قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / رأی قاطع آیت‌الله سبحانی بر حرمت ساخت فیلم علیه مقدسات اهل سنت
سبحانی

طی استفتائی پاسخ داده شد:

رأی قاطع آیت‌الله سبحانی بر حرمت ساخت فیلم علیه مقدسات اهل سنت

آیت‌‌الله شیخ جعفر سبحانی در پاسخ به استفتائی بیان داشت: ساخت فیلم علیه اعتقادات اهل‌سنت بدور از عقل و تقوا است و آن حرام و کمک مالی به آن اعانت بر اثم است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای عرب زبان که به ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی مشهور است و در لندن تولید برنامه می‌کند، اخیراً به بهانه تهیه فیلمی سینمایی با موضوع شهادت حضرت محسن(ع)، برخی مقدسات اهل‌سنت را مورد اهانت قرار داده است.

از این رو، مرجعیت همیشه آگاه شیعه در پاسخ به استفتائی، ساخت چنین فیلم‌هایی در این شرایط حاکم بر کشورهای اسلامی، حرام دانسته و حتی کمک مالی به آن را اعانت بر اثم می‌داند.

در متن استفتاء آمده است: سلام علیکم؛ همان‌گونه که مستحضرید یکی از شبکه‌‌های تلویزیونی عربی که مقر آن در انگلستان است، از چند ماه قبل اقدام به جمع آوری میلیون‌ها پوند از شیعیان جهان برای ساخت یک فیلم بلند سینمایی به نام «یوم العذاب» یا روز شکنجه نموده است، رئیس این شبکه که سابقه‌ای طولانی در اهانت به مقدسات اهل‌سنت دارد، هدف این فیلم را تبیین زندگی حضرت زهرا(س) و نشان دادن اسلام واقعی از اسلام انحرافی و… عنوان کرده است.

با توجه به تلاش‌‌های فراوانی که برای تبلیغ این فیلم و جذب کمک‌های مختلف برای تولید آن در جریان است، مستدعی است حکم شرعی هرگونه حمایت، تبلیغ، و تماشای چنین فیلمی را بیان فرمایید. جمعی از مقلدان و ارادتمندان.

پاسخ آیت‌‌الله سبحانی چنین است: در این اوضاع و شرایط حاکم بر کشورهای اسلامی و با توجه به فتنه عظیمی که امروزه به وسیله اجانب برپا شده است که در نتیجه مسلمان به دست مسلمان کشته می‌شود و در نتیجه میلیون‌ها نفر مردم عراق و سوریه از خانه و کاشانه خود آواره و به غرب پناهنده می‌شوند و چه بسا پیش از رسیدن به مقصد در دریا غرق می‌گردند، در این شرایط و اوضاع، بسیار دور از عقل و تقوا است که فیلمی ساخته شود که در باطن فقط خواسته دشمنان را تأمین می‌کند؛ بنابراین ساخت آن حرام و کمک مالی آن اعانت بر اثم است. َولا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ. قم جعفر سبحانی ۱۳۹۵/۳/۳۰

۰۰۰_۵۷۶۷be7b0b5e4

این استاد مطرح حوزه علمیه قم همچنین امروز ۳۱ خرداد در درس تفسیر ماه مبارک رمضان خود تأکید کرد: امروزه جامعه اسلامی در شرایط بسیار حساسی به سر می‎برد و تنها راه برون رفت از این مشکلات نیز وحدت و حضور مسلمانان در کنار یکدیگر است؛ در واقع نباید با اختلاف‌افکنی در زمین دشمن بازی کنیم. متأسفانه دشمنان با اقدامات خویش مسلمانان را مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و موجب اختلاف افکنی در امت اسلامی می‌شوند؛ لذا اگر مسلمانان به دنبال عاقبت به خیری هستند باید به تبعیت از پیامبر اعظم(ص) و راه ایشان بپردازند.

قابل ذکراست، بسیاری از مراجع تقلید شیعه اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی را جایز نمی‌دانند و از حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی گردد، نهی می‌کنند.

۲ دیدگاه

  1. این بیانیه، منع ساختن فیلم تفرقه انگیز و اهانت به مقدسات اهل سنت است، نه جلوگیری از ساخت فیلم در نقد و علیه اعتقادات اهل سنت؛ بین این دو فاصله بسیاری است… فتأمل!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics