قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دستاوردهای سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی
دستاوردهای سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

محمد دلبری تبیین کرد؛

دستاوردهای سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

دستاوردهای سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی توسط محمد دلبری، رئیس ستاد اجرایی سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تبیین و تشریح شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست خبری دستاوردهای سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور محمد دلبری رئیس ستاد اجرایی سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در موزه شهدا برگزار شد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: امسال سی و سومین کنفرانس وحدت با عنوان وحدت امت در دفاع از مسجد الاقصی که به تأکید رهبری این عنوان انتخاب شد، برگزار شد چون به عقیده ایشان مسجد الاقصی موضوع اصلی مسلمانان است. امروز این مسجد در اشغال اسرائیل است و کشورهای استکباری مثل آمریکا این موضوع را عامل تفرقه بین مسلمان قرار دادند. مسلمانان امروز می‌توانند با هم بزرگترین تشکل و سرمایه اجتماعی را شکل دهند و با اقدامات وحدت گرا نسبت به نقش بر آب کردن نقشه دشمنان اقدام کنند و زمینه حضور حضرت حجت را برای کشورهای مسلمان فراهم کنند.

دلبری افزود: هدف اصلی مجمع تقریب، تبیین گفتمان وحدت است. تلاش ما این است که به سمتی برویم که گفتمان را به سمت رفتار و فرهنگ وحدت گرا ببریم و این بینش را عملی کنیم. بذر مجمع تقریب مذاهب سال ۱۳۶۹ به دستور رهبری کاشته شد و پس از آن با رهنمودهای آیت‌الله واعظ زاده خراسانی، آیت‌الله اراکی و آیت‌الله تسخیری این بذر به بار نشست. به همت این مجمع امروز اقداماتی تقریبی در کشورهایی انجام شده که هیچ یک حتی فکرش را نمی‌کرد که یک روزی این کشورها در این حوزه فعالیت کنند.

رئیس ستاد اجرایی سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در ادامه به تشریح دستاوردهای کنفرانس پرداخت و تصریح کرد: امسال از ۸۲ کشور وارد ایران شدند. از ۱۲ کشور هم دانشجویان خارجی که در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند حضور داشتند که در کنفرانس شرکت کردند. در مجموع ما ۴۲۴ نفر مهمان خارجی داشتیم. ۱۶۰ نفر هم از علما و اساتید دانشگاهی ۱۱ استان شرکت کردند. ۱۷۸ نفر مهمان خارجی هم که در داخل کشور حضور دارند مثل سفرا در این کنفرانس شرکت کردند. همچنین برای اولین بار از آمریکای لاتین مهمان داشتیم. از حوزه بالکان، صربستان و بوسنی هرزگوین هم مهمان داشتیم و به طور کلی ۶۵ درصد از دعوت نامه‌هایی که ارسال شده بود اجابت شد.

وی ادامه داد: کنفرانس وحدت امسال که از تاریخ ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه برگزار شد همزمان با پنجاهمین سالگرد جنایت آتش زدن مسجد الاقصی بود و به این دلیل موضوع کنفرانس وحدت امت در دفاع از مسجد الاقصی نامگذاری شد. پیرامون این عنوان، خردادماه فراخوان مقاله منتشر شد که حدود ۶۴ مقاله به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی به دست ما رسید. با همکاری اساتید و نخبگان و دانشگاه مذاهب، از میان این مقالات، ۴ مقاله برتر انتخاب و از آنها تجلیل شد. این کار موجب شد که محوریت کنفرانس به سمت علمی شدن برود.

دلبری اضافه کرد: بنا بر محاسباتی که انجام دادیم با ۴۲۴ مهمانی که به کشور ما آمده بودند، حدود ۳۵ میلیون نفر در ارتباط هستند و این یعنی اینکه این افراد شخصیت‌های تأثیرگذاری بوده‌اند و اثرگذاری این کنفرانس بالغ بر صد میلیون نفر است.

رئیس ستاد اجرایی سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: اگر بخواهیم این تعداد مهمانان را براساس حوزه جغرافیایی تقسیم کنیم، از حوزه آفریقا و عربی، ۲۴۷ مهمان، از حوزه اروپا و امریکا ۵۳ مهمان و از حوزه آسیا و اقیانوسیه ۱۲۴ مهمان در این دوره از کنفرانس شرکت داشتند. از مجموع این مهمانان، ۷۰ درصد آنها کنفرانس اولی بودند. ۱۷ درصد از مجموع مهمانان که حدود ۷۲ نفر می‌شود را بانوان تشکیل می‌دادند. ۵۸ درصد مهمانان را جوانان تشکیل دادند که این رویکرد با تأکید رهبری بر حضور جوانان در این کنفرانس صورت گرفت.

وی گفت: تهیه روزشمار هفته وحدت از دیگر برنامه‌های این دوره بود. تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی و حضور در مرقد ایشان، برگزاری جشن میلاد نبی مکرم، دیدار با رهبری و تجدید بیعت با ایشان و شرکت در نماز جمعه از دیگر برنامه‌های این دوره کنفرانس بود. در روز پایانی کنفرانس هم قرار بود دو نشست بانوان تقریبی و جوانان و مقاومت برگزار شود که به دلیل شرایط جوی و مشکلاتی که آن روز پیش آمد این نشست‌ها‌ کنسل و به آینده موکول شد. تقدیر از ۴ شخصیت تقریبی که یکی از آنان خبرنگار فلسطینی بود، رونمایی از ۱۰ اثر تقریبی و رونمایی از سند چشم انداز مجمع جهانی تقریب در افق ۱۴۱۴ از دیگر برنامه‌های این دوره بود. علاوه بر این در اساسنامه‌ای که در این دوره امضاء شد قرار شد که ۵ اتحادیه جهانی جدید فعالیتشان را آغاز کنند.

دلبری در پایان از تمامی نهادها و سازمان‌هایی که در برگزاری کنفرانس وحدت، همکاری و مشارکت داشتند، تشکر کرد و به سوال خبرنگار مهر در خصوص برگزاری دوره بعدی کنفرانس وحدت پاسخ و توضیح داد که آیت‌الله اراکی به مدت ۸ سال دبیرکل مجمع بودند و به خواسته خودشان قرار شد که در دوره بعدی از حضور در این سمت معاف شوند اما نظر مقام معظم رهبری در خصوص انتخاب فرد و دبیر جدید هنوز اعلام نشده است و ما هم منتظر انتخاب ایشان هستیم ولی پس از پایان کنفرانس وحدت اسلامی، جلسه‌ای تشکیل شد که در آن ۵ موضوع انتخاب و به شورای عالی مجمع تقریب، ارسال شد. قرار است در این شورا یک موضوع انتخاب و تصویب شود و سپس برنامه ریزی برای دوره بعد کنفرانس صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics