قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دسته‌بندی آرای فقهای امامیه درباره حجاب و عفاف
دسته‌بندی آرای فقهای امامیه درباره حجاب و عفاف

کتاب «کارکردهای عفاف در حقوق خانواده» به پیشخان آمد؛

دسته‌بندی آرای فقهای امامیه درباره حجاب و عفاف

مولف در این کتاب می‌کوشد در بررسی مسائل مربوط به موضوع، آرای فقهای امامیه را تجمیع و دسته بندی کند، سپس به مراجعه به منابع فقه و بررسی اسناد آن به نتیجه نهایی دست یابد.

به گزارش شبکه اجتهاد، موضوع این کتاب بررسی کارکردها با آثار و پیامدهای عفاف در حقوق خانواده است. مقصود از عفاف در عنوان کتاب پاک دامنی یا خویشتن داری در مقابل محرک‌های جنسی و مفهومی مقابل فحشا است. مقصود از خانواده در این پژوهش روابط همسری و والد – فرزندی است. بدین ترتیب، موضوع این کتاب بررسی کارکردهای فقهی حقوقی عفاف در روابط همسری و والد – فرزندی است.

عفاف در اسلام جزء اصول و ارزش‌های بنیادین است. منابع اسلامی عفیف را همتای مجاهدان شهید و همان فرشتگان مقرب قرار داده‌اند. انتظار می‌رود این انعکاس وسیعی در فقه اسلامی داشته باشد. مطالعات صورت گرفته موضوع مهم نشان می‌دهد که به جز احکام مربوط به عفاف در امور کیفری، آثار و کارکردهای آن در فقه و حقوق خانواده آنطور که باید تبیین نشده است.

برخی مسائل آن به طورکلی مغفول مانده و بعضی مسائل دیگر به صورت پراکنده مطرح شده است. بر این اساس موضوع پژوهش به لحاظ فقهی بدیع است. اهمیت موضوع از منظر حقوقی مضاعف است؛ زیرا حقوق خانواده در ایران به طور کلی به مسائل عفاف نپرداخته و درباره آن خلاهای حقوقی فراوانی وجود دارد.

 هدف اصلی تالیف این کتاب بررسی مسائل آن به لحاظ فقهی و حقوقی است. این کار افزون بر بسط ادبیات علمی مربوط به دانش خانواده برخی نیازهای مهم را نیز تأمین می‌کند: از جمله تأمین نیاز بعضی دستگاه‌های مسئول در نظام جمهوری اسلامی ایران مانند مراجع سیاست‌گذار و قانون‌گذار یا محاکم خانواده است. همچنین نتیجه پژوهش این کتاب می‌تواند مرجعی برای طلاب دانشجویان و دانش‌پژوهان باشد.

مولف در این کتاب می‌کوشد در بررسی مسائل مربوط به موضوع، آرای فقهای امامیه را تجمیع و دسته بندی کند، سپس به مراجعه به منابع فقه و بررسی اسناد آن به نتیجه نهایی دست یابد. همچنین با توجه به ماهیت حقوقی موضوع پژوهش تبیین موضع نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مربوط به موضوع یکی از دغدغه‌های این پژوهش است. از این رو در پی مباحث فقهی حقوق داخلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل عفاف مورد مطالعه قرار گرفته است.

موضوع کتاب بدیع است و بررسی احکام عفافی خانواده در فقه اسلامی و حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران یک اقدام ابتکاری است که در این کتاب به ثمر نشسته است. نتیجه و یافته اصلی این پژوهش یعنی دخالت دادن اصل بنیادین عفاف در احکام خانواده به صورتی ایجابی یا سلبی بدیع نبوده و سابقه آن در فقه اسلامی موجود است. در عین حال، نگارنده کوشیده است مسائل پراکنده آن را شناسایی و تجمیع کرده و ادله آنها را تبیین کند.

در نهایت، کتاب کنونی فرضیه پیش گفته را به اثبات رسانده و آن را در قامت یک نظریه فقهی تثبیت و معرفی کرده است. ساختار تحقیق مجموعه مباحث کارکردهای عفاف در حقوق خانواده در سه بخش کلی سازماندهی شده است.

در بخش نخست، مفاهیم و مبانی نظری پژوهش بررسی شده است. مفهوم شناسی، ماهیت شناسی و کارکردشناسی فقهی عفاف، کارکردهای فصول سه گانه بخش نخست هستند. بخش دوم به کارکردهای پیشینی عفاف در حقوق خانواده نامگذاری شد. در این بخش کارکردهای پیشگیرانه عفاف در سه فصل تشکیل خانواده، روابط خانوادگی و انحلال خانواده بررسی شده است. بخش سوم کتاب به کارکردهای پسینی به سه فصل تشکیل خانواه، روابط خانواده و احلال آن اختصاص یافته است.

بنابر گزارش ایبنا، کتاب «کارکردهای عفاف در حقوق خانواده» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در ۲۸۵ صفحه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics