قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درباره «ددی بلقیس» زن ِسال ۲۰۲۱ جهان اسلام  و صدای مسلمانان هند
درباره «ددی بلقیس» زن ِسال ۲۰۲۱ جهان اسلام  و صدای مسلمانان هند

یادداشت تحلیلی؛

درباره «ددی بلقیس» زن ِسال ۲۰۲۱ جهان اسلام  و صدای مسلمانان هند

شبکه اجتهاد: در ادامه سلسله نوشتارهای معرفی مشاهیر جهان اسلام بر اساس لیست ۵٠٠ مسلمان تأثیرگذار در جهان (The World’s Most Influential Muslims) به معرفی بانوی هشتادوشش ساله هندی می‌‌پردازیم.

تأثیرگذارترین زن مسلمان در سال۲٠٢١ میلادی، Bilkis Dadi معروف به بلقیس بانو است. او در بحران اعتراض به تغییر قانون شهروندی و حذف حق ابتدایی مسلمانان این کشور در این قانون، به همراه دو زن دیگر به نام‌های اسما خاتون ۹۰ ساله و بانو سروری ۷۵ ساله در زیر یک چادر تحصن کرده و صدای مسلمانان مظلوم هند را به گوش جهانیان رساند.

شوربختانه علی رغم هیاهوی فراوان این جنبش در جهان اسلام و فضای بین‌الملل، هیج پژواکی از حرکت او در مجامع رسانه‌ای و تحلیلی ایران مخابره نشد.

بلقیس ددی بانویی ۸۳ ساله زن برگزیده سال ۲۰۲۱ جهان اسلام است که در راستای تشویق و قیام مردم برای مقابله در برابر ظلم سازمان یافته بر علیه مسلمانان؛ یک تنه برخاست و نماد جنبش ضدمسلمانان در هند شد. بلقیس ددی نشان داد که حتی با داشتن تنی نحیف و صدایی ضعیف، نیز می‌‌توان صدای رسا و بلند مسلمانان مظلوم هند شد و کارزار مبارزه با بی عدالتی و ریشه کن کردن ظلم را پررونق نگه داشت.

بلقیس همانند گاندی اقدام به برپایی یک اعتراض ساده، در حاشیه یک بزرگراه در منطقه مسکونی خود به نام «شاهین باغ» در دهلی زد. این تحصن ساده، ولی فراگیر به زودی توانست شدت و عمق زخم مسلمانان هند را نشان دهد و این مبارزه منفی در نهایت باعث شد تا توجه مجامع بین المللی وافکار عمومی را به آخرین علائم باقی مانده از ناسیونالیسم هندویی و فاشیسم هندی را جلب کند.

در آغاز، بلقیس بانو به همراه هزاران زن مسلمان در تظاهرات ضد دولتی علیه لایحه حقوق شهروندی(NRC) شرکت کردند و سپس افراد .گروه‌های متعددی فراوانی از سایر اقشار دینی از سنین مختلف و طبقات متعدد اجتماعی زن ومرد به آنان پیوستند.

قانون (NRC) لایحه‌ای جنجالی مشتمل بر افراد بدون شناسنامه منطقه بزرگ آسام (Assam) هند بود و از آنها می‌‌خواهد که شهروندی خود را با ارائه گواهی ولادت به اثبات برسانند.

 از آنجایی که بسیاری از این افراد ساکن روستاها هستند و گواهی ولادت بیمارستانی ندارند، توانایی اثبات این کار را ندارند، و نمی‌‌توانند شهروندی خود را به اثبات برسانند. بنابراین عده زیادی از آنها به بازداشتگاهها منتقل شده اند، جایی که آنها به عنوان افراد بی هویت نگهداری می‌‌شود و از حقوق قانونی و شهروندی خود محروم هستند.

برای خلاصی از این چالش، طرحی معروف به اصلاح حقوق شهروندی (CAA) تصویب شد و تمامی افراد این ناحیه به استثنای مسلمانان را به عنوان پناهنده از کشورهای همسایه پذیرفت. بنابراین، اگر ساکنان ناحیه آسام گواهی ولادت نداشته باشند و مسلمان نیز نباشند، می‌‌توانند برای دریافت شناسنامه هندی اقدام کنند، اما اگر این اشخاص مسلمان باشند و اسناد معتبر ارائه نکنند به عنوان اشخاص بی وضعیت طبقه بندی شده و به بازداشت گاهها منتقل می‌‌شوند.

نهایتا این اقدامات حزب افراط گرای هندی(BJP)، رویکرد غالب دولت هند شد و زمینه را برای فعالیت سایر گروههای افراطی نظیر (RSS) فراهم کرد. این گروه که در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد در حقیقت گزینه جایگزین برای تصویری بود که گاندی از هند ارائه می‌‌کرد. این گروه بعد از آنکه یکی از اعضای آن به ترور گاندی اقدام کرد از صحنه سیاسی هند حذف شد، بعد از این جریان، حزب کنگره جایگزین این جریان شد تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ این گروه دوباره تجدید قوا کرد. با پیروزی نارندا مودی – مردی که نقش مهمی در کشتارهای مسلمان ناحیه گجرات داشت – در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ تغییرات گسترده‌ای در جبهات متعددی – مانند ناحیه کشمیر – به وجود آمد. با پیروزی وی مشکلات و مصائب زیادی برای اقلیت‌های هند به وجود آمد.

بانو بلقیس که ملقب به دادی (dadi) به معنای مادر بزرگ است به این اقدام دولت هند اعتراض کرد و دست به اعتراضات ۱۰۰ روزه اش علیه این ایدئولوژی زد.

این اقدام او همان طور که می‌‌دانیم  تمام  سرزمین هند را درنوردید. این جنبش در ۱۲ منطقه دهلی فعال شد و سپس به سایر شهرها گسترش یافت و ملیون‌ها نفر در آن مشارکت کردند تا اینکه بحران فراگیری ویروس کرونا مانعی برای گسترش این جنبش شد. با وجود اینکه ویروس کرونا چندین ماه است که باعث توقف اعتراضات مسالمت آمیز شده است، هنوز معلوم نیست که آیا این دادگاه می‌‌تواند صدای اعتراضات بلقیس بانو و سایر افرادی را که با او در این اقدام همنوایی کرده اند را نادیده بگیرد یا خیر؟ بلقیس بانو مصصم است که نبرد خودش را ادامه دهد، ولی سوال مهم این است که آیا او دوباره موفق خواهد شد که این سطح از حمایت مردمی را بدست آورد و عده زیادی را به خیابان‌ها بکشاند؟

پرونده ظلم مسلمانان هندوستان

ظلم به مسلمانان هند و نادیده گرفتن حقوق ابتدایی آنها، اگر از اویغورهای چینی بیشتر نباشد، کمتر نیست. این ناعدالتی در فضایی بی توجهی رسانه‌ای و قرار گرفتن هند در حاشیه امن و دوری از تنش چین با آمریکا و عدم توجه کارتل‌های خبری به آن، کمتر مورد بررسی و تحلیل جدی قرار گرفته است.

در حالی که فشار به اویغورها در منطقه شمال غربی چین و تنها در استان سین کیانگ و آن هم به صورت غیر رسمی انجام می‌‌گیرد، ظلم به مسلمانان هند، در سرتاسر شبه قاره و در قالب رسمی و تحت عنوان قانون شهروندی و با چاشنی با کشتارهای مذهبی بسیار بیشتر از مظالم سین کیانگ بوده و از این جهت مظلومیت مسلمانان هند در مقابل سایرین، غیرقابل قیاس است.

بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که در چندسال اخیر، آنچه در مورد پرونده مسلمانان هند برای تحلیل گران بین المللی اهمیت داشته است، تنها هشدارها به افزایش تعداد مسلمان هند و تغییر ترکیب جمعیتی آنها با هندوهاست؛ ولی آنچه از دیده‌ها مخفی مانده است، توجه به مشکلات، ظلم وستم‌های قانونی بر ضد مسلمان هند بوده است.

نمونه بارز این موضوع را می‌‌توان در پرونده تحصن شاهین باغ و اعتراض به اصلاحیه قانون شهروندی ضد مسلمانان(CAA) است.لایحه‌ای که در آن اقلیت‌های مذهبی هندو، سیک، بودایی، جینه و مسیحی از سه کشور همسایه پاکستان، افغانستان و بنگلادش حق دارند  به تابعیت هند درآیند ولی این مصوبه شامل مسلمانان تنها به دلیل دینشان نمی‌شود. اما مشکلات مسلمانان هند به همین موضوع خلاصه نمی‌‌شود و مشکلات انباشته آنان، در ایالت گجرات در غرب هند و آتش سوزی قطار سال ۲۰۰۲ همانند آتش زیر خاکستر است.

در فوریه همان سال زایران هندوها به قصد مراسم مذهبی در مکان مسجد بابری وانجام مناسک نیایش زادگاه خدایان خود میرفتند که در مسیر بازگشت از زیارت قطار آنها به دلایل نامعلومی آتش گرفته و حدود شصت نفر در آتش سوختند.

با اینکه مجامع بی طرف بین المللی علت این سانحه را عمدی معرفی نکردند و نقش مسلمانان در وقوع این حادثه ثابت نشد؛ ولی این حادثه بهانه‌ای شد تا هندوان به قصد انتقام و در درگیری‌های یکساله احمدآباد بالغ بر دوهزار کشته داشته باشد.برخی منابع معتقدند که «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از حامیان هندوها در این کشتار در جهت اندیشه پاکسازی قومیتی ونسل کشی قانونی بوده است.

تمام این ظلم‌های سازماندهی شده و انبوهی از مشکلات جامعه مسلمانان هند، دست در دست هم داد تا بانوی برتر جهان اسلام یعنی بلقیس بانو در بزرگراه شاهین باغ دهلی در جهت خاتمه دادن به این تبعیض‌ها با قامتی کج وفرتوت، در مقابل ظلم وبی عدالتی‌ها کمر راست کند.

نویسنده: حجت‌الاسلام سید علی بطحائی- مسلمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics