قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / در اربعین زیارت امام اصل است نه پیاده‌روی
در اربعین زیارت امام اصل است نه پیاده‌روی

مهدی مسائلی

در اربعین زیارت امام اصل است نه پیاده‌روی

 شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام مهدی مسائلی محقق و مدرس حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است آورد: در سال‌های اخیر پیاده‌روی اربعین عشق و اخلاص شیعیان را به نهضت حسینی بیش از پیش نمایان ساخته است.

اما آنچه در این تجمع بزرگ اصالت دارد زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین است و فرع آن پیاده‌روی برای زیارت است. با این حال، در نگاه بسیاری از مردم، پیاده‌روی به اصل تبدیل شده و زیارت امام در جایگاه فرع قرار گرفته است. حتی می‌توان گفت زیارت اربعین بدون پیاده‌روی، ماهیت ارزشی خود را دست داده است و بسیاری از کسانی که در این تجمع شرکت می‌کنند، دغدغه زیارت امام را در روز اربعین ندارند.

از این گذشته، پیاده‌روی در این ایام شأنی مستقل نیز یافته است. آن‌گونه بعضی از متولیان دینی و فرهنگی، در روز اربعین برنامه‌هایی را‌ برای پیاده‌روی مردم به سمت امام‌زاده‌های کشور تدارک می‌بینند.

ولی باید دانست اگر زیارت امام در روز اربعین برای کسی وجود نداشته باشد، دیگر پیاده‌روی معنا و مفهومی ندارد و یک ارزش نیز به حساب نمی آید.

آری! برای بعضی، اصالت داشتن مناسک شیعیان در روزگار کنونی چندان اهمیتی ندارد، آنچه مهم است ظهور و بروز جمعیت شیعه و قدرت‌نمایی آنهاست. با این نگاه معلوم نیست در آینده مناسک شیعی چه شکل و محتوایی به خود می گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics