قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درسنامه فقه مقارن
درسنامه فقه مقارن

تازه‌های نشر؛

درسنامه فقه مقارن

کتاب «درسنامه فقه مقارن» یکی از تازه‌ترین کتاب‌های انتشارات ‌هاجر است که اثر پیش رو اولین جلد از آن می‌‌باشد. نویسنده در این اثر سعی نموده به سوالات گوناگونی در باب فقه مقارن پاسخ بدهد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، علم فقه هنجارهای رفتاری مسلمانان را تعیین می‌کند و سلوک عملی آن را در مسیر بندگی و قرب الهی تنظیم و ترسیم می‌کند و معمولا در میان علوم اسلامی، فقه از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار بوده و اساسا هنوز هم محور مباحث حوزوی قرار دارد و از آن نظر که فقه نماد تشخیص رفتار اسلامی است آن را از سایر بخش‌های دین متمایز کرده است.

با این همه فقه دارای مکاتب و گرایش‌های مذهبی متنوعی است که با بهره‌گیری از اصول، منابع و مبانی مختلفی مسیرهای متعددی را طی کرده است و برای آگاهی از این نظریات و آرای متنوع، می‌بایست سرمنشأ آن‌ها را شناخت و بررسی کرد که چگونه برداشت‌های فقهی از یک مسئله و موضوع متعدد و متکثر شده است.

آرای متفاوتی که در فقه مذاهب به چشم می‌خورد همه از یک دست نیستند، برخی از این آرا که به تمایز مرزهای مهم فقهی مذاهب از یکدیگر مربوط می‌شوند، بسیار مورد اهتمام و توجه فقیهان بوده است. فقدان شناخت صحیح آرای فقهی مذاهب موجب بدبینی و کج فهمی برخی از مسلمانان شده و بر همین اساس تهمت‌ها و شبهاتی را بر یکدیگر وارد کرده‌اند.

فقه مقارن یا فقه تطبیقی، دانش بررسی تطبیقی آرای فقهای مذاهب اسلامی است که در آن از برترین دیدگاه دفاع می‌شود. فقه مقارن از دیرباز مورد توجه فقهای فریقین بوده که در آغاز به عنوان علم الخلاف شناخته می‌شد.

از جمله فواید این علم آگاهی از آرای فقهی سایر مذاهب و دفاع مستدل از نظریه مختار و همچنین درک بهتر روایات اهل بیت و موارد تقیه ایشان است. پس می‌توان گفت فقه مقارن از جمله دانش‌های ارزشمند و اساسی فقهی است که در اجتهاد نقش عظیمی دارد، به گونه‌ای که اجتهاد بدون آن ناقص است.

استاد محمدرضا ضمیری(ره) نویسنده «درسنامه فقه مقارن» در این کتاب مهمترین مسائل فقهی شیعه و سنی را که معمولا مورد گفتگو و پرسش بوده را گزینش کرده و با روش اجتهادی به تبیین، نقد و بررسی آن‌ها پرداخته‌ است و برای شناخت آرای مذاهب به منابع معتبر هر مذهب مراجعه کرده و با رعایت انصاف علمی به نقد و بررسی آن‌ها پرداخته است.

این اثر در ۸ درس سامان یافته است که عبارتنداز: ۱. کلیاتی درباره فقه مقارن ۲. مسح یا غسل پاها در وضو ۳. اذان ۴. اوقات نماز ۵. جمع بین صلوتین ۶. قبض و تکفیر در نماز ۷. سجده بر زمین ۸. اقتدای پیرامون مذاهب به یکدیگر ۹. نماز تراویح.

یادآوری می‌شود، جلد اول کتاب «درسنامه فقه مقارن» به زبان فارسی در ۲۵۲ صفحه، با قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی انتشارات مرکز نشر‌هاجر به زیور طبع آراسته شده است.

علاقه‌مندان می‌‌توانند اثر فوق را از طریق فروشگاه‌ کتاب قم به آدرس ketabeqom.com به صورت اینترنتی تهیه و توسط مامور پست درب منزل خود تحویل بگیرند و یا با شماره تلفن ۰۹۱۹۴۵۱۴۴۵۳ تماس حاصل نمایید.

خرید از نمایشگاه کتاب تهران با ۱۰درصد تخفیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics