قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حکم فقهی نماز جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی
حکم فقهی نماز جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی

حکم فقهی نماز جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی

مقام معظم رهبری، نماز جماعت پشت سر اهل تسنن را جایز و صحیح می‌دانند و بیان دارند: در روایات صادره‌ی از ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم‌ السّلام) تأ‌کید شده است در مسجدالحرام، یا مسجدالنّبی با کسانی که شیعه نیستند نماز بخوانید، در نماز آنها شرکت کنید، به آنها اقتدا کنید؛ اینها روایات ما است؛ این الفت است، این ایجاد الفت بین برادران مسلمان است.

به گزارش شبکه اجتهاد، در پاسخ به این پرسش که آیا در نماز مسجدالحرام و مسجدالنبی به افراد اهل سنت می‌توان اقتدا کرد؛ نظریات فقها و مراجع عظام تقلید تقدیم می‌شود:

مرحوم امام (ره) می‌فرمایند: در وقتی که در مسجد الحرام یا مسجد النبی نماز جماعت منعقد شد مومنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند.

آیت‌الله گلپایگانی(ره): نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعت آنان خوب است لکن با تمکن نماز را با شرایط کامل اعاده کند.

آیت‌الله بهجت(ره): اگر کار ضروری ندارد خارج نشود و خوب است شرکت کند.

آیت‌الله صافی: نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد.

آیت‌الله خویی (ره) و تبریزی (ره): این نماز مجزی است در صورتی که قرائت حمد و سوره را خود برای خود آهسته انجام دهد و در نماز جمعه بعد از فراغ از آن با آنها نماز ظهر را اعاده کند.

آیت‌الله سیستانی: جایز است که نماز پشت سر آنها خوانده شود ولی باید اگر ماموم می‌تواند به صورت آهسته برای خود قرائت کند و الا در ذهن و نفس خود بخواند و اگر نماز جمعه باشد بعد از آن ظهر را بخواند.

آیت‌الله شبیری زنجانی: حجاج محترم باید از هر کاری که سبب وهن شیعه می‌باشد جدا خودداری کنند و بسیار مناسب است که در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنند ولی در شرایط کنونی می‌بایست آن را اعاده کنند.(منتخب مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی ره همراه با حواشی مراجع معظم تقلید، تهران: نشر مشعر، ۱۳۸۰, ص ۲۸۷)

آیت‌الله خامنه‌ای نیز نماز جماعت پشت سر اهل تسنن را جایز و صحیح می‌دانند. (رساله اجوبه الاستفتاءات، تهران: الهدی، ۱۳۸۱, س ۵۹۹, ص ۱۹۷)

شایان ذکر است، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار اخیر با کارگزاران حج در بیاناتی فرمودند: یکی از چیزهایی که در حج خیلی مهم است، مسئله‌ی الفت و برادری است. در روایات صادره‌ی از ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم‌ السّلام) تأ‌کید شده است، تحریض شده است که در مسجدالحرام، یا مسجدالنّبی با کسانی که شیعه نیستند نماز بخوانید، در نماز آنها شرکت کنید، به آنها اقتدا کنید؛ [اینها] روایات ما است؛ این الفت است، این ایجاد الفت بین برادران مسلمان است. اینکه من شنیده‌ام حالا بعضی اصرار دارند که در محلّ کاروانها و هتل‌ها و غیره نماز جماعت برگزار کنند، سیاست درستی نیست، روش درستی نیست؛ بروند داخل مردم، با بقیّه‌ی مسلمانها در مسجدالحرام، در صفوف منظّم نماز در مسجدالنّبی شرکت کنند. تشکیل امّت اسلامی در اجتماعات بزرگ مسلمین، جزو آن چیزهایی است که در حج وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics