قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دست‌بوسی در مذهب امامیه بررسی فقهی شد
دست‌بوسی در مذهب امامیه بررسی فقهی شد

دست‌بوسی در مذهب امامیه بررسی فقهی شد

پایان‌نامه سطح سه حجت‌الاسلام ناصر جواهری با عنوان «بررسی فقهی دست‌بوسی در مذهب امامیه»، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بهادری قلعه شیری در مقام استاد داور، موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، تدوینگر این پایان‌نامه با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام برای هر فعلی از افعال حکمی یا احکامی وجود دارد، گفت: یکی از افعال دست‌بوسی می‌باشد که باید حکم شرعی آن را از ادله و منابع احکام استخراج نمود. برای بسیاری از مکلفان حکم انواع دست‌بوسی مشخص نیست و گاهی از تفاوت بین بوسیدن دست فقها و بزرگان دینی، بوسیدن دست پادشاهان و رجال سیاسی پرسش کرده و این مسئله را به‌عنوان یک چالش مطرح و از آن به نفع اغراض شخصی خود استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه دست‌بوسی انواع و اقسامی دارد و این اقسام می‌تواند به لحاظ حکم متفاوت باشد، این تحقیق می‌کوشد، حکم شرعی انواع دست‌بوسی را با بررسی متون دینی و ادله احکام در حد توان استخراج کرده و تبیین کند.

جواهری با بیان اینکه دست‌بوسی نوعی الگوی رفتار اجتماعی و میان فردی است که نمادی از احترام تکریم و ابراز محبت یا ادای احترام و توجه ویژه انسان به هم نوع خود به شمار می‌رود، تصریح کرد: به دلیل بهره‌مندی رفتار دست‌بوسی از نیت‌های پیشینی و اهداف پسینی و همچنین برخورداری از خودآگاهی بیشتر، این کنش، نوعی الگوی رفتار رسمی و دارای بار معنایی عمیق به شمار می‌آید.

وی افزود: خاستگاه معرفتی و پیامدهای اجتماعی این رفتار موجب شده است در آموزه‌های اسلامی نیز توجه ویژه‌ای به آن مبذول شود؛ اما برای بسیاری از مکلفان حکم انواع دست‌بوسی مشخص نیست و برای برطرف کردن این چالش باید ماهیت کاملاً فرهنگی این رفتار و اثرپذیری آن از ترجیحات و گرایش‌های متغیر اجتماعی، پذیرش محدود و نظام‌مند آن را در اسلام نشان داد.

دانش آموخته حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه قرار گرفتن در چارچوب نظام معنایی توحیدی و همچنین حفظ کرامت ذاتی انسان، دو ویژگی مهم برای تائید رفتار دست‌بوسی در آموزه‌های اسلامی است، ادامه داد: ظهور و بروز این رفتار در جامعه مسلمان عصر حضور ائمه اطهار(ع) نیز تابع حفظ شرایط دوگانه مذکور بوده است؛ اما با بررسی روایات و سیره معصومین می‌توان فهمید که دست‌بوسی با حفظ شرایط مذکور اشکالی ندارد و جواز آن تائید شده و به ادله مختلف اعم از روایات و سیره اهل‌بیت(ع) و همچنین از باب احترام و تکریم مؤمنان با نیت تقرب به پروردگار می‌توان حکم به استحباب این عمل را داد.

حجت‌الاسلام جواهری ابراز داشت: در این تحقیق مشخص می‌شود؛ اگر دست‌بوسی افراد با نیت دنیایی و باعث خوشحالی و غرور افراد خاصی شود؛ علاوه بر این‌که جایز نیست؛ بلکه به ادله قرآنی و روایات عمل حرامی است که باعث عقوبت انسان‌ها می‌شود.

گفتنی است، تدوینگر این پایان‌نامه از هدایت و راهنمایی حجج اسلام‌ والمسلمین دکتر محمدرضا جواهری در مقام استاد راهنما و مرتضی نوروزی به عنوان استاد مشاور، بهره برده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics