قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دو مانع مهم برای نوشتن مقاله فقهی
دو مانع مهم برای نوشتن مقاله فقهی

سیف‌الله صرامی عنوان کرد؛

دو مانع مهم برای نوشتن مقاله فقهی

حجت‌الاسلام صرامی با اشاره به موانع جا نیفتادن مقاله نویسی فقهی در حوزه علمیه، کم توجهی به اندیشه‌ها و خروجی‌های علمی حوزه علمیه در نظام را از مهم‌ترین عوامل دانست.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیف‌الله صرامی، سردبیر مجله علمی پژوهشی «کاوشی نو در فقه»، در حاشیه دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات که در سالن همایش‌های غدیر برپا شده است، با تبریک میلاد پیامبر(ص) اظهار داشت: مقاله نوشتن در رابطه با فقه در اوایل انقلاب کار به هنجاری در حوزه علمیه نبوده است و کسانی که این سبک را در حوزه جا انداخته‌اند کار بسیار دشواری را انجام دادند و باید از آن‌ها تجلیل می‌شد.

صرامی با بیان این که مجله کاوشی نو در فقه تاکنون در ۸۱ شماره به چاپ رسیده است، ابراز داشت: از شماره ۷۵ این مجله به درجه علمی پژوهشی تبدیل شده است و از میان خیل عظیم مقالاتی که برای این مجله ارسال می‌شود بهترین مقالات از حیث محتوا و شکل برای چاپ انتخاب می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مقاله نویسی به صورت استاندارد در پیکره اصلی حوزه بومی‌سازی نشده و جا نیفتاده است، گفت: دو مانع مهم برای نوشتن مقاله به‌ویژه در حوزه فقه وجود دارد و با توجه به جایگاه علمی مقاله در عصر حاضر مقاله نویسی باید به صورت جدی در حوزه دنبال شود.

رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم یک علت را مربوط به حوزویان دانست و افزود: ما در حوزه علمیه با وجود تشکیل نظام جمهوری اسلام و آمدن فقه در صحنه اجتماع هنوز وضعیت مناسبی نداریم زیرا برای ما حوزویان موضوع شناسی خوبی صورت نگرفته و سؤالات درستی در مقابل حوزه قرار نگرفته است.

وی با بیان این که نوعی نا امیدی در حوزویان به دلیل عدم توجه به افکار حوزوی در جامعه علمی کشور وجود دارد، اظهار داشت: این که از داده‌ها و اندیشه‌هایی که در حوزه است تا چه اندازه مسئولان استفاده کرده‌اند و چه استقبالی از این اندیشه‌ها شده است باید مورد توجه باشد.

صرامی مانع دیگر عدم رشد مجلات علمی در حوزه را وارداتی بودن استاندارد‌های مجلات علمی دانست و افزود: خیلی از اندیشه‌ها و افکار بلند حوزوی با این استاندارد‌ها جور نمی‌شود و نمی‌توانند در چارچوب مجلات علمی پژوهشی این اندیشه‌ها را عنوان کرد و باید این استاندارد‌ها را بومی‌سازی کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics