قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / هلال و استهلال / استهلال ماهیانه / پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ربیع الاول ۱۴۴۲ قمری در ایران
راه ثابت ‌شدن اوّل ماه، مطابق با فتاوی 25 مرجع و فقیه شیعه

بنا بر مبانی مختلف فقهی

پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ربیع الاول ۱۴۴۲ قمری در ایران

اختصاصی شبکه اجتهاد: برای رؤیت هلال در شب اوّل ماه، عواملی چون «زمان غروب خورشید و ماه» و «اختلاف زمان غروب آن دو» و «مختصّات خورشید و ماه و جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید که از اختلاف ارتفاع ماه و خورشید، و نیز اختلاف سمت آن دو نشئت می‌گیرد» و «درصد روشنایی هلال و به اصطلاح فاز ماه» و … مؤثّرند. امروزه، برنامه‌هایی تهیّه شده‌اند که با محاسبات رایانه‌ای و طبق معیارهای ریاضی و تجربی، این عوامل را برای بیشترِ نقاط زمین در نظر می‌گیرند و الگوهای رؤیت‌پذیری هلال ماه را پیش‌بینی و ترسیم می‌کنند. (معیارها برای محدودۀ عرض جغرافیایی ۶۰ درجۀ جنوبی تا ۶۰ درجۀ شمالی بوده و برای عرض‌های بیشتر از ۶۰ درجه پاسخ‌گو نیستند.)

به تصاویر زیر بنگرید:
نقشۀ یک: نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه ربیع الأول ۱۴۴۲ قمری، در غروب جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشۀ دو: نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری، در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

نقشۀ سه: نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه ربیع‌الأوّل ۱۴۴۲ قمری، در غروب یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»:

توضیحات رنگ در نقشۀ با معیار «یالوپ»:
در مناطقی که در رنگ سبز قرار دارند، هلال به سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ زرد (شبیه نارنجی) قرار دارند، هلال تحت شرایط جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که در رنگ ارغوانی (شبیه صورتی) قرار دارند، رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته‌باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
در مناطقی که در رنگ آبی قرار دارند، هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود.
در مناطقی که بی‌رنگ هستند، رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ ولی روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
در مناطقی که در رنگ قرمز قرار دارند، رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است. (زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.)

نتیجه‌گیری:

مقارنۀ ماه و خورشید در ساعت ۱۹:۳۱ UTC جمعه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی رخ می‌دهد؛ ولی حدود ۱۲.۵ ساعت برای امکان نخستین رؤیت هلال با چشم مسلّح، و حدود ۱۶ ساعت برای امکان نخستین رؤیت هلال با چشم عادی زمان لازم است.

با پوزش از خوانندگان و به‌علّت کمبود وقت نگارنده، رؤیت‌پذیری هلال بنا بر مبانی مختلف فقهی، تنها برای کشور ایران چنین پیش‌بینی می‌شود:

(کافی است مبنای مرجع تقلید خویش را بیابید و فقط بندهای همان مبنا را بخوانید.)

مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امام‌خمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری‌زنجانی، مکارم‌شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی)

۱- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در سراسرِ زمین، ممتنع و ناممکن است.
۲- در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی (و ۲۹ صفر ۱۴۴۲ قمری در ایران) برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، ایران در مناطق مرزی رؤیت هلال با چشم عادی قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در نیمۀ شمالی ایران، دشوار است و در صورتِ صاف‌بودن هوا و نبودن گرد و غبار، احتمال می‌رود پس از مکان‌یابی و رؤیت با ابزار، هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
۳- در نتیجه، استهلال، تعیین‌کننده است: اگر گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در مناطق شمالی کشور به‌دست آید، در سراسر ایران، یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود؛ و اگر فقط گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در مناطق میانی یا جنوبی کشور به‌دست آید، تنها در منطقۀ رؤیت هلال و مناطق هم‌عرض با آن و جنوبی‌تر از آن، یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود [زیرا با توجّه به «شرط اتّحاد افق» و دقّت در نقشه‌های هم‌افقی، صِرف تحقّق رؤیت با چشم غیر مسلّح در مناطق میانی یا جنوبی ایران، برای اثبات اوّل ماه در مناطقِ شمالی‌تر از آن، مفید نیست]؛ و اگر هیچ گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در کشور به‌دست نیاید، در سراسر ایران، دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.
***

مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی)

۱- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در سراسرِ زمین، ممتنع و ناممکن است.
۲- در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، ایران در مناطق مرزی رؤیت هلال با چشم عادی قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در نیمۀ شمالی ایران، دشوار است و در صورتِ صاف‌بودن هوا و نبودن گرد و غبار، احتمال می‌رود پس از مکان‌یابی و رؤیت با ابزار، هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
۳- البتّه، در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در محدودۀ سبزرنگ نقشۀ دو (از جمله، بیشترِ قارّۀ آفریقا) هلال با چشم عادی به‌راحتی دیده می‌شود و ایران نیز، در بیشترِ شب با آنجا مشترک است؛ در نتیجه، در سراسر ایران، یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.

***

مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض)

۱- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در سراسرِ زمین، ممتنع و ناممکن است.
۲- در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، ایران در مناطق مرزی رؤیت هلال با چشم عادی قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در نیمۀ شمالی ایران، دشوار است و در صورتِ صاف‌بودن هوا و نبودن گرد و غبار، احتمال می‌رود پس از مکان‌یابی و رؤیت با ابزار، هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
۳- البتّه، در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در محدودۀ سبزرنگ نقشۀ دو (از جمله، بیشترِ قارّۀ آفریقا) هلال با چشم عادی به‌راحتی دیده می‌شود و ایران نیز، در بخشی از شب با آنجا مشترک است؛ در نتیجه، در سراسر ایران، یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.

***

مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطه‌ای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی بشیرحسین نجفی)

۱- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در محدودۀ سبزرنگ نقشۀ دو (سراسر اقیانوس آرام و آمریکای جنوبی و مرکزی، بیشترِ آمریکای شمالی و اقیانوس اطلس، و بیشترِ آفریقا) به‌راحتی محقّق می‌شود؛ از این‌رو، برای ایران و همۀ نقاط زمین، یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.

***

مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)

۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در سراسرِ زمین، ممتنع و ناممکن است.
۲- در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی (و ۲۹ صفر ۱۴۴۲ قمری در ایران) برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، هلال در سراسر ایران به‌راحتی با چشم مسلّح دیده می‌شود و یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.

***

مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضل‌لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوری‌همدانی)

۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، در سراسرِ زمین، ممتنع و ناممکن است.
۲- در غروب شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، هلال در سراسر ایران به‌راحتی با چشم مسلّح دیده می‌شود و یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، روز اوّل ماه ربیع الأوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود. / محسن فصاحت

برای مطالعه مبانی فقهی مربوط به «رؤیت هلال» و «اتّحاد افق»، خواندن مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:
http://aasemaan25.blog.ir/post/Royat-Helal-Ofoq

http://ijtihadnet.ir/فتاوا-و-مبانی-رؤیت-هلال/

۲ دیدگاه

  1. واقعا جای تعجبه،
    قبلا بنده به جناب آقای فصاحت تذکر داده بودم که ظاهرا آقای صافی گلپایگانی، همنظر با مرحوم آقای خوئی نیستند، بلکه ظاهرا ایشان قول راحت تری داشته و قائل به مبنای چهارم هستند.
    بنده منابع و آدرس های آقای فصاحت را هم دیدم ولی قانع کننده نیست.
    لطفا به این آدرس مراجعه فرمایید: https://rasanews.ir/fa/news/64039/%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
    در آنجا از پسر آقای صافی نقل شده: طبق نظر معظم له، اگر هلال ماه در منقطه‌ای‌ دیده و شرعا ثابت شود، برای‌ سایر مناطق‌ که‌ در هنگام رؤیت‌ در شب ‌یا روز با آن منطقه مشترک هستند، کافی‌ و معتبر است.
    دقت بفرمایید: «شب یا روز»نه فقط شب!
    تمامی عباراتی هم که از آقای صافی آورده اید در آن بخش «مبانی نظرات رویت هلال» ناظر به همین است و اصلا هیچ تهافتی نداره.
    اگر جوابی قانع کننده دارید، مستدلا بفرمایید.

    • با سلام و عرض ارادت، برداشت شما درست نیست و حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، قائل به مبنای سوم هستند؛ سه دلیل کوتاه:
      ۱. اگر در تاریخی مشخّص، دو منطقه در بخشی از شب با هم مشترک باشند، قطعاً در همان تاریخ، در بخشی از روز نیز، با هم مشترک‌اند؛ یعنی آن‌قدر از هم دور نیستند که مانند دو نقطۀ متقابل (دو نقطۀ روی قطر) از کرۀ زمین، یکی در شب و دیگری در روز باشد؛ بنابراین، تعبیر «اشتراک در شب» به‌منزلۀ تعبیر «اشتراک در روز» است و برای این گفته می‌شود که ممکن است در مکانی، رؤیت هلال در روز (مثلاً تا پیش از ظهر روز بعد، علی بعض المبانی) محقّق شود که برای همۀ مکان‌هایی که با آنجا در روز مشترک‌اند، کفایت می‌کند.
      ۲. کسی که قائل به مبنای چهارم (کفایه الرؤیه العالَمیّه) است، نیازی به استفاده از تعبیرات «نیم‌کره» یا «اشتراک در شب» یا «اشتراک در روز» ندارد و بدون هیچ قیدی، رؤیت هلال را برای همۀ سرزمین‌ها کافی می‌شمارد.
      ۳. در چند سالی که در این زمینه فعّالیّت دارم، به یاد ندارم که معظّم‌له، طبق مبنای چهارم عمل کرده و بنا بر آن، اوّل ماه را اعلام کرده‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics