قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درس «اصول فقه» در دانشکده‌های حقوق مظلوم واقع شده است
تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی در شورای نگهبان نهایی شد

کدخدایی:

درس «اصول فقه» در دانشکده‌های حقوق مظلوم واقع شده است

سخنگوی شورای نگهبان معتقد است در حق دروس منطق و اصول فقه در دانشکده‌های حقوقی ظلم شده و آن‌گونه که باید به آنها پرداخته نشده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، رئیس موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه افرادی که گذار آنها به مباحث فقه و حقوق افتاده می‌دانند الفبای حقوق و فقه از رهگذر درس اصول فقه می گذرد، اضافه کرد: اصولا در درس‌های کلامی، فقهی و فلسفی دو ابزار داریم که یکی منطق و دیگری اصول فقه است.

دکتر عباسعلی کدخدایی، در چهارمین کارگاه تنقیح قوانین با تاکید بر اینکه منطق و اصول فقه ابزاری برای شناخت دقیق و صحیح مطالب است، بیان کرد: کسی که می‌خواهد فقیه و حقوقدان باشد و در حوزه فلسفه ورود کند نمی‌تواند مباحث منطق و اصول فقه را نداند و در این حوزه موفق باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در دانشگاه‌های حقوق ایران متاسفانه کمتر به این دو درس پایه‌ای بهاء داده شده است، عنوان کرد: در دانشکده‌های حقوق کمتر به این موضوع پرداخته شده و دانشجویان علاقمند باید موضوع را در خارج از دانشکده پیگیری کنند.

وی ادامه داد: در حق دروس منطق و اصول فقه در دانشکده‌های حقوقی ظلم شده و آنگونه که باید به آنها پرداخته نشده است. بعد از انقلاب اساتید و دانشجویان بیشتر به این موضوع توجه کردند اما هنوز هم در دانشکده‌های حقوقی آنگونه که باید در بحث اصول فقه خوب پرداخته نمی‌شود.

قدرت انحراف افکار عمومی به دلیل مظلومیت اصول فقه در کشور است

کدخدایی با بیان اینکه همواره به دانشجویان تاکید کرده‌اند که دروس اصول فقه و منطق را خوب مطالعه کنند، گفت: تا زمانی که به این دو درس مسلط نشوند نمی‌توانند در مباحثات و بیان مستدل طرف مقابل را قانع کنند؛ در این جا باید با استدلال طرف مقابل را مجاب کنید.

رئیس موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه امروزه همه آشنا به مبانی حقوق هستند، عنوان کرد: حقوق یعنی منطق و برداشت صحیح داشتن از متون، بسیاری از مباحثات که در عرصه افکار عمومی بین غالب مردم مطرح می‌شود و در گاهی از اوقات افراد می‌توانند افکار عمومی را منحرف کنند به دلیل این است که اصول فقه را به خوبی نمی‌دانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics