قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دروس خارج از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود
دروس خارج از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود

رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

دروس خارج از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود

حجت‌الاسلام آقانظری شاهرودی با اشاره به الزامات رونق علمی در حوزه ضمن تأکید بر احیای سنت‌های گذشته حوزه گفت: باید دروس ما به صورت مشارکتی برگزار شود و دروس حوزه به ویژه دروس خارج از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود.

‌‌‌‌به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقانظری شاهرودی،‌‍ با اشاره به الزامات و بایسته‌های رونق علمی در بین طلاب حوزه علمیه اظهار داشت: به عقیده من باید از همان ابتدا برای طلاب تبیین شود که بی سوادی کارآمدی ندارد، چراکه جامعه به سرعت به طرف علم و دانش در حال حرکت است.

رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز همه مردم به ویژه مردم ایران همواره در حال تحصیل هستند و حتی بسیاری از روستایی‌ها نیز تحصیل کرده در حوزه و دانشگاه هستند، از این رو جامعه امروز ما نه تنها با دهه‌ها پیش بلکه حتی نسبت به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش فرق کرده است و در این شرایط اگر روحانی سواد نداشته باشد کارآمدی نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به لزوم احیای سنت‌های دیرینه حوزه در امور آموزشی از جمله پیش مطالعه و مباحثه عنوان کرد: مباحثه بهترین روشی است که بحث برای انسان حل بشود و در حقیقت‌‌‌‌ می‌توان گفت روشی بهتر از مباحثه برای این که انسان نسبت به درس تسط لازم را پیدا کند وجود ندارد، بنابراین همواره به طلاب توصیه‌‌‌‌ می‌کنیم در حلقه‌های دو یا سه یا چهار نفری مباحث علمی مطرح شده سر کلاس را به بوته بحث و بررسی بگذارند.

آقانظری شاهرودی ادامه داد: طلاب در مباحثه متوجه‌‌‌‌ می‌شوند کجای مبحث برایشان مشخص نشده است، بنابراین باید این سنت‌ها را حفظ کنیم چراکه‌‌‌‌ می‌بینیم مثل این سنت‌ها در دانشگاه وجود ندارد و آنها بیشتر به صورت حفظی کار‌‌‌‌ می‌کنند و به طور کلی مسائلی مثل مباحثه موجب‌‌‌‌ می‌شود که انسان در یک متن درسی دقیق شود.

وی ادامه داد: همین طور پیش مطالعه نیز از سنت‌های قدیمی حوزه محسوب‌‌‌‌ می‌شود که کمی رو به فراموشی گذاشته شده است به این صورت که طلبه پیش از ورود به کلاس درس مطالب را مطالعه‌‌‌‌ می‌کند و موجب‌‌‌‌ می‌شود که کلیات درس در دست او باشد وجزئیات را از استاد بگیرد، بنابراین یک طلبه تا‌‌‌‌ می‌تواند پیش مطالعه داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ضمن انتقادی نسبت به دروس خارج خاطرنشان کرد: غالبا در حوزه روش مان در درس خارج این گونه است که همه را استاد را‌‌‌‌ می‌گوید و شاگرد‌‌‌‌ می‌شنود که این یک طرفه بودن موجب کم شدن اثر کلاس‌‌‌‌ می‌شود، بنابراین یک مقدار باید شاگرد را وارد بحث کنیم تا اثر گذاری بیشتری از این دروس داشته باشیم به عنوان مثال استاد از شاگردان بخواهد روایتی که در روز بعد خوانده‌‌‌‌ می‌شود را از نظر سند و آدرس بررسی کرده و سرکلاس ارائه بدهند.

وی ادامه داد: این مسأله در دروس سطح هم تا حدی امکان دارد، به عنوان مثال اگر یک استاد سی نفر شاگرد دارد از یک نفر بخواهد عبارت‌ها را تطبیق کند او هم بلند بخواند و به این صورت طلبه وادار‌‌‌‌ می‌شود تسلط لازم را پیدا کند و در دروس مشارکت کنند، هرچند در سطح خیلی‌‌‌‌ نمی‌شود اصرار کرد ولی در دروس خارج‌‌‌‌ می‌توان شاگرد را وارد کارکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics