قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دیدگاه‌های محقق داماد درباره «جهل مقدس»
دیدگاه‌های محقق داماد درباره «جهل مقدس»

تازه‌های نشر؛

دیدگاه‌های محقق داماد درباره «جهل مقدس»

کتاب «در دادگاه جهل مقدس» تألیف سید مصطفی محقق داماد جهل مقدس را در تاریخ از جهات مختلف بررسی کرده است. این اثر حاوی ۲۷ مقاله است که از این تعداد ۷ مقاله برای نخستین‌بار در‌ این کتاب منتشر شده و ۶ مقاله در نشریات (غالباً روزنامه اطلاعات) به چاپ رسیده است. ۱۴ مقاله دیگر نیز در قالب سخنرانی و یا شرکت در کنفرانس‌ها در زمان‌های مختلف، ارائه شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد در ابتدا نخست تعریفی کلی از جهل مقدس ارائه می‌دهد و بیان‌ می‌کند «جهل مقدس» جهلی است که بُعد قدسی دارد. در چنین جهلی، شخص جاهل در جهل می‌سوزد، ولی برای خدا می‌سوزد. گرسنگی، فقر، فلاکت، بیماری، جنگ و دشمنی، جنایت، آدمکشی، ایذا و آزار به همنوع همه را به قصد قربت تحمل می‌کند و جالب این است که از هرگونه روشنگری هم می‌هراسد آن هم برای خدا. به تعبیری جهل‌هایی که قرآن با آن مقابله می‌کند، جهل مقدس است.

مولف در این کتاب همچنین بیان می‌کند جهل مقدس همراه با اعتقادهای دینی است؛ ولی دینی که نه براساس تعقل بلکه براساس هواهای نفسانی انسان معتقد می‌شود و بالاترین جنایت را ممکن است مرتکب شـود در حالی که خیال می‌کند برای خداست و متقرب الی‌الله می‌شود.

در جهل قدسی شخص جاهل با نهادی همراه می‌شود به نام «اعتقاد»؛ یعنی برای چنین انسانی اعتقاد به جای تفکر می‌نشیند. اعتقاد از ریشه «عقد» یعنی بستن است. شخصی که به امری معتقد می‌شود فکرش را گره کرده و معتقداتش را خط قرمز خویش می‌سازد.

پر حجم‌ترین مقاله این کتاب، مقاله ششم آن است با عنوان «افشاگران رازهای عرفانی در دادگاه جهل مقدس» که ۳۳ صفحه را به خود اختصاص داده است.

عناوین سایر مقالات در دادگاه جهل مقدس هم به این شرح است: سهروردی در دادگاه جهل مقدس، سهروردی؛ شهید «تکفیر»، سهروردی و فیض روح القدس، اصول فقه سهروردی، سیاست و تقدس، افشاگران رازهای عرفانی در دادگاه جهل مقدس، حکمت متعالیه، در رویارویی با جهل مقدس، جهل کور، درد بی درمان! اندر نکوهش خود برتر بینی دینی، نمایش جهل مقدس در خشونت دینی، توهین به مقدّسات مذهبی در حقوق بین المللی و معارف اسلامی، دفاع خونین از اصل آزادی بیعت، رسانه‌‌های مورد استفاده اهل بیت‌(ع) برای احیای عاشورا، نقش دستگاه‌‌های تبلیغاتی در واقعه کربلا، ایمان مبتنی بر معرفت به پیامبر رحمت، جان آدمی اشرف مخلوقات است و بر همه چیز برتری دارد، احکام دین و اهداف دین،چیستی معنویت در الهیات اسلامی، نخست اخلاق مبتنی بر تعقل و سپس فلسفه، علم و تکنولوژی، نخست تعقل و سپس دینداری، پویایی پژوهش در سایهٔ آزادی نقد علمی، استقلال قضایی، استقلال قضایی (۲)، اعدام بدون محاکمه یا چوب حراج بر موازین فقاهت و قضاوت، شیفتگان قدرت و تشنگان خدمت!

گفتنی است، «در دادگاه جهل مقدس» تألیف سیدمصطفی محقق داماد در ۴۲۲ صفحه از سوی نشر سخن به بهای ۷۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics