قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دفاع تاریخی آیت‌الله سیستانی از ایران/ عراق نمی‌پذیرد مرکزی برای آسیب رساندن به کشورهای دیگر باشد
دفاع تاریخی آیت‌الله سیستانی از ایران/ عراق نمی‌پذیرد مرکزی برای آسیب رساندن به کشورهای دیگر باشد

آیت‌الله سیستانی در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق؛

دفاع تاریخی آیت‌الله سیستانی از ایران/ عراق نمی‌پذیرد مرکزی برای آسیب رساندن به کشورهای دیگر باشد

در تازه‌‌‌‌‌ترین واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره استفاده کشورش از خاک عراق برای رصد ایران، آیت‌الله‌ سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در نجف، صراحتا مخالفت خود را با این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا اعلام و تصریح کرد کشورش اجازه نخواهد داد از خاکش برای آزار رساندن به همسایگان استفاده شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید علی سیستانی، «جنین هنیس پلاسچارت»، نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس هیئت مساعدت سازمان در عراق را به حضور پذیرفت.

بنابر گزارش رسانه‌ها، آیت‌الله سیستانی در این دیدار با اشاره به این که دولت جدید عراق وظایف و ماموریت‌های بزرگی پیش رو دارد و باید نشانه‌های پیشرفت و موفقیت در کار آن در آینده نزدیک علی الخصوص در پرونده مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی و کاهش درد و رنج شهروندان به ویژه در استان بصره در جنوب این کشور نمایان شود، تاکید کرد: اگر جریان‌های سیاسی رویکرد خود در تعامل با مسائل کشور را تغییر ندهند، فرصت واقعی برای پایان دادن به بحران‌های کنونی وجود نخواهد داشت.

این مرجع عالیقدر شیعه با بیان این که عراقی‌ها برای شکست دادن تروریسم داعش، هزینه گزافی پرداخت کردند که در شمار زیاد شهدا، زخمی‌ها و معلولان، ویرانی مناطق گسترده ای از کشور و هزینه مالی هنگفت نمایان شد، خاطر نشان ساخت: نیاز فوری برای بازسازی مناطق خسارت دیده از جنگ و بازگرداندن آوارگان به این مناطق پس از سر و سامان دادن به آنها وجود دارد و باید این مسئله از جمله اولویت‌های دولت باشد چرا که در کاهش خطر رشد دوباره اندیشه افراط گرایانه در این مناطق سهیم خواهد بود و سازمان‌های بین المللی و کشورهای جهان نیز باید به تسریع در تحقق این مهم کمک کنند.

آیت‌الله سیستانی همچنین بر اهمیت پایبندی عملی همگان ـ مسئولان و شهروندان عراقی ـ به نیازها و الزامات صلح داخلی و انسجام اجتماعی، عدم تمایز میان شهروندان یک کشور واحد و مراقبت از اقلیت‌های مذهبی و قومی تاکید کرد.

ایشان لزوم اجرای قانون بر همه شهروندان و افراد مقیم در عراق بدون هیچ گونه استثنایی، انحصار سلاح در دست دولت، جلوگیری از رفتارهای غیر قانونی ـ از جمله عملیات ترور و آدم ربایی ـ و بازخواست و مجازات عاملان آن بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های فکری و سیاسی آنها را نیز مورد تاکید قرار داد.

مرجع عالیقدر شیعیان در پایان نیز اعلام کرد: عراق خواهان برقراری روابط مناسب و متعادل با همه کشورهای همسایه و سایر دولت‌های صلح دوست بر اساس منافع مشترک و بدون دخالت در امور داخلی خود و یا آسیب رساندن به حاکمیت و استقلال آن می‌باشد و نمی‌پذیرد که مرکزی برای آسیب رساندن به هیچ کشور دیگری باشد.

گفتنی است، اظهارات آیت‌الله سیستانی پس از آن مطرح شد که طی روزهای اخیر مقامات و جریان‌‌های سیاسی عراقی با اتخاذ مواضع به موقع، از اظهارات اخیر ترامپ انتقاد کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics