قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دومین جلد از کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» منتشر شد
دومین جلد از کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» منتشر شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛

دومین جلد از کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» منتشر شد

دومین جلد از کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» به همت گروه حدیث پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، از میان مواریث گرانسنگی که در آن به معارف امام رضا(ع) پرداخته شده، می‌توان به جرأت کتاب شریف عیون اخبار الرضا(ع) که حاصل تلاش علمی «شیخ صدوق» است را سرآمد این کتب و رسالات درباره میراث عظیم امام هشتم(ع) دانست.

کتاب عیون اخبار الرضا(ع) اثر فاخر شیخ صدوق و گلچینی از احادیث امام علی بن موسی الرضا(ع) در۶۹  باب با عناوین و موضوعات مستقل است. مؤلف تمام روایات را با سند کامل ارائه کرده است که ۲۳ روایت آن حدیث قدسی به شمار می‌آید، سند ۳۰۰ روایت به پیامبر اکرم(ص)، یک روایت به فاطمه زهرا(س) و سایر روایات به دیگر امامان معصوم(ع) منتهی می‌شود. همچنین ۸۰ روایت نیز از زبان غیر معصومان همچون نجمه خاتون مادر ارجمند امام رضا(ع) و…. گفته شده است.

علت نگارش کتاب عیون اخبار الرضا(ع) بنابر گفته‌های شیخ صدوق که در مقدمه کتاب عیون اخبار الرضا(ع) آمده است اینگونه بیان شده است: «زمانی که صاحب بن عبّال وزیر وقت دفاع شیعی آن دوران در مدح و ستایش علی بن موسی الرضا(ع) اشعاری را می‌سراید و آن را به او هدیه می‌دهد، وی نیز کتاب عیون اخبار الرضا(ع) را به پاس زحمات صاحب بن عباد نگاشته، به او اهدا می‌کند. شیخ صدوق می‌نویسد هدیه‌ای بهتر از این کتاب که از معارف بیکران امام رضا(ع) تألیف شده نیافته تا در پاسخ دو قصیدۀ ابن عباد بفرستم».

قصیده با این مضمون آمده است:‌ای که به زیارت طوس رهسپاری سلام مرا به حضرت رضا(ع) برسان.

اعراب کامل روایات، شماره تسلسل، استخراج روایات و احادیث و استفاده از نسخه پدر شیخ بهایی را نیز می‌توان برخی از ویژگی‌های این اثر نام برد.

منبع: آستان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics