قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درباره آیت‌الله‌ سیستانی، چهره‌ای برجسته در وحدت‌آفرینی جهان اسلام
نجف و قمدرباره آیت‌الله‌ سیستانی، چهره‌ای برجسته در وحدت‌آفرینی جهان اسلام، دو پارادیم برای یک پدیده

گزارش؛

درباره آیت‌الله‌ سیستانی، چهره‌ای برجسته در وحدت‌آفرینی جهان اسلام

آیت‌الله سیستانی از فقها و مراجعی است که به موضوع وحدت میان مذاهب اسلامی اهتمام ویژه‌ای دارد و زمانی که عراق، مورد تهاجم گروه تکفیری داعش قرار گرفت با صدور پیام جهاد، مذاهب مختلف را به وحدت و انسجام در برابر دسیسه دشمنان دعوت کرد و بدین گونه موجب وحدت میان مسلمانان شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، علم و دانش آیت‌الله سیستانی حاصل ۵۰ سال درس آموزی از محضر آیت‌الله ابوالقاسم خویی که از جمله از تأثیرگذارترین مراجع تقلید شیعه به شمار می‌رود، است. ضمن اینکه ایشان از محضر استادان دیگری چون آیات عظام حاج شیخ حسین حلی، محسن حکیم و محمود شاهرودی نیز بهره جست اما بیشترین خمیرمایه‌ وجود ایشان در حوزه‌ مرجعیت و فقاهت آیت‌الله خویی رقم خورد. تنها ۲ شخصیت توانستند از آیت‌الله خوبی اجازه‌ اجتهاد بگیرند، یکی آیت‌الله سیستانی و دیگری آیت‌الله میرزا علی آقای فلسفی تنکابنی بود. ضمن اینکه اجازه‌ اجتهاد مطلق را استاد دیگر ایشان، آیت‌الله حلی به وی داد و از دیگر بزرگان و مجتهدان معاصر خودشان هم اجازه‌های لازم را دریافت کرد.

بدیهی است فردی که استادان بی شمار و فرهیخته‌‌ای را تجربه کرده، قادر است در روش‌های مختلف از جمله روش‌های تدریسی، اجتهادی، تربیتی، مدیریتی و فقاهتی در حوزه‌های علمیه یک شخصیت همه جانبه داشته باشد به همین دلیل وقتی به نجف برگشت و به عنوان سکاندار فقاهت مطرح شد، توانست یکی از غنی ترین حوزه‌های درسی را شکل دهد و از همه‌ راه و روش‌هایی که از اساتیدش آموخته بود به اشکال مختلف بهره ببرد به عنوان نمونه در ارتباط با مباحث اصولی پرداختن به پیشینه‌ یک موضوع و یک بحث ماجرای اختلاف احادیث در گذشته و کمشکش‌های عقیدتی و فکری که بر عالمان زمان و موقعیت‌های اجتماعی آن روز حاکم بود، نقش داشت تا بتواند یک چنین عنوان علمی را شکل دهد از این رو ایشان وقتی وارد بحث می‌شود به طور انتزاعی فقط تعادل و ترجیح را مطرح نمی‌کند، بلکه تمام جوانب قضیه را که به ولادت چنین عنوانی کمک کرده، مورد توجه قرار می‌دهد.

آیت‌الله سیستانی از فقها و مراجع است که به موضوع وحدت میان مذاهب اسلامی، اهتمام ویژه‌‌ای دارد به طوری که وی حتی در تدریس خارج فقه و اصول نیز روش مقایسه تطبیقی میان فقه شیعه و فقه دیگر مذاهب اسلامی را در اولویت کارهای تحقیقی خویش قرار داده است؛ زیرا به نظر وی، آگاهی از تفکرات فقهی اهل سنت در زمان صدور فتوا، همانند اطلاع از آرای دیگر فقها، اهداف ائمه (ع) و دیدگاه‌های پیشوایان شیعه از صدور احکام را نمایان می‌سازد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا همزمان با ایام هفته وحدت به بررسی اندیشه‌ها و رهنمودهای آیت‌الله علی سیستانی به عنوان یکی از چهره‌های موثر در وحدت شیعه و سنی پرداخته است؛

استفاده آیت‌الله سیستانی از منابع اهل سنت

یکی از نمودهای فکری و نظری آیت‌الله سیستانی در ایجاد وحدت میان شیعه و سنی استفاده ایشان از منابع اهل سنت است. در ارتباط با توجه جدی داشتن به فقه اهل سنت، ایشان در حوزه‌های علمی خود سعی می‌کرد که حتی مباحث فقهی شیعی را حول محور مباحث فقهی اهل سنت مطرح کند که در واقع هم اذهان مخاطبان را با فقه فرق اهل سنت آشنا کند و هم اگر باید مباحث انتقادی در یک حوزه‌ درس مطرح شود، برای آن یک فضای مناسب‌تری باز شود تا مخاطبان بیشتر و بهتر بتوانند در اطراف موضوع مطرح شده، بیاندیشند و فکر کنند؛ در دیگر موضوعات جهان هم همینطور؛ به عنوان مثال در ارتباط با مباحث فقهی و حقوقی در بسیاری از موارد یک تلاقی و حتی یک نوع پیوند وجود دارد که آیت‌الله سیستانی به سراغ قانون اساسی عراق، مصر و فرانسه رفت و نه تنها در یک موضوع سیاسی بلکه در مباحث بیع و خیارات و امثال اینها بررسی کرد که دیگر کشورها در این مسایل چه قانونی دارند.

ایشان با استفاده از همه این بررسی و یافته‌ها و در پرتو یک چنین نگاه محققانه‌ای سعی کرد یک بحث تحقیقی و تطبیقی مقبولی را به مخاطبان ارایه دهد. ضمن اینکه وی یک نوپردازی‌هایی در مباحث خود داشت که بعضی از استادانی که از محضر درسی او بهره برده بودند می‌گفتند که از کلاس دیگر استادان این حجم از بهره‌های علمی را به ویژه در مباحث و مسایل مستحدثه نبرده‌اند به عنوان مثال در خصوص قاعده‌ تزاحم که فقها آن را به عنوان یک قاعده‌ عقلی و عقلایی صرف مطرح می‌کنند، ایشان با عنوان اضطرار، این قاعده را مطرح می‌کند که هم شرعی و هم عقلی است؛ آنچنان که می‌تواند در ابعاد مختلفی جوابگوی اهل علم و اندیشمندان فقهی و اصولی باشد و این تعبیر یعنی تعبیر تزاحم به اضطرار مستندات خاص خود را در مباحث ایشان دارد.

منش و سیره آیت‌الله سیستانی برای حفظ تمامیت ارضی شیعه و سنی در عراق

کشور عراق از جمله مناطق مهم خاورمیانه از نظر سکونت شیعه و سنی به شمار می‌آید که حدود ۶۰ درصد شیعه و ۳۵ درصد سنی در آن حضور دارند از این رو ایجاد وحدت میان این ۲ فرقه و جلوگیری از فتنه و اختلافات از جمله مهم‌ترین راهبردهای رهبران سیاسی و مذهبی در آن عنوان می‌شود. ‌‌حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمیدزاده استاد حوزه و دانشگاه درباره نقش آیت‌الله سیستانی در حفظ تمامیت ارضی و امنیت کشور عراق می‌گوید: اگر مرجع دیگری به جای آیت‌الله سیستانی در عراق بود و اقدامات و حرکت‌های افراطیون، سلفی‌ها، وهابی‌ها، داعشی‌ها و امثال اینها را به عنوان اهل سنت مورد بررسی اجمالی قرار می‌داد و یک فتوای احساساتی در این رابطه صادر می‌کرد، نه تنها تمام عراق بلکه همه دنیای اسلام آتش و خون می‌شد یعنی جنگ فرقه‌ای و مذهبی که خواست استکبار جهانی و امپرالیسم بین المللی است، دنیای اسلام را در می‌نوردید، نه از اسلام چیزی می‌ماند و نه از شیعه و سنی… همان صبر و سکوتی که امام علی(ع) در نهج البلاغه دارد؛ صبر کسی که انگار خار در چشمش افتاده و استخوان در گلویش گیر کرده است. درحالی که می‌بیند در روز روشن حقشان پامال می‌گردد.

وی همچنین می‌افزاید: به اعتقاد من امروز آیت‌الله سیستانی با یک جامع نگری، اتمام حجتی بر دیگران است. راه صیانت از اسلام و تشیع و راه حفاظت از حوزه‌های شیعی و جوامع شیعی در دنیای امروز در پرتو دعوت به همدلی و وحدت بین فرق اسلامی امکان پذیر است و غیر از آن همان چیزی است که شیاطین سیاسی دنیا می‌خواهند. امام باقر(ع) می‌فرمود با ۱۰۰ نفر دوستی کن اما با یک نفره دشمنی مکن! دشمن تراشی هم کار ساده ایست و هم هنر نیست، هنر در جذب و ایجاد فضای رویش بیشتر است.

سخنان آیت‌الله سیستانی در مورد وحدت

آیت‌الله سیستانی در محافل مختلف و به بهانه‌های متعدد بر وحدت میان شیعه و سنی تأکید فراوان داشت، برای نمونه در پیامی که برای نخستین گردهمایی سنی و شیعه عراق در نجف اشرف فرستاد، چنین مرقوم می‌کند: هیچ اختلاف واقعی میان شیعیان و سنی‌ها وجود ندارد و بنده خادم همه عراقی‌ها هستم. بنده همه مردم را دوست دارم. دین اسلام، دین محبت است و از این که دشمنان توانستند میان مذاهب اسلامی تفرقه بیندازند، شگفت زده ام. برگزاری چنین مراسم و نشست‌هایی بسیار مهم و مفید است و همگان به این نکته پی می‌برند که اختلاف واقعی میان مسلمانان وجود ندارد. اختلاف میان شیعه و سنی تنها در مسایل فقهی منحصر است. شیعیان باید پیش از اهل تسنن به دفاع از حقوق اجتماعی و سیاسی سنی‌ها بپردازند. گفتمان ما بر دعوت به وحدت استوار است و بنده بارها گفته و باز هم می‌گویم که نگویید سنی‌ها برادرانمان هستند؛ بلکه آنها نفس و جان ما هستند. من به خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت بیشتر از خطبه‌های شیعیان گوش می‌دهم.

آیت‌الله سیستانی با اشاره به این که هیچ تفاوتی میان شهروند عرب و کرد وجود ندارد، اظهار داشت: بنده در پژوهش‌های فقهی از فتوای اهل سنت یاد می‌کنم. ما در کعبه و نماز و روزه متحد، هستیم. زمانی که سنی‌ها در دوران دیکتاتوری به من می‌گفتند که شیعه شده اند، وقتی علت تشیع را از آنان می‌پرسیدم که تأکید می‌کردند ولایت اهل بیت (ع) را پذیرفته اند، من به آنها می‌گفتم که علمای سنی از ولایت اهل بیت (ع) دفاع کرده اند.

همچنین ایشان در بخشی از بیانیه‌‌ای که از طرف دفتر ایشان منتشر شد ابراز داشت: امت اسلامی در حال حاضر، در شرایطی دشوار به سر می‌برد و بحران‌های بزرگ و چالش‌های مهم، امروز و آینده اش را تهدید می‌کند و همگان در این شرایط، نیاز به توحید صفوف، نابودی فرقه گرایی و دوری از اختلافات مذهبی را درک کرده اند؛ اختلافاتی که قرن‌ها از آن می‌گذرد و به نظر می‌رسد راه حلی که همگان را راضی کند برای آن وجود ندارد، بنابراین، شایسته نیست به بحث و جدل پیرامون آن خارج از چارچوب بحث‌های علمی معتبر بپردازیم؛ به ویژه این که اینها به اصول دین و ارکان عقیده مربوط نمی‌شود؛ زیرا همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (ص)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی را به عنوان منبع احکام شرعی و نیز مودت اهل بیت (ع)، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics