قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خطابات قانونیه، بارقه ملکوتی
خطابات قانونیه، بارقه ملکوتی

معرفی کتاب؛

خطابات قانونیه، بارقه ملکوتی

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های امام خمینی(ره) در علم اصول، نظریه «خطابات قانونیه» است. ایشان در این نظریه بر این باور است که شارع مقدس در جایگاه قانون‌گذار، به بیان وظایف و تکلیف شرعی مکلفان پرداخته است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، یکی از مباحث مهم در دانش اصول فقه، مسائل مربوط به تعریف حکم شرعی، نحوه و کیفیت جعل احکام و خطابات شرعیه و چگونگی تعلق گرفتن آن به مکلفان است. هر چند که اصولیان شیعه این مبحث را به طور مستقل و در بابی خاص مطرح نکرده‌اند، ولی به مناسبت‌های مختلف از آن سخن رانده و ثمراتی را بر آن بار کرده‌اند. در همین باب یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های علمی و اصولی توسط امام خمینی مسلک خطابات قانونیه است.

کتاب «خطابات قانونیه از دیدگاه امام خمینی و مشهور اصولیان» چندی قبل از سوی موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) چاپ و روانه بازار نشر شد.

بنابراین گزارش، اثر مذکور گامی است برای شناخت این نظریه بدیع، و تأمل در زوایا و آثار آن‌که به قلم عبدالرضا فرهادیان نوشته شده است. به طور کلی مضمون این کتاب تمام ابواب فقه، از طهارت تا دیانت را در بر می‌گیرد.

به گفته نویسنده کتاب، امام راحل (ره) قبل از انقلاب سیاسی جمهوری اسلامی ایران با نظریه خطابات قانونیه توانست انقلاب اصولی‌ای را شکل دهد که جای تأمل بسیار دارد. این در حالی است که چهره علمی امام در سا‌ل‌های متمادی تحت‌الشعاع چهره سیاسی ایشان قرار گرفت و آن‌گونه که شایسته شخصیت علمی و ارزشمند ایشان بود شناخته نشد.

برنده جایزه کتاب برگزیده در بخش ویژه جایزه دومین دوره کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: این نظریه که به تعبیر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی “بارقه ملکوتی” است، خیلی از گره‌های کور بحث‌های اصولی و فقهی را باز می‌کند. البته نقد‌های علمی هم به این نظریه عرضه شده است.

یادآور می‌شود، کتاب «خطابات قانونیه از منظر امام خمینی (ره) و مشهور اصولیان» از سوی نشر عروج، در ۲۷۶ صفحه به قلم عبدالرضا فرهادیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه چاپ و منتشر شده است.

خطابات قانونیه از منظر امام خمینی (ره) و مشهور اصولیان

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب به قیمت ۱۳۸,۰۰۰ریال اینجا کلیک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics