قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درسنامه اختصاصات فقهی شیعه منتشر شد
درسنامه اختصاصات فقهی شیعه

تازه‌های نشر؛

درسنامه اختصاصات فقهی شیعه منتشر شد

این کتاب در شانزده درس به بررسی ویژگی‌های مکتب فقهی اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و اشاراتی نیز به ویژگی‌های فقهی مکتب اهل سنت دارد تا در سایه این بحث‌ها امتیاز فقه شیعه از دیگر مذاهب و فرقه‌های اسلامی شناخته شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) وابسته به جامعه المصطفی العالمیه(ص) کتاب درسنامه اختصاصات فقهی شیعه را به قلم احمد احمدی تبار (احمدی قمی) منتشر و راهی بازار نشر کرد.

در بخشی از پیش گفتار این اثر به قلم نویسنده آن آمده است: این کتاب به بررسی ویژگی‌های مکتب فقهی اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌پردازد و اشاراتی نیز به ویژگی‌های فقهی مکتب اهل سنت دارد تا در سایه این بحث‌ها امتیاز فقه شیعه از دیگر مذاهب و فرقه‌های اسلامی شناخته شود.

در ادامه، برخی مواردی که در بین اهل سنت به عنوان اختصاصات فقهی شیعه معرفی می‌شود، مورد بحث قرار می‌گیرد تا روشن شود که این موارد برآمده از متن قرآن و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است؛ اما جریانات سیاسی و معارضاتی که وجود داشته، سبب شده است تا فقهای اهل سنت نسبت به آن موضع مخالف داشته باشند.

درسنامه اختصاصات فقهی شیعه در شانزده درس تدوین شده است که از درس اول تا درس چهارم آن به بیان اختصاصات فقه شیعه اختصاص دارد که تکیه بر بیان شرع، دستور به اطاعت از رسول خدا در قرآن، دستور به اطاعت از رسول خدا در روایات و کتاب و سنت دو ثقل جدایی ناپذیر از فصل‌های درس نخست آن است.

در درس دوم تا چهارم مباحث مرتبط با قرآن مجید، سنت، حجیت معصوم، قول صحابی، عقل، اجماع، دو مرحله‌ای بودن استنباط حکم شرعی و باب اجتهاد مطرح شده است.

تقیه در آیات قرآن، تقیه در نگاه ائمه اطهار(ع)، تقیه از منظر علمای عامه، تقیه از منظر علمای امامی از مطالب مطرح شده در درس پنجم است و در درس ششم دانش‌پژوه با اقسام تقیه از حیث تقیه شوندگان، از حیث عمل و از حیث احکام آشنا می‌شود و نظر امام خمینی(ره) را در این زمینه مرور می‌کند.

درس هفتم و هشتم که به بحث ازدواج موقت اختصاص دارد به بیان اقسام ازدواج، تبیین ازدواج موقت، ازدواج موقت در کتاب و سنت، ازدواج موقت در نصوص و روایات، ادعای نسخ متعه و پاسخ به آن، ادعای نسخ متعه در سنت و پاسخ به آن، باور صحابه و تابیعین درباره ازدواج موقت و تباین متعه با زنا می‌پردازد.

مسح و شستن پا در وضو سرفصل مهم درس نهم و دهم است که در آن درباره مسح یا شستن پا در وضو توضیحاتی آورده شده است و در ادامه احکام وضو در قرآن مطرح می‌شود و مدعای امام فخر رازی در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درس‌های یازدهم و دوازدهم نیز به موضوع جمع بین دو نماز می‌پردازد که جمع بین الصلاتین، اوقات نماز، حکم جمع و علل جواز آن، تأکید صحاح سته بر مطلق جواز جمع، نظر شارحان، شواهد جواز جمع، مخالفت با صحاح و جمع دو نماز از دیدگاه اهل‌بیت از مطالب آن است.

در درس سیزدهم و چهاردهم مباحث مرتبط با نماز مسافر مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به اقوال درباره نماز مسافر، نماز مسافر در قرآن، نماز مسافر از منظر سنت، نماز مسافر از منظر صحابه و فقها، ادله قاتلین به جواز و نماز مسافر در فقه اهل‌بیت اشاره کرد.

مباحث مرتبط با اذان همچون مسائل اختلافی اذان، تشریع اذان از منظر اهل سنت، تشریع اذان در مکتب اهل‌بیت، تنویب، گفتن الصلاه خیر من النوم، حی علی خیرالعمل جزء اذان، حی علی خیرالعمل در نگاه اهل‌بیت و ادعای نسخ حی علی خیرالعمل و دلایل آن نیز در دروس پانزدهم و شانزدهم بررسی می‌شوند.

کتاب درسنامه اختصاصات فقهی شیعه به قلم احمد احمدی تبار در قطع رقعی، ۲۴۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۳ هزار تومان از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) به‌تازگی منتشر شده است.

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم‎.‎
    کتاب «درسنامه اختصاصات فقهی شیعه» چاپش تمام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics