قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزویان عالمانه و منصفانه احادیث اهل‌سنت را نقد کنند
حسینی بوشهری

حوزویان عالمانه و منصفانه احادیث اهل‌سنت را نقد کنند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به لزوم تلاش حوزه برای رسیدن به نقد عالمانه و منصفانه نسبت به احادیث و کتب روایی اهل سنت، گفت: باید جدای از مراکز حدیثی، در فضای آزاد حوزه نیز بحث حدیث را داشته باشیم و طلاب حداقل هفته‌ای و یا روزی یک بار با کتب حدیثی ارتباط داشته باشند.

به گزارش شبکه اجتهاد از رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در دیدار مسؤولان مرکز تخصصی حدیث حوزه و اعضای انجمن حدیث حوزه و شورای سیاستگذاری جشنواره ثقه الاسلام کلینی(ره) خاطرنشان کرد: این جشنواره کار ارزشمندی است که احیای مقوله حدیث در حوزه‌های علمیه را باید به نهضتی تعبیر کرد که با تأسیس مؤسسه دارالحدیث شروع و به آبروی برای شیعه و حوزه علمیه تبدیل شد؛ این مؤسسه در ظاهر مرکزی حوزوی نیست، امام افرادی که در آن مشغول به فعالیت هستند، حوزویان هستند.

شیخ کلینی حق بزرگی بر گردن شیعه دارد

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت شیخ کلینی(ره) اظهار داشت: این عالم حق بزرگی بر گردن شیعه دارد و شایسته است هر چه می‌توانیم در احیای این شخصیت و تکریم ایشان تلاش کنیم؛ با توجه به اینکه انجمن علمی حدیث حوزه، مرکز تخصصی علوم حدیث و مؤسسه دارالحدیث این برنامه ریزی را دنبال و با یکدیگر همکاری می‌کنند، کار ارزشمندی خواهد شد.

پایان نامه‌های حدیثی در تراز حوزه علمیه و شیخ کلینی باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره علم حدیث تصریح کرد: مقالات، کتاب‌ها و پایان نامه‌هایی که در زمینه حدیث کار می‌شود، باید در تراز حوزه علمیه، علم حدیث و شیخ کلینی(ره) باشد؛ سال‌ها در حوزه علمیه علم حدیث تقریبا به فراموشی سپرده شده بود و اینکه طلاب با علوم حدیث و رجال آشنایی پیدا کنند، با این اهتمام وجود نداشت که رشته و انجمنی در این باره وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مجله حدیث حوزه و محتوای آن گفت: هدف اصلی از ایجاد این مجله، علمی و پژوهشی نبوده، اما ارزیابانی که این مجله را ارزیابی کرده بودند، این مجله را کار خوبی مطرح کرده بودند.

برنامه ریزی برای بهره‌مندی طلاب از علم حدیث

آیت‌الله حسینی بوشهری ضمن تأکید بر برنامه ریزی برای بهره‌مندی طلاب از علم حدیث یادآور شد: سعی کنید برای توسعه کار حدیث جدای از مؤسسه دارالحدیث فعالیت‌هایی صورت بگیرد؛ باید در فضای آزاد حوزه، بحث حدیث را داشته باشیم و طلاب حداقل هفته‌ای و یا روزی یک بار با کتب حدیثی ارتباط داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور درباره نیاز تلاش حوزه برای رسیدن به نقد عالمانه و منصفانه نسبت به احادیث اهل سنت خاطرنشان کرد: در فضای عمومی حوزه بتوانید حدیث را با اتقان لازم، نه صرفا متن خوانی، و با رعایت همه جوانب حدیثی را گسترش و توسعه دهید؛ حوزه نه تنها باید روزی بتواند پاسخگوی نیازهای حدیثی جهان تشیع باشد، بلکه بحث تطبیقی درباره حدیث بتواند نسبت به احادیث و کتب روایی مورد احترام اهل سنت نیز نقد و بررسی‌های عالمانه و منصفانه‌ای داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics