قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رجال به عنوان علم پایه برای علوم اسلامی محسوب می‌شود/ ضرورت مهارت در سند شناسی
رجال به عنوان علم پایه برای علوم اسلامی محسوب می‌شود/ ضرورت مهارت در سند شناسی

آیت‌الله مروارید:

رجال به عنوان علم پایه برای علوم اسلامی محسوب می‌شود/ ضرورت مهارت در سند شناسی

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به وضوح نقش مهم حدیث در علم اصول و به ویژه علم فقه، بیان کرد: علوم حدیثی به عنوان مقدمه محسوب می‌شود که اگر بدان اهمیتی داده نشود، فقه اساسی پیدا نمی‌کند زیرا فقه احکام شرعیه‌ای است که عملا باید انتساب آن به شرع اثبات شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در دیدار با گروه رجال پژوهی این حوزه ضمن تقدیر از دغدغه این گروه و فعالیت‌های آن گفت: اینکه عزیزان به فکر تقویت مقدمات فقه و اجتهاد بوده و به دنبال آن در کاری مهارت پیدا کرده و نتائج تلاششان را به دیگران ارائه می‌دهند، حرکت مطلوب و ارزنده‌ای است.

استاد باسابقه حوزه علمیه مشهد در ادامه ضمن تبیین اهمیت علوم حدیث و نقش آن در علوم اسلامی تصریح کرد: رسالت نخست در علم رجال پرداخت به مسائل مربوط به احراز صدور روایات از معصوم و صحت کلام، فعل و یا تقریر گزارش شده توسط راوی، است و بر این اساس علم رجال به عنوان علم پایه برای علوم اسلامی مثل علم کلام یا فقه محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که غیر از مباحث عقلی محض در اعتقادات، بسیاری از مسائل اعتقادی همچون خصوصیات معاد و یا امامت از محدوده‌ی اطلاع عقل خارج بوده و نیاز است تا کسانی که مرتبط با وحی هستند از آن سخن بگویند تا سایرین از آن اطلاع پیدا کنند، افزود: بنابراین حدیث در علم کلام نقش ویژه‌ای دارد.

آیت‌الله مروارید با بیان این که اگر کسانی که اطلاعات زیادی از علم حدیث و رجال ندارند، در مباحث اعتقادی به حدیث استناد کنند دچار اشتباهات می‌شوند و دیگر این روش، روش علمی نیست.

وی با بیان اشاره به وضوح نقش مهم حدیث در علم اصول و به ویژه علم فقه، بیان کرد: علوم حدیثی به عنوان مقدمه محسوب می‌شود که اگر بدان اهمیتی داده نشود، فقه اساسی پیدا نمی‌کند زیرا فقه احکام شرعیه‌ای است که عملا باید انتساب آن به شرع اثبات شود.

استاد حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن تاکید بر لزوم مهارت طلبه در مسیر اجتهاد بر علم رجال، طبقات، نسخ، کتاب شناسی و شناخت طریق‌های حدیثی خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه اگر وثاقت یونس عبد الرحمن احراز شد باید بررسی شود احادیث مربوط به ایشان که توسط محدثین نقل شده در چه کتبی ضبط شده و طبیعتا استناد این کتاب‌ها و نسخه‌ها به اصحاب در طول مدت‌ها آیا به تواتر بوده یا فرایند دیگری در انتقال آنها بوده است؟

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت مهارت در سند شناسی خاطر نشان کرد: شناخت صحیح اسانید روایات کار ساده‌ای نیست و نیاز به تحقیق و پژوهش دارد و ممارست می‌خواهد، در مرحله اول باید ضوابط آن معلوم شود و در مرحله دوم با کار عملی مهارتی پیدا شود تا در شناخت سند روایات یا ارزیابی آنها خطا رخ ندهد. حوزه علمیه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics