قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / «رساله هلالیه»؛ بررسی فقهی آغاز ماه قمری
رساله هلالیه

معرفی کتاب

«رساله هلالیه»؛ بررسی فقهی آغاز ماه قمری

کتاب به گزارش پیشینه‌ی استهلال و رؤیت هلال ماه نو می‌پردازد و نقش و اهمیت آن را به ویژه برای ماه‌های ذی‌الحجه و ماه مبارک رمضان گزارش می‌کند و در ادامه ضمن نگارش آرا و فتاوای پیشینیان و متأخران، پیامد و آثار فقهی آن را برمی‌شمارد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، «رساله هلالیه» بررسی مسایل مستحدثه فقهی مربوط به رؤیت هلال و اثبات شرعی اول ماه قمری است. در این نوشتار به بحث و بررسی ضوابط فقهی شرایط و راهکارهای تشخیص اول ماه به ویژه ماه‌های رمضان، شوال و ذی‌الحجه برای انجام اعمال عبادی مربوط به این ماه‌ها پرداخته شده و شرط اتحاد افق در مناطق مختلف در مورد اثبات رؤیت هلال مورد تجزیه و تحلیل فقهی قرار گرفته است.

نویسنده همچنین ثبوت اول ماه قمری به وسیله حکم حاکم شرعی جامع‌الشرایط (ولی فقیه) را مورد بحث و بررسی فقهی قرار داده و دلایل قائلان به نفوذ و عدم نفوذ حکم حاکم شرع در این زمینه را منعکس کرده است.

وی در ادامه اثبات رؤیت هلال توسط ابزارهای نجومی را نیز بیان کرده است و در پایان نظریات و فتوای آیت‌الله دوزدوزانی در زمینه اثبات ماه قمری مبرهن و مستدل به رشته تحریر در آمده است.

«رساله هلالیه» تقریرات درس خارج فقه آیت‌الله شیخ یدالله دوزدوزانی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به تحقیق محسن دلیر، توسط نشر همراز قلم چاپ و منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید و دسترسی به کتاب «رساله هلالیه» به آدرس قم، خیابان ارم پاساژ قدس پلاک ۱۷۸ مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۸۴۴۷ تماس حاصل نمایند.

آشنایی با شرح حال آیت‌الله میرزا یدالله دوزدوزانی تبریزی

دانلود کتب و تآلیفات آیت‌الله میرزا یدالله دوزدوزانی تبریزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics