقعه غدیر گفت: حدیث غدیر در شرایط خاصی بیان شده است که شیعه و سنی آن را نقل کرده و سند وحدت است. واقعه غدیر بسیار مهم و با اهمیت است و نباید از آن غافل شد.

از حق عدول نمی‌کنیم اما توهین به مقدسات را جایز نمی‌دانیم

همچنین، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر، با تقدیر از تلاش‌های انجام شده برای نمایش این واقعه اسلامی، جریان غدیر را یک واقعه مهم بی نظیر تاریخی و بسیار تاثیرگذار در تاریخ جهان اسلام ارزیابی کرد.

معظم ‌له با بیان اینکه مسائل سیاسی بعد از واقعه غدیر به قدری پر رنگ بود که اجازه نداد این واقعه خود را نشان دهد تا جایی که برخی این واقعه مهم را فراموش کردند، اظهار داشت: گروهی از علما در سده‌ها و قرن‌های مختلف کتاب‌هایی نوشتند تا فراموشی این واقعه جبران شود و تا اندازه‌‌ای نیز جبران شد، گروهی از شعرا نیز قرن به قرن این مساله را در اشعار خود پر رنگ کردند، اینها سبب شد مجددا حادثه غدیر در جایگاه خود قرار گیرد.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر پاسداشت دقیق واقعه غدیر، بر ضرورت کار محتوایی عمیق و دقیق در این راستا تاکید کرد و گفت: باید مراقب تحریف حدیث غدیر باشیم تا «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را به گونه‌‌ای دیگر تبیین نکنند و موضوع ولایت را در حد دوستی تنزل ندهند.

ایشان با توصیه اکید همگان به پرهیز از توهین به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی، تصریح کرد: در پاسداشت و بزرگداشت برنامه‌های غدیر نیز باید به این مهم توجه شود، البته ما از حق عدول‌ نمی‌کنیم اما توهین به مقدسات را جایز‌ نمی‌دانیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید اجازه دهیم غدیر که عامل وحدت است تبدیل به نقطه اختلاف شود، افزود: مسائل مربوط به غدیر ما را نباید از سایر مطالب مربوط به امامت و ولایت غافل کند؛ بلکه بایستی با محوریت غدیر سایر فضائل و ارزش‌ها نیز برای مردم و جامعه تبیین و ترویج شود.

‌‌آیت‌الله مکارم افزود: در کنار این مسائل باید دیگر موضوعات اخلاقی و اجتماعی نیز تبیین گردد، شیعه علی(ع) باید متخلق به اخلاق اسلامی و حسنه باشد، شیعه مولا علی اهل احتکار و کارهای ضد ارزشی و غیر اخلاقی نیست.

معظم‌له در ادامه خواستار توجه بیشتر به نهج البلاغه شده و بیان داشت: نهج البلاغه دریایی از معارف گرانسنگ است، اما متاسفانه این کتاب شریف همچون خود مولا علی(ع) مظلوم است؛ در برنامه‌های خود برای نشر این معارف نیز برنامه ریزی لازم را داشته باشید.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان برای دست اندرکاران ستاد بزرگداشت واقعه غدیر آرزوی توفیق کرده و گفت: امیدواریم در برنامه‌های خود موفق باشید و هر ساله با ابتکارات و نوآوری‌های جدید بتوانید به رسالت بزرگی که دارید عمل کنید.

واقعه غدیرخم مانند حادثه عاشورا باید در متن زندگی مردم وارد شود

همچنین، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار اعضای ستاد بازسازی غدیرخم با اشاره به اهمیت مسئله غدیر خم افزودند: کار بازسازی غدیرخم امری مثبت و اثرگذاری بوده چرا که صدور و ترویج جریان غدیر خم امری بسیار حیاتی و مهم است.

ایشان افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق واقعه غدیرخم نیز مانند حادثه عاشورا در متن زندگی مردم قرارگرفته و به‌صورت مستمر تکرار و ترویج شود، در مورد واقعه غدیرخم متأسفانه تاکنون فعالیت‌های چشمگیری صورت نگرفته است.

آیت‌الله‌ نوری همدانی عنوان کرد: اهمیت جریان غدیر در حدی بوده که خداوند کرامت انسان‌ها را در قرار دادن امامی برای آن‌ها قرار داده و انتخاب امام و رهبر را نیز خداوند بر عهده مردم قرار نداده و این امری بوده که خداوند متعال آن را انجام می‌دهد همان‌گونه که پیامبران نیز انحصاراً توسط خداوند متعال انجام می‌شود.

ایشان با اشاره به آیه شریفه ولایت خاطرنشان کرد: دین اسلام زمانی به حد کمال رسید و نعمت‌ها بر انسان‌ها تمام می‌شود که خداوند امام علی(ع) را به‌عنوان رهبر و امام جامعه انتخاب می‌کند.

معظم‌له تأکید کرد: انتظاری که از بنیاد بین‌المللی غدیر می‌رود این بوده که واقعه غدیر خم را نیز مانند حادثه عاشورا وارد متن زندگی مردم کند.

آیت‌الله‌ نوری همدانی با تأکید بر برخی مضامین والای کتاب شریف نهج‌البلاغه ادامه داد: بعد از قرآن کریم هیچ کتابی به ارزشمندی و گران‌قدری نهج‌البلاغه وجود ندارد، جامعه شیعی باید مضامین این کتاب شریف را به‌درستی فراگرفته و بر مبنای رویکردهای آن جهت‌گیری‌های مختلف در موضوعات مختلف را تنظیم و اجرا کند.

ایشان با اشاره به سخنی از امام علی در پایان سخنان خود ابراز کرد: مسئولان باید سطح زندگی خود را در حد زندگی فقرا پایین آورده و مانند آن‌ها از امکانات و امتیازهای اجتماعی استفاده کنند تا فقر و تنگدستی در سینه فقرا سنگینی نکرده و آن‌ها را ناامید و دلسرد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics