قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «درس‌نامه ولایت فقیه» منتشر شد/ مقایسه‌ نظام مبتنی بر ولایت فقیه با نظام لیبرال‌ دموکراسی

توسط مؤسسه امام خمینی (ره)؛

«درس‌نامه ولایت فقیه» منتشر شد/ مقایسه‌ نظام مبتنی بر ولایت فقیه با نظام لیبرال‌ دموکراسی

ولایت فقیه به عنوان رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران از مباحث مهم و اساسیای است که در آیات، روایات، و مباحث فقهی و کلامی قدما ریشه دارد. امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۸ شمسی با تدریس این بحث در نجف، آن را به عنوان الگوی جایگزینِ سلطنت مطرح کردند. کتاب پیش روی، کوششی برای تبیین مبانی، تاریخچه، دلایل عقلی و نقلی، شرایط و حدود اختیارات ولی فقیه است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مسأله ولایت فقیه، از زمان قدیم و به ویژه در تاریخ معاصر بعد از زمان مشروطه وجود داشته و این امر در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران اثر و نقش خویش را نشان داده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که نظام سلطه جهانی از جمهوری اسلامی شکست خورد؛ بنابراین شروع به شبهه افکنی درباره مبانی نظام اسلامی و به ویژه نظریه ولایت فقیه کرد؛ از این رو حفظ و استحکام نظام و جمهوری اسلامی وابسته به تبیین و ترویج نظریه ولایت فقیه میان دانشجویان و قشر جوان جامعه است.

از این رو، کتاب «درس‌نامه ولایت فقیه» به همت حجت‌الاسلام سعید باغستانی عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی و حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی عضو شورای علمی گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی به‌تازگی توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم روانه بازار نشر شد.

هدف اصلی کتاب «درس‌نامه ولایت فقیه»، ارائه مباحث بنیادین ولایت فقیه برای استفاده علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه نظام سیاسی است. کتاب‌های موجود درباره ولایت فقیه با ادبیات حوزوی نگاشته شده که این مسأله برای دانشجویان و طلاب مقدمات و سطح سنگین است؛ بنابراین در این کتاب سعی شده با ادبیات روان‌تر و ساده‌تر مسأله ولایت فقیه مطرح شود.

کتاب حاضر در ۱۲ درس‌گفتار تنظیم شده است: «مفاهیم و کلیات»، «مبانی نظری ولایت فقیه»، «اصول حاکم بر نظریه ولایت فقیه در دو درس»، «تاریخچه ولایت فقیه»، «ادله عقلی ولایت فقیه»، «ادله نقلی ولایت فقیه»، «شرایط و ویژگی‌های ولی فقیه»، «تعیین ولی فقیه و نظارت بر عملکرد او»، «حدود و اختیارات ولی فقیه»، «منطق حاکم بر تصمیم‌گیری در نظام ولایی» و «مقایسه نظام جمهوری اسلامی با نظام دموکراتیک غرب» عنوان‌های فصل‌های این کتاب هستند.

درس‌نامه ولایت فقیهدر این اثر، نظام مبتنی بر ولایت فقیه با نظام لیبرال‌ دموکراسی موجود، از لحاظ شیوه انتخاب، عزل، میزان اختیارات حاکم و کارآمدی مقایسه شده است. همچنین از ویژگی‌های اثر، در هر درس شبهاتی که در سطح جامعه و دانشگاه‌ها درباره ولایت فقیه مطرح بود، بیان و به آنها پاسخ گفته شده است.

گفتنی است، کتاب «درس‌نامه ولایت فقیه» اثر سعید باغستانی و مهدی ابوطالبی در قطع وزیری با ۴۳۵ صفحه به قیمت ۳۱ هزار تومان از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید اینترنتی به‌همراه تخفیف اثر از (اینجا) اقدام نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics