قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درباره زوائد علم اصول نباید فقط چرتکته و قیچی نقد دست گرفت/ کارشناسان باید نظر دهند
درباره زوائد علم اصول نباید فقط چرتکته و قیچی نقد دست گرفت/ کارشناسان باید نظر دهند

استاد علیدوست:

درباره زوائد علم اصول نباید فقط چرتکته و قیچی نقد دست گرفت/ کارشناسان باید نظر دهند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: درخصوص اینکه چه بحثی زائد است و کدام نیست نباید چرتکه انداخت بلکه باید گروهی کارشناس انتخاب و تمامی مراکز به صورت هماهنگ ـ نه صرفا یک مرکزـ اقدام به این کار کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم دیدگاه خود را درباره مبحثی تحت عنوان زوائد علم اصول تبیین کرد.

استاد علیدوست با اشاره به برخی انتقادات در خصوص زوائد برخی علوم مطرح حوزوی از جمله علم اصول اذعان داشت: برخی معترض‌اند که مطرح شدن بسیاری مسائل در این علوم زائد است و کاربردی در جامعه ندارد که در این خصوص گفت: معتقدیم همه مباحث در یک سطح نیست؛ برخی بیشتر اهمیت دارند و برخی اصلا مورد نیاز نیست.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد و افزود: این را هم باید دانست نگاه کاتالیزوری به مباحث داشتن چه بسا باعث شود در جایی که گاه ممکن است منبعی کاربرد موثرداشته باشد مغفول ماند.

علیدوست در ادامه مباحث خود در خصوص ضرورت جامعیت نگرش و مطالعه اظهار داشت : فقیه اعلم کسی است که بتواند فروع را به مرتبط ترین قواعد و اصول برگرداند؛ فقیه کسی است که مسلط بر فروع آراء و اصول باشد؛ آنی که سنجه نهایی است این که فقیه اعلم فروع متفاوت را به یک اصل برگرداند درست همچون کسی است که با تسلط خاص و با اشرافی که به تمامی مباحث از قبل داشته سریعا تمامی مطالب و موارد را با توجه به اقتضای آن در جای خود مثل پازل قرار دهد و به نتیجه برسد. و این قضیه میسور و ممکن نیست مگر مطالعه برخی منابع و کتب که گاه آن‌ها را از زوائد تلقی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته این راهم نباید انکار کرد که همه مسائل در یک سطح نیست و بنده هم در جلسه‌ای که قبلا داشتم پیشنهاد داده ام که یک هیأت صاحب اندیشه، استاد، عالم تدریس کرده و عاقل که بتواند اولویت بندی کند انتخاب شوند و تمامی مباحث ذیل اولویت‌های اول و مابقی را ذیل اولویت‌های دوم برنامه ریزی کنند؛ مباحث قسم اول محور کار قرار گیرد که در یک پرسه ده ساله اهم مباحث دروس سطح خوانده شود زیرا معتقدیم دوره سطح نباید از ده سال بگذرد و مابقی در اولویت دوم قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با نگاه نقادانه نسبت به کسانی که دائم با قیچی نقد می‌خواهند مباحثی را قیچی کنند، اظهار داشت: در خصوص اینکه چه بحثی زائد است و کدام نیست نباید چرتکه انداخت بلکه باید گروهی کارشناس انتخاب و تمامی مراکز به صورت هماهنگ ـ نه صرفا یک مرکزـ اقدام به این کار کنند. چرا که هرگونه اقدام غیر علمی و کارشناسی نشده در این باره مثل جریان آپاندیس می‌ماند که قبلا این عضو را به عنوان عضو زائد بدن حذف می‌کردند اما الان می‌بینند کارکردها و نقش خاص خود را در سیستم پیچیده بدن به عهده دارد.

علیدوست پایان بخش صحبت‌های خود را به نوعی آسیب شناسی این قضیه قرار داد که آیا ممکن است بتوان به صورت کاربردی از مباحث استفاده کرد و بتوان به صورت موثر و مفید در جامعه حضور داشت؟ که در این خصوص تصریح کرد: در حوزه مباحثی، جنبه معلومات عمومی دارد و مباحثی جنبه معلومات اختصاصی؛ معلومات عمومی را باید خوب خواند. بلاغت اصول، فقه و ادبیات که تمامی این‌ها، مباحثی است که باید مبنایی مطالعه شود ولی معلومات تخصصی باید طلبه علاقه و گرایش خود را معلوم کند و کار کند و این را هم یک طلبه کوشا باید بداند در صورتی که اهل تحقیق و زحمت بود از لحاظ گرایش جامعه به او مشکلی نخواهد داشت و به عبارتی همه موقعیت‌ها برای او تضمین شده است. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics