قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با آیت‌الله سیستانی
دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با آیت‌الله سیستانی

دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با آیت‌الله سیستانی

میگل موراتینوس معاون دبیرکل و نماینده عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها صبح امروز (چهارشنبه ۱۶ آذر) با حضرت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دفتر آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف، اطلاعیه‌ای در خصوص این دیدار منتشر کرد که معظم‌له پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) میگل آنجل موراتینوس معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل و مسئول تهیه برنامه اقدام سازمان بین‌المللی برای حفاظت از اماکن مذهبی را به حضور پذیرفتند.

نماینده عالی سازمان ملل درباره این طرح، اصول مبتنی بر آن و رویه‌های انجام شده در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.

براساس این بیانیه، ایشان در این دیدار بر اهمیت دوچندان شدن تلاش‌ها برای ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز، نفی خشونت و نفرت و تثبیت ارزش‌های همبستگی مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان و گرایش های فکری مختلف تاکید کردند.

آیت‌الله سیستانی در ادامه خاطرنشان کرد: فجایعی که بسیاری از ملت‌ها و گروه‌های قومی و اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان – در نتیجه سرکوب فکری و دینی و سرکوب آزادی‌های اولیه و نبود عدالت اجتماعی- متحمل می‌شوند، نقش مهمی در ظهور برخی از جنبش‌های افراطی دارد. جنبش‌هایی که از خشونت کورکورانه علیه غیرنظامیان بی دفاع استفاده می‌کنند و به مراکز دینی و اماکن باستانی کسانی حمله می‌کنند که از نظر فکری و عقیده‌ای با آنها متفاوت هستند.

همچنین مرجعیت شیعه در ادامه بر لزوم پرداختن به پیشینه این پدیده‌های مردود و محکوم و اقدام جدی در راه رسیدن به درجه‌ای از عدالت و آرامش در جوامع مختلف که در خور شآن کرامت انسانی- آن‌گونه که خداوند متعال می‌خواهد- تاکید کردند و افزودند که این موضوع فضای مساعد برای گسترش افکار افراطی را تنگ می‌کند.

مرجع عالیقدر شیعیان در پایان از تلاش‌های سازمان ملل در این زمینه تمجید کرد و برای آقای موراتینوس در انجام مأموریتش آرزوی توفیق کرد و از او خواست تحیت‌ها ودرودهایش را به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد برساند.

نماینده عالی سازمان ملل: آیت‌الله سیستانی ستون جامعه و یک رهبر مذهبی جهانی است/ پلاسخارت: ایشان بر همزیستی مسالمت آمیز همه اقشار عراق تاکید دارند

خانم جنین پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف، تأکید کرد: در این دیدار بر اهمیت حکمت و عقلانیت مرجعیت عالی شیعه و حمایت وی از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بررسی شد.

پلاسخارت دیدارش با آیت‌الله سیستانی را یک «اتفاق بزرگ» ارزیابی کرد و گفت که پیام مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق همزیستی مسالمت‌آمیز میان تمامی اجزای جامعه عراق بود.

وی همچنین اعلام کرد که در دیدار او با آیت‌الله سیستانی به مسائل سیاسی پرداخته نشده است. نماینده سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: دیدار ما با آقای سیستانی از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است.

همچنین، میگل موراتینوس، معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها نیز در این دیدار حضور داشت.

او نیز گفت: ایشان ستون جامعه یا مذهب شیعه هستند. بسیار مفتخر به دیدار ایشان شدیم. او یک رهبر مذهبی جهانی است. همه به خاطر فعالیتهایش، رهبری‌اش و درایتش به ایشان احترام می‌گذارند. ایشان یکی از رهبرانی است که شورای امنیت از او تمجید می‌کند و از رهبرانی است که همیشه به اعتدال و حمایت از بشریت فرامی خوانند.

گفتنی است، نکته قابل توجه آن است که در بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی تنها به دیدار آیت‌الله سیستانی با موراتینوس، معاون دبیرکل سازمان ملل، تصریح شده و با وجود تصاویر منتشر شده از حضور پلاسخارت، هیچ اشاره‌ای به این حضور در این دیدار نشده است.

آذرماه گذشته نیز به حضور نپذیرفتن پلاسخارت از سوی آیت‌الله سیستانی، خبرساز شد. ناظران مداخلات پلاسخارت در امور سیاسی عراق و موضع‌گیری‌های انتقادبرانگیز وی در انتخابات سال گذشته را دلیل این خودداری آیت‌الله سیستانی از دیدار با وی اعلام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics