قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حرف‌هایم در مورد موسیقی درست منتشر نمی‌شود/ اگر با موسیقی مشکل داشتم، کلاس‌ها را تعطیل می‌کردم!/ معتقدم موسیقی هنر است اما موسیقی لغو و غنا، حرام است/ کمک کنید موسیقی را از ذلت خارج کنیم
حرف‌هایم در مورد موسیقی درست منتشر نمی‌شود/ اگر با موسیقی مشکل داشتم، کلاس‌ها را تعطیل می‌کردم!/ معتقدم موسیقی هنر است اما موسیقی لغو و غنا، حرام است/ کمک کنید موسیقی را از ذلت خارج کنیم

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی:

حرف‌هایم در مورد موسیقی درست منتشر نمی‌شود/ اگر با موسیقی مشکل داشتم، کلاس‌ها را تعطیل می‌کردم!/ معتقدم موسیقی هنر است اما موسیقی لغو و غنا، حرام است/ کمک کنید موسیقی را از ذلت خارج کنیم

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با اساتید و هنرمندان موسیقی تصریح کرد: کمک کنید تا موسیقی را از این ذلت خارج کنیم، کمک کنید موسیقی که ابزار فحشا و عیاشی قرار گرفته و یک عده نابکار موسیقی را ابزار فحشا قرار داده‌اند را نجات دهیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در دیدار با اساتید و هنرمندان موسیقی خراسان رضوی، پس از استماع سخنان و دغدغه‌های اهالی موسیقی استان، با بیان این‌که عرایض من در مورد موسیقی با به‌طور کامل منتشر نمی‌شود چون برخوردها، برخوردهای موضع دار بوده، اظهار کرد: بااین‌وجود، طبیعی است که حرف‌های من نمی‌توانسته نوع نگاه بعضی اشخاص را که درصدد برخورد هستند، تغذیه کند و به همین دلیل همه حرف‌های ما را بیان نمی‌کنند.

وی، هنر را هم‌تراز علم توصیف کرد و ادامه داد: هنر، هم وزن علم است، دو جریان فکر و عقل و جریان احساس، سازنده همه شئون زندگی و حیات ما هست، فکر مسیری است که ما را رهنمود می‌دهد و ما را در مسیر و جاده‌ای که تشخیص می‌دهیم قرار می‌دهد، احساس نیز موتور محرکه‌ای در وجود ما است که ما را در مسیر تشخیص داده شده هدایت می‌کند.

علم و هنر، پرورش‌دهنده عقل و احساس

نماینده ولی‌فقیه خاطرنشان کرد: همان نقشی را که علم و دانش در پرورش فکر و اندیشه دارد، هنر در پرورش احساس ایفا می‌کند، در بین اقسام هنری از شعر، ادبیات، نقاشی، تئاتر و موسیقی، موسیقی نقش اول را در پرورش احساس دارد، آن‌چنان‌که موسیقی در انسان نفوذ دارد، هیچ هنری این نفوذ را ندارد.

امام جمعه مشهد به نظر فقها در مورد موسیقی اشاره کرد و گفت: ازنظر نظریه فقهی، نظر من با نظر فقهی امام، رهبری، آیت‌الله خوئی و جمعی از مراجع دیگر یکی است، معتقد هستم موسیقی هنر است اما موسیقی لغو و غنا حرام است؛ در مسئله اجرا مسائلی وجود دارد که نکات ما نیز در اجراست، در اصل موسیقی بحث اعتقادی آن اختلاف زیادی بین فقها و شما هنرمندان نیست، اما مسائلی در اجرای آن وجود دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: در عین این‌که موسیقی هنر است و نقش اول را در احساس ایفا می‌کند، متأسفانه تجاوزی در حق موسیقی شده و جنایت و ظلمی که در حق موسیقی در طول تاریخ صورت گرفته، درباره هیچ جریان هنری رخ نداده است و آن این است که موسیقی ابزاری شده برای ابتذال.

وی افزود: این مسئله قبل از اسلام به وجود آمده که موسیقی به ابتذال کشیده شده، اگر در تاریخ اجرای موسیقی بررسی کنیم، شاید کاربرد ابتذال موسیقی در تاریخ بیش از کاربرد خالص و هنری آن بوده، این وسیله همواره در اختیار قدرتمندان و عیاشان بوده قرار داشته و آنان نیز در مسیر عیاشی و خواست خود از آن استفاده می‌کردند.

امام راحل، صف اول تحول در هنر موسیقی

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که حرفمان از ابتدا در انقلاب این بود که جایگاه موسیقی، موقعیت ابتذال نیست، تصریح کرد: از قرن‌های متمادی تا امروز در برخی دوران‌ها، ۹۹ درصد کاربرد موسیقی ابتذال بوده برای این‌که ارباب زور، زر و ظلم این جریان را برای عیاشی، رفاه و خوش‌گذرانی خود استفاده کردند.

عضو شواری عالی حوزه علیمه خراسان اضافه کرد: اوایل انقلاب که صدای آهنگ برای بسیاری، شبهه حرمت داشت، امام راحل نشستند و گروه کنسرت برایشان آهنگ زدند که در تاریخ مرجعیت و هنر بی‌سابقه است گروهی با ساز و تار در حضور امام آهنگ بزنند.

دو کنسرت نشان دهید که در آن ابتذال نیست!

آیت‌الله علم‌الهدی، این حرکت امام راحل را مقدمه‌ای برای ایجاد تحول در جریان موسیقی دانست و اظهار کرد: انقلاب خواست در جریان موسیقی دگرگونی به وجود بیاید و آثار معنوی و هنری این هنر از جریان ابتذال آن جدا شود.

وی به ابتذال گسترده در برگزاری کنسرت‌های موسیقی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: در تهران و شهرهای دیگر کنسرت فوق‌العاده رایج است، بین خود و خدای خود، دو کنسرت را نشان دهید که ابتذال نیست، با تخصص و بینش خود بگویید این ابتدال نیست، بگویید در فلان نقطه تهران کنسرتی برگزار شد و در ابتذال نیست.

اگر با موسیقی مشکل داشتم، کلاس‌ها را تعطیل می‌کردم!

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: علی رقم این‌که شخصیت باعظمتی مثل امام که معتقد بودند باید در موسیقی انقلاب به وجود بیاید و با واقعیت هنری خود به عرصه کار بیایید، متأسفانه در مقام اجرا به دست ابتذال افتاد.

وی با انتقاد از بیان ناقص مواضع پیرامون موسیقی، افزود: آنچه با آن مخالف بودیم مسئله ابتذال است نه اصل موسیقی، ۱۴ سال در مشهد هستم، تعداد کلاس‌های موسیقی را در این ۱۴ سال ببینید، از آن تاریخ تا امروز، کلاس‌های موسیقی چقدر توسعه پیداکرده است، اگر با موسیقی مشکل داشتم، جلوی کلاس‌ها را می‌گرفتم.

خواستند مشهد بازار موسیقی مبتذل شود

آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به نظر یکی از اساتید حاضر که معتقد بود لغو شدن کنسرت‌ها در مشهد سبب گسترش موسیقی‌های زیرزمینی شده و هنرمندان بومی به حاشیه رفته‌اند، تأکید کرد: کنسرت‌هایی که در مشهد لغو شد، همه خواننده‌های تهرانی هستند؛ آقایی آمده در قوچان موسیقی اجرا کند، دو سه اتوبوس آدم برای اجرا آورده، خواستند اینجا بازار این قصه و ابتذال موسیقی شود، واقعیت ماجرا را ببینیم که آنچه مطالبه می‌شد و می‌خواستند اجرا کنند، چه بود.

امام جمعه مشهد یادآور شد: در مسائل اجرایی دخالتی ندارم، نکاتی که می‌گویم از زاویه ارشاد است اما با این کیفیت، خودتان هنرمند و متدین هستید و به امام رضا (علیه‌السلام) علاقه دارید، این‌که بگذاریم این مسائل آزادانه در استان اجرا شود، درست است؟

کمک کنید موسیقی را از ذلت خارج کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: می‌خواهم خواهش کنم کمک کنید تا موسیقی را از این ذلت خارج کنیم، کمک کنید موسیقی که ابزار فحشا و عیاشی قرار گرفته و یک عده نابکار موسیقی را ابزار فحشا قرار داده‌اند را نجات دهیم؛ اگر موسیقی وارد عرصه واقعیت و عرصه هنر شود، خواهید دید موسیقی در جامعه دینی ما بالاترین جایگاه را خواهد داشت و موسیقی‌دانان در بالاترین موقعیت قرار می‌گیرند.

               نشست علم الهدی با اهالی موسیقی مشهد

وی به تشکیل کارگروهی ویژه بررسی مسئله کنسرت و موسیقی در شورای فرهنگ عمومی استان اشاره کرد و افزود: آخرین بحثی که در مسئله کنسرت و موسیقی در شورای فرهنگ عمومی داشتیم، بنا شد کارگروهی زیر نظر مدیرکل ارشاد تشکیل شود، تأکید کردم در این کارگروه هم نگرانی ارباب موسیقی و هم موقعیت کار در شهر و استان مشخص شود تا توقع بی‌جا ایجاد نشده و مشهد میدان سودجویان نشود.

آیت‌الله علم‌الهدی پیرامون موضوع موسیقی زیرزمینی، با بیان این‌که موضوعی است که دستگاه‌ها وظیفه قانونی دارند به آن رسیدگی کنند، یادآور شد: دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی آماده اقدام برای عناصری هستند که در شبکه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند، بررسی کرده و این عناصر را شناسایی کنند.

موسیقی زیرزمینی، موسیقی اصیل نیست

وی با تأکید بر این‌که یک فعال زیرزمینی به دنبال موسیقی اصیل نیست، گفت: شما اساتید بهتر می‌دانید آقایی که در شبکه زیرزمینی کار می‌کند، با آن درآمد و منافعی که دارد، شما اگر بگویید کنسرت در مشهد واجب است، آیا او از آن درآمد دست می‌کشد؟ کدام یک افراد پاک و مهذبی بودند که به این شبکه‌ها رفتند؟ اگر این فرد فعالیت علنی هم می‌کرد، در همان سبک کنسرت برگزار می‌کرد، برخی از این‌ها از خارج کشور ساپورت مالی می‌شوند، در این موضوع مسئله تنها موسیقی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که بنای برخورد اجرایی ندارند تا به‌عنوان یک جریان ضد هنر معرفی نشوند، اضافه کرد: این موارد را شما شناسایی کنید که چه کسانی هستند؟ آیا واقعاً افراد هنرمندی هستند که اگر وارد میدان موسیقی شدند، موسیقی مهذبی اجرا می‌کنند؟

امام جمعه مشهد به فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی در مشهد اشاره کرد و افزود: سه دانشگاه بزرگ مشهد کانون موسیقی دارند، اگر نسل جوان ما به طرف جریان‌های دیگر موسیقی می‌رود، اشکال به این است که شما بزرگانی که اهل‌فن هستید، آموزشگاه دارید و تدریس می‌کنید، چرا موسیقی صحیح و اصیل را ترویج نمی‌کنید؟ کسی جلوی ترویج موسیقی شما را نگرفته، کجا دیدید تابلوی آموزشگاه موسیقی را پایین بکشند؟

فضای آموزش موسیقی در مشهد و استان باز است

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که فضای آموزش موسیقی در مشهد و استان، فضای بازی است، خاطرنشان کرد: فضای هنری هیچ محدودیتی ندارد، اگر دوستان در مسئله ترویج و آموزش آن‌طور که باید و شاید وارد عمل نشدند، گناه را گردن ما نیندازند.

وی با بیان این‌که هر صاحب تخصصی از ناموس تخصص خود پاسداری می‌کند، تصریح کرد: به‌طور مثال، اولین امکانی که در جریان نظام و انقلاب برای امام به وجود آمد، تشکیل دادسرای ویژه روحانیت بود، ممکن است کاری که یک روحانی انجام داده ازنظر قانون کشور خلاف نباشد اما در دادگاه ویژه روحانیت تخلف محسوب می‌شود و به تخلف او رسیدگی می‌شود برای این‌که از تخصص خود باید پاسداری کنیم.

امام‌جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: پاسداری از حرمت موسیقی، تکلیف وجدانی شما و نسل سلف موسیقی از گذشته تا امروز است، آن روزی که بنا بود موسیقی در میدان ابتذال بیفتد، متأسفانه کسانی که بزرگ این حرفه بودند، برای این‌که هنر مبتذل درآمد داشت، از آن پاسداری نکردند و در جهت دیگری حرکت کردند.

از موسیقی در برابر ابتذال پاسداری کنید

استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: اگر از هنر موسیقی در مقابل ابتذال پاسداری می‌شد، موسیقی به‌عنوان جریان قدیس در جامعه شناخته می‌شد، شما عزیزان این کار را بکنید ولو ممکن است با شما مخالفت‌هایی بشود، ضربه بخورید و منافع خود را از دست بدهید اما بیایید و از هنر و تخصصی که مال شماست و به آن تعصب‌دارید، پاسداری کنید.

آیت‌الله علم‌الهدی به تبلیغات پرشمار موسیقی در بیلبوردهای شهری دیگر شهرها اشاره کرد و گفت: بیلبوردهایی که در تهران برای کنسرت نصب می‌شود را ببینید، چطور بی‌رحمانه با موسیقی برخورد می‌کنند و در راه منافع و پول خود این هنر را ذبح می‌کنند؛ باید به گذشتگان موسیقی که در حق آن ظلم کردند و آن را به عیاشی سلاطین فروختند، باید لعنت فرستاد.

وی با یادآوری این‌که هیچ هنری نمی‌تواند انسان را طوری تحت تأثیر قرار بدهد که همه خصایص انسان را در اختیار بگیرد، اضافه کرد: امیدوارم کارگروهی که در مشهد راه می‌افتد و شورای فرهنگ عمومی نیز آن را تصویب کند، سکوی پرش و پله حرکتی برای موسیقی در سطح کشور شود، شما عزیزان هم کمک کنید تا مسئله موسیقی از ابتذال خارج شود و جایگاه خود را در جنبه‌های معنوی پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics