قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خواهران طلبه را۲۰ درصد برای «فقه و اجتهاد» و ۸۰ درصد برای «تبلیغ» تربیت کنیم
خواهران طلبه را۲۰ درصد برای «فقه و اجتهاد» و ۸۰ درصد برای «تبلیغ» تربیت کنیم

آیت‌الله سبحانی خواستار شد:

خواهران طلبه را۲۰ درصد برای «فقه و اجتهاد» و ۸۰ درصد برای «تبلیغ» تربیت کنیم

آیت‌الله سبحانی گفت: بسیاری از دروس مانند رسائل و مکاسب برای تربیت فقیه است و نیاز نیست که خواهران طلبه این دروس را فرابگیرند بلکه خواهران طلبه باید دروسی را بیاموزند که بتوانند در جامعه به تبلیغ بپردازند؛ البته بخشی از خواهران طلبه که استعداد فوق‌العاده و توانمندی‌های زیادی دارند، می‌توانند در زمینه‌های فقهی، فلسلفه و کلام تحصیل کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی در دیدار با مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران قم اظهار کرد: مسئله خواهران در قرون اسلام ابتدایی مورد توجه بود به‌گونه‌ای که شیخ صدوق دو استاد زن داشته که از آن‌ها حدیث نقل می‌کند.

ایشان افزود: اگر به کتاب‌های رجال توجه داشته‌ باشیم متوجه می‌شویم که یک بخش از این کتاب‌ها مربوط به زنانی است که محدث بودند و بزرگان نیز از این زنان روایت نقل می‌کردند؛ همین مسئله نشان‌ می‌دهد که زنان مورد توجه بود‌ه‌اند.

معظم له با بیان اینکه توجه به زنان بعد از قرن سوم کم‌رنگ شد عنوان کرد: به لطف خدا پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به حوزه‌های علمیه خواهران شده است.

ایشان با بیان اینکه از برکات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) گسترش و توسعه حوزه‌های علمیه خواهران است ادامه داد: اگر برادران باید عالم، مبلغ و نویسنده باشند، خواهران نیز می‌توانند مانند برادران این مسیر راه بپیمایند.

باید از نظر مدت تحصیل میان خواهران و برادران طلبه تفاوت قائل شویم

آیت‌الله سبحانی گفت: باید از نظر مدت تحصیل میان خواهران و برادران طلبه تفاوت قائل شویم چراکه برادران آزاد هستند و می‌توانند ۱۰ یا ۱۵ سال درس بخوانند اما خواهران به دلیل اینکه بعد از ازدواج نیز مسئولیت‌ها و مشکلاتی دارند باید تحصیلات کوتاه مدت داشته باشند.

ایشان اظهار کرد: تحصیلات خواهران طلبه باید به‌گونه‌ای باشد که در ۴ یا ۵ سال به هدف و نتیجه برسند.

معظم له تأکید کرد: حدود ۸۰ درصد خواهران طلبه را باید برای تبلیغ و ۲۰ درصد را برای فقه و اجتهاد تربیت کنیم چراکه نیاز ما به تبلیغ بیشتر است و همچنین مدت زمان تربیت یک مبلغ کمتر است.

ایشان با بیان اینکه گفتار همجنس به همجنس اثرگذاری بیشتری دارد عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی شود تا مبلغان خواهر با قران و حدیث آشنا شوند و کلام اسلامی را فرابگیرند تا بتوانند به شبهات و سوالات پاسخ بدهند، سخنرانی کنند و در میان بانوان به تبلیغ بپردازند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: مسئله امروز ما، مشکل حجاب و عفاف است و من قول می‌دهم که اگر همین هنجارشکنان در مدرسه‌ای جمع بشوند و یکی از خواهران مبلغ برای این افراد سخنرانی کند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارد نسبت به اینکه یک مرد این کار را انجام بدهد.

ایشان با تأکید بر اینکه نباید به خواهران طلبه دروسی که فایده‌ای ندارد، آموزش داده شود اظهار کردند: اگر مسئولان و مدیران حوزه‌های علمیه خواهران به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خواهران طلبه، مبلغ و سخنران تربیت شوند، بسیار اثرگذار خواهد بود.

دروس رسائل و مکاسب برای خواهران مبلغ ضرورتی ندارد

معظم له بیان کرد: بسیاری از دروس مانند رسائل و مکاسب برای تربیت فقیه است و نیاز نیست که خواهران طلبه این دروس را فرابگیرند بلکه خواهران طلبه باید دروسی را بیاموزند که بتوانند در جامعه به تبلیغ بپردازند؛ البته بخشی از خواهران طلبه که استعداد فوق‌العاده و توانمندی‌های زیادی دارند، می‌توانند در زمینه‌های فقهی، فلسلفه و کلام تحصیل کنند.

آیت‌الله سبحانی گفت: خواهران طلبه علاوه بر اینکه در جامعه اثرگذار هستند، در خانواده‌های خود نیز تاثیرات بسیار زیادی دارند و می‌‌توانند بستگان و اقوام خود را هدایت کنند و در میان آن‌ها نیز اثرگذار باشند.

ایشان با بیان اینکه خواهران طلبه باید به حفظ قران نیز توجه داشته باشند عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن نوری قرار داده است که اگر کسی مقداری از قرآن را حفظ کند به همان مقدار از گناه باز‌می‌دارد؛ بنابراین خواهران طلبه باید سوره‌هایی از قران‌کریم را حفظ باشند و از این آیات در تبلیغ نیز استفاده کنند؛ همچنین خواهران طلبه باید به نهج‌البلاغه نیز توجه داشته‌ باشند.

معظم له بیان کرد: بنابراین در حوزه‌های علمیه خواهران باید دوگروه وجود داشته باشد که یک گروه مبلغان و گروهی دیگر فقها است که البته امروزه مبلغان اهمیت بیشتری برای ما دارد و اکثریت خواهران طلبه باید برای تبلیغ تربیت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics