قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درآمدی بر راهکار فقهی حل معضل ثبتی معاملات اموال غیرمنقول
درآمدی بر راهكار فقهی حل معضل ثبتی معاملات اموال غیرمنقول

در نشستی بررسی شد،

درآمدی بر راهکار فقهی حل معضل ثبتی معاملات اموال غیرمنقول

نشست هم‌اندیشی طرح پژوهشی «درآمدی بر راهکار فقهی حل معضل ثبتی معاملات اموال غیرمنقول» اثر حجت‌الاسلام مصطفی جلالی، با حضور معاون پژوهش این حوزه و مدیران و نمایندگان مدارس، مراکز و مؤسسات فقهی و همچنین ارائه‌دهنده طرح پژوهشی، در مدرسه عالی نواب مشهد برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام جلالی در این نشست به بیان اینکه مسئله اعتبار اسناد عادی یکی از مشکلات و معضلات اساسی مهم قوه قضائیه است، گفت: بخش قابل‌توجهی از پرونده‌های ورودی قوه قضائیه و حجم زیادی از پرونده‌های زمین‌خواری ریشه در اعتبار اسناد عادی و غیررسمی دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این است که طبق احکام فقهی می‌توان با بینه و شاهد به‌وسیله‌ی یک سند عادی، سند رسمی را باطل کرد، افزود: راهکار این است که سامانه‌ای ایجاد شود که طبق آن مشخص باشد مالک هر زمین یا خانه‌ای چه کسی است و تغییر در این سامانه فقط از طریق اسناد رسمی باشد. معنای این حرف این است که بینه و قولنامه برای قاضی حجیت نداشته باشد و معاملات عادی اموال غیرمنقول باطل باشد.

صاحب این اثر پژوهشی بابیان اینکه در صورت وجود طریق اطمینان آور در فرض اختلال نظام رجوع به امارات ظنیه جایز نیست و سلوک طریق اطمینان آور وجوب دارد و از طرفی چنین معامله‌ای صحیح نمی باشد، تصریح کرد: باید دید آیا ازنظر فقهی می‌توان این مدعی را ثابت کرد یا خیر؟ به نظر می‌شود و برایش استدلال هم بیان کرده‌ام.

جلالی با اشاره به اینکه در فاز اول می‌توان طرح پژوهشی را تبدیل به متن علمی و ارائه کرد و بعد از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی طرح، مجموعه متن علمی و محتوای نشست‌های برگزارشده تبدیل به کتاب شود و به قوه قضائیه ارائه گردد، گفت: در فاز دوم نیز می‌توان ضمن برگزاری فراخوان آثار پژوهشی حول محور این طرح، از مقالات و پایان‌نامه‌های تدوین‌شده حمایت شود.

براساس این گزارش، تدوین هندسه موضوعی نشست‌های نقد و بررسی، ارتباط با جامعه نخبگانی، تشکیل کارگروه‌های علمی، برگزاری فراخوان مقاله‌نویسی و همچنین تبدیل طرح به چند موضوع جهت تدوین پایان‌نامه، چاپ مقالات منتخب در نشریه مصباح الفقاهه، تشکیل کارگروه هفت نفره به‌عنوان انجمن علمی، برگزاری کرسی آزاداندیشی بعد از ارائه طرح، تعامل با برگزارکنندگان طرح‌های پژوهشی استانی همانند طرح پژوهشی بیاضی زاده و جلب همکاری مراکز فقهی در مشهد و قم، ازجمله پیشنهادهایی مطرح‌شده توسط شرکت‌کنندگان در این نشست هم‌اندیشی بود.

لازم به ذکر است، در این نشست هم‌اندیشی، مدیران و نمایندگان مدارس علمیه عالی نواب، مرکز تخصصی مذاهب اسلامی، مرکز تخصصی امام سجاد (ع)، مدرسه تخصصی قرآن و عترت، مدرسه علمیه عالی سطح چهار، مرکز تخصصی آخوند خراسانی، مؤسسه دانشوران، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، مدرسه آیت‌الله‌ خویی(ره) و مدرسه فقاهت شرکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics