قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / احمدعلی یوسفی تشریح کرد؛ پیشنهاد رئیس‌جمهور برای تشکیل بانک ویژه اسلامی و یک نقد

احمدعلی یوسفی تشریح کرد؛ پیشنهاد رئیس‌جمهور برای تشکیل بانک ویژه اسلامی و یک نقد

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی عنوان کرد: تا زمانی‌که ساختار پولی و مالی مناسب از دل نظام اقتصادی اسلام کشف نشود هرگونه اقدام برای تحقق بانکداری اسلامی باعث هدردادن منابع کشور می‌شود.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی، به بیان دیدگاه‌های خود درباره ایجاد بانک‌های ویژه اسلامی در کشور با پیشنهاد رئیس‌جمهور پرداخت و به ایکنا گفت: هنگامی‌که رئیس‌جمهور ایران در این رده اجرایی این سخن را بر زبان می‌آورد معنایش این است که بانک‌های موجود، اسلامی عمل نمی‌کنند و مسئولان نمی‌توانند این بانک‌ها را به سمت اسلامی شدن سوق دهند.

ضوابط بانک‌های ویژه اسلامی فارغ از ضوابط کنونی نظام بانکی نیست
وی ادامه داد: اگر بانک‌های موجود، اسلامی عمل کرده یا قابل اصلاح بودند، بهتر و آسان‌تر از این بود که جریان دیگری را در این زمینه شکل دهیم و قانونی جدید را طراحی کنیم و بنده بارها گفته‌ام که چنین اقدامی، نه تنها مشکل نظام بانکی ما را حل نخوهد کرد بلکه بر این مشکلات خواهد افزود.

حجت‌الاسلام یوسفی افزود: ضوابطی که قرار است چنین قانونی براساس آن بنا شود غیر از ضوابط بانک‌های موجود نیست و هنوز روشن نشده است که چنین بانک‌هایی، دولتی، خصوصی یا نیمه‌دولتی خواهند بود و در هر صورت این بانک‌های جدید هم مشکلات بانک‌های کنونی را خواهند داشت؛ بنابراین راه‌ حلی که برای تحقق بانکداری اسلامی در پیش گرفته شده است مناسب نیست و چنین اقدامی، فرار از یک مشکل به مشکلی دیگر است.

وضعیت بانک‌های ویژه اسلامی در سایر کشورها
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بانک‌های ویژه اسلامی در سایر کشورها تأکید کرد: بانک‌های ویژه اسلامی در کشورهایی همانند پاکستان، مالزی و اردن هم به شیوه بانک‌های ما عمل می‌کنند؛ چراکه زیربنای آنها غربی است و اکثر کسانی که در این بانک‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، در بانک‌های ربوی هم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون در کشورهای غربی هم بانک‌های اسلامی تأسیس شده‌اند و این افراد، هنگامی‌که پیش‌بینی می‌کنند سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد با بانک‌های اسلامی برای آنها به صرفه‌تر است در این بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و هنگامی‌که پیش‌بینی می‌کنند بانک‌های اسلامی نمی‌توانند منافع حداکثری آنها را تأمین کنند سرمایه‌های خود را به بانک‌های ربوی سوق خواهند داد.

نظام بانکی کشور دارای ماهیت ربوی است
حجت‌الاسلام یوسفی تأکید کرد: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که اساسا در ایران بانکداری اسلامی نداریم بلکه دارای بانکداری غیرربوی بر روی کاغذ هستیم و ماهیت سیستم بانکی فعلی براساس رباخواری شکل گرفته است اما می‌خواهیم عقود اسلامی را در آن اجراء کنیم.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی افزود: ابتدا باید ببینیم ساختار پولی و بانکی مناسب با عقود اسلامی کدامند تا بر این اساس به برنامه‌ریزی برای تحقق بانکداری اسلامی مبادرت کنیم و صراحتا می‌گویم افراد حامی این پیشنهاد سخت در اشتباهند و منابع کشور را هدر می‌دهند.

لزوم کشف نظام اقتصادی اسلام
وی در پاسخ به این پرسش که راهکار حل این مشکلات چیست؟ اظهار کرد: راهکار این است که ابتدا نظام اقتصادی اسلام را براساس منابع و فقه اسلامی کشف و طراحی کنیم و بعد متناسب با آن، ساختار پولی و نهاد مالی لازم را ایجاد کنیم و بنده اطمینان دارم که ساختار پولی نظام اقتصادی اسلامی با ساختار پولی سرمایه‌داری متنفاوت است.

حجت‌الاسلام یوسفی در پایان تأکید کرد: به همین دلیل بنده پیشنهاد می‌کنم مسئولان مربوطه، ابتدا ساختار پولی مناسب برای اقتصاد کشور را کشف و طراحی کنند و تا اندیشمندان اقتصاد اسلامی جواب این سؤال را پیدا نکنند که ساختار پولی و مالی مناسب برای نظام بانکی ایران چیست و دولت به شکل جدی به این مسئله توجه نکند و سرمایه‌گذاری لازم را انجام ندهد وضعیت نظام بانکی پابرجاست و مشکلات آن هم روز به روز بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics