قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درباره حوادث اخیر افغانستان/ ابوالقاسم علیدوست
درباره حوادث اخیر افغانستان/ ابوالقاسم علیدوست

دیدگاه و نظر؛

درباره حوادث اخیر افغانستان/ ابوالقاسم علیدوست

فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَهٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا

شبکه اجتهاد: این روزها وقایعی در افغانستان می‌گذرد که کم و بیش همگان نسبت به آن با خبرند و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. از این رو لازم است توجه کنشگران به این وقایع به نکاتی جلب گردد:

۱- ملت افغانستان ملتی رشید، توانا و مقاومی است که اگر دسیسه‌های کفر و الحاد از خارج افغانستان و عوامل آنها در داخل نباشد، می‌تواند به خوبی خود را اداره کند و کشوری آباد و آزاد را در معرض دید جهانیان قرار دهد. به همین دلیل هر نوع دخالت ناخواسته از هر کشور بیگانه‌ای در این کشورِ مظلوم ولی توانمند، محکوم به شکست بوده و خواهد بود.

*وَلَا یحِیقُ الْمَکْرُ السَّیئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ*

سابقه دخالت‌ها در افغانستان تاکنون شاهد این مدعا است.

۲- بدون تردید تنها پدیده‌ای که می‌تواند به هدف فوق کمک کند، تشکیل دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام و ملیت‌های افغانستان به نسبت عادلانه جمعیتی است. در اینباره هرگونه تبعیض، ظلم و در دراز مدت بلکه و حتی در کوتاه مدت محکوم به شکست محتوم است.

۳- شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران خیرخواه ملت افغانستان است و اگر تلاشی صورت می‌دهد و حوادث افغانستان را با دقت رصد می‌کند و تصمیماتی می‌گیرد، به صلاح این ملت، ملت ایران و جهان اسلام است. لکن در این باره نباید دغدغه موجه صاحبان دغدغه به ویژه مراجع عظام تقلید نسبت به اوضاع افغانستان و فعالیت برخی گروه‌ها در این کشور و توطئه قدرت‌های خارج از این کشور، نادیده گرفته شود. بدون تردید بدیینی ناموجه و نادیده گرفتن واقعیت‌ها در افغانستان، رفتاری ناصحیح است، لکن اعتمادهای بدون ضمانت و مبتنی بر برخی گفته‌ها، نیز کرداری نامعقول به نظر می‌رسد.

متاسفانه اخبار معتبری وجود دارد دال بر اینکه در این مساله، تا کنون دقت لازم صورت نگرفته است.

۴- تمام ظرفیت‌ها باید صرف فاصله دادن گروه‌های قدرت در افغانستان از درگیری باشد. در این میان منافع همه مردم افغانستان به ویژه شیعیان آن دیار – که در معرض تهدید و آزار بیشتری هستند – نیز باید مطمح نظر قرار گیرد.

۵- بر اصحاب رسانه در جمهوری اسلامی است که ضمن پرهیز از خبرسازی و خبررسانی بر خلاف سیاست‌های لازم و صحیح، مردم را قانع کرده و ابهام مساله را برطرف نمایند. البته وظیفه اقناع بیشتر متوجه مسئولان مرتبط با حوادث افغانستان در جمهوری اسلامی ایران است.

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین

یکشنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۰

۱۴ذی حجه الحرام ۱۴۴۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics