قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حکمرانی نوین، کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی
حکمرانی نوین، کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی

تازه‌های نشر؛

حکمرانی نوین، کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی

مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین صورت‌بندی دیدگاه جمعی از اندیشه‌ورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی است که به کوشش سید علیرضا مدرس مصلی و مهدی افراز کنجین از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در این اثر دو جلدی موضوعاتی مانند تحول در حکمرانی، دوگانه توسعه و پیشرفت، نظام دولت ملت، نظام امت امامت و مردم‌سالاری دینی، دولت‌سازی اسلامی، مشارکت اجتماعی، عقلانیت راهبری و خلق اراده ملی، مبهم بودن تصویر از دولت در ایده حکمرانی مردم، مردمی سازی دولت تنها راه مبارزه با فساد، حلقه‌های میانی ایده گام دومی رهبر انقلاب برای تحول در حکمرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

جلد نخست کتاب شامل مجموعه گفتگوهای مختلف و مفید پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی است و جلد دوم به صورت‌بندی دیدگاه‌ها و تقاطع‌گیری مضمونی گفتگوهای پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی اختصاص دارد، در ابتدا متون فراوری‌شده مصاحبه‌ها به همراه فهرست‌زنی و برخی رسیدگی‌ها به‌صورت یکجا عرضه شده و در مجلد اول تنظیم دیدگاههای مطرح‌شده در قالب دو بخش مجزای «صورت‌بندی» و نیز «تقاطع‌گیری مضمونی» تقدیم علاقه‌مندان شده است.

شناسایی و فرآوری دیدگاه‌های ناظر به هویت و کارکرد حلقه‌های میانی، تقویت اندیشه پشتیبانی‌کننده از پدیده حلقه‌های میانی، ابهام‌زادیی از فرآیند تشکیل و ساماندهی جریان حلقه‌های میانی، بررسی چالش‌ها و آسیب‌های مسیر تحقق حلقه‌های میانی، دستیابی به پیشنهادات جهت ارتقاء و تکمیل جریان حلقه‌های میانی و صورت‌بندی ایده‌ها پیرامون آینده حلقه‌های میانی از اهداف حاکم بر این پژوهش به شمار می‌رود.

برای انجام کار و تأمین حداکثری اهداف، با استفاده از محتواهای اولیه تولیدشده در محیط فکری کشور ناظر به بحث حلقه‌های میانی و نیز برخی مباحثات انجام‌شده توسط گروه پژوهش، پس از مقوله‌بندی محتوایی و قراردادن محتواهای موجود ذیل مقولات در قالب یک بانک، درباره شاخص‌گذاری برای وصول به فهرست منتخبی از مصاحبه‌شوندگان نهایی، از میان پنجاه گزینه موجود، بیست و چهار نفر انتخاب شده‌اند.

در جلد اول اثر مجموعه گفت‌وگوهایی با عظیم ابراهیم‌پور، علی اصغری، سیدصادق امامیان، هانی ایرانمنش، روح‌الله ایزدخواه، حجت‌الاسلام علی جعفری، مهدی جمشیدی، عباس جهانبخش، سعید حسن‌زاده، محسن دوباشی، محسن دنیوی، ساسان زارع، حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی، حجت‌الاسلام محسن قنبریان، میثم لطیفی، حجت‌الاسلام علی محمدی، آرش مقدم، حامد ملک‌زاده، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی، حجت‌الاسلام علی مهدیان و میثم یاوری به چشم می‌خورد.

موضوعاتی مانند تحول در حکمرانی، دوگانه توسعه و پیشرفت، نظام دولت ملت، نظام امت امامت و مردم‌سالاری دینی، دولت‌سازی اسلامی، مشارکت اجتماعی، عقلانیت راهبری و خلق اراده ملی، مبهم بودن تصویر از دولت در ایده حکمرانی مردم، مردمی سازی دولت تنها راه مبارزه با فساد، حلقه‌های میانی ایده گام دومی رهبر انقلاب برای تحول در حکمرانی در این مصاحبه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

جلد دوم کتاب حکمرانی نوین در دو بخش تنظیم شده است که بخش نخست آن  هفت گفتار «زمینه صدور و طرح مسئله حلقه‌میانی در کلام رهبر معظم انقلاب»، «اندیشه پشتیبان این فکر و طرح»، «نقش‌های کارکردی حلقه‌های میانی»، «تدابیر مرتبط با مدیریت و فعالیت حلقه‌ها»، «سازوکارهای حمایت و سازماندهی‌شان»، «خلأهای و چالش‌های احتمالی فعالیت و بلکه فعالیت بهینه و مطلوبشان» و «برخی استعاره‌های حکایتگر حلقه‌ها و نیز برخی الگوهای آن‌ها و نوعی لایه‌بندی برای انواع حلقه‌ها» را وارسی می‌کند.

گرچه چینش این عناوین هفت‌گانه تا حدی منطقی و خود برخوردار از ترتّب است، اما محتواهای ذکرشده ذیل هریک از این عناوین از متن مصاحبه‌ها اصطیاد شده و نوعی کار استقرایی شکل گرفته است. نکته مهم آن است که در ذیل هر گفتار ، سرفصل‌ها از خود محتوای مصاحبه‌ها استخراج شده‌اند و در عمل نظمی پیشینی بر آن حاکم نبوده است، گرچه ممکن است برخی ترتّب سرفصل‌ها هم پس از حصول در چینش مدنظر بوده باشد.

در بخش دوم کتاب نیز، مسائل چهارده‌گانه‌ای که برش‌های مرتبط گفت‌وگوها ذیلشان تنظیم شده است، عبارت‌اند از: ۱. نسبت ایده کوچک‌سازی دولت با ایده حکمرانی ۲. مقصود رهبر انقلاب از طرح ایده حلقه‌های میانی ۳. مأموریت اصلی حلقه‌های میانی ۴. جایگاه توده مردم در حکمرانی مطلوب انقلاب ۵. حلقه میانی: فرآیندی برای صاحب‌منصب‌شدن جوانان در دولت یا الگویی جدید از دولت ۶. نسبت دو نظام امت-امامت با دولت-ملت در ایران ۷. حلقه میانی: بستر توسعه کنشگری جریان حزب‌اللهی یا سازوکار گسترش نقشآفرینی توده‌ها ۸. معنای میانی بودن ۹. مأموریت حلقه‌ها ملی است یا منطقه‌ای ۱۰. نقش حلقه‌های میانی در تسریع فرآیند مردمی‌سازی ۱۱. شکل‌دهی و سازماندهی حلقه‌ها: با قرارگاه متمرکز یا بر پایه آتش به اختیار ۱۲. نسبت گروه‌های جهادی و حلقه‌های میانی ۱۳. چگونگی تعامل حلقه‌های میانی و ساختار رسمی کشور ۱۴. سازوکار تأمین مالی و انتفاعی حلقه‌های میانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics