قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رسانه ملی و بی توجهی به فتواهای اقتصادی مراجع!
رسانه ملی و بی توجهی به فتواهای اقتصادی مراجع!

یادداشت روز؛

رسانه ملی و بی توجهی به فتواهای اقتصادی مراجع!

رسانه ملی به خوبی سخنان، توصیه‌ها و فتوای مراجع عظام را در باب مسائل مختلف سیاست داخلی و خارجی، فتنه ۸۸، ۹دی، برجام و … پخش می‌کند اما این شیوه خبرگزینی؛ چهره تک بعدی و سیاسی این بزرگواران را به جامعه ارائه می‌کند و این شائبه را ایجاد می‌نماید که مراجع صرفا موضع گیری سیاسی می‌کنند که قطعا بزرگترین ظلم به فقه تشیع، مسائل اعتقادی مردم و مراجع عظیم الشان می‌باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، سایت الف در یادداشتی به قلم حسام بابابیگ، با اشاره به موضع گیری‌های اخیر مراجع معظم تقلید در خصوص فساد سیستم بانکی کشور، آورد:

“پیش از انقلاب در راهپیمایی‎ها، روحانیان جلو بودند، مردم سه جا را آتش می‎زدند، یکی شراب‎فروشی‎ها، یکی بانک‎ها و سینماها را آتش می‎زدند، بعد از انقلاب شراب‎فروشی‎ها سه قسم شد، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین، بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرت‎های زیرزمینی، بانک‎ها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند، ما واقعا حرف خدا را باور نکردیم”

“ربا، گناه کبیره‌ است و خدای متعال در هفت جای قرآن نیز از آن انتقاد کرده است… بارها در پاسخ به نامه‌ها نوشته‌ایم که جریمه برای أداء دین رباست؛ اما متأسفانه به این احکام الهی عمل نمی‌شود.”

این تنها بخشی از سخنان آیات عظام جوادی آملی و نوری همدانی می‌باشد درباره وجود ربا در نظام بانکی کشور. سخنان و توصیه‌هایی که در این سال‌ها به کرات و توسط مراجع معظم گفته شده است اما متاسفانه آن طور که باید در رسانه ملی منتشر نشده‌اند.

مردم ایران نه بی دین شده‌اند و نه لامذهب بلکه از قضا هم رعایت واجبات می‌کنند و هم محرمات! اما قطعا از سر ناچاری و عسرت اقتصادی است که به سیستم رسمی نظام بانکی کشور مراجعه می‌کنند برای دریافت چند میلیون وام کمتر از حقوق برخی! و با بهره‌های نجومی!.

اما رسانه ملی در این بین صرفا به انتشار اخباری در خصوص کاهش و یا افزایش نرخ سود و تسهیلات بانکی و فسادهای نجومی رخ داده در نظام بانکی بسنده کرده و هیچگاه درپی تبیین موضوع برنیامده است. مسئله مهمی که هم دین و دنیای مردم را تحت تاثیر قرار داده و هم فشار اقتصادی مضاعفی را به آنها وارد کرده است.

رسانه ملی به خوبی سخنان، توصیه‌ها و فتوای مراجع عظام را در باب مسائل مختلف سیاست داخلی و خارجی، فتنه ۸۸، ۹دی، برجام و … پخش می‌کند اما این شیوه خبرگزینی؛ چهره تک بعدی و سیاسی این بزرگواران را به جامعه ارائه می‌کند و این شائبه را ایجاد می‌نماید که مراجع صرفا موضع گیری سیاسی می‌کنند که قطعا بزرگترین ظلم به فقه تشیع، مسائل اعتقادی مردم و مراجع عظیم الشان می‌باشد. چرا رسانه ملی سخنان و فتواهای مراجع معظم را درباره سیستم فساد زا و ربوی بانکی را پوشش نمی‌دهد تا حداقل فشار رسانه ای، مسئولین را مجبور به پاسخگویی کند؟ همچون برجام!!. مسولینی که ظاهرا نه تئوری‌های اقتصادی را قبول دارند و نه شرع را! و بی قید مذهب هر روز گستره فساد بانکی را افزایش می‌دهند و تنگنای اقتصادی مردم را بیشتر می‌کند.

درست است که امروزه با گسترش فضای مجازی رسانه ملی دیگر یکه تاز جامعه خبری نیست اما همچنان مهمترین کانال ارتباطی بین مردم و حاکمیت می‌باشد و تریبون نظام خوانده می‌شود. حال که رئیس رسانه ملی اعلام نموده است که “انتقاد‌ها را بر دیده منت می‌نهد” باید شیوه خبری و اطلاع رسانی خود را متحول کنند. هم از برجام بگوید هم از بد عهدی امریکا، هم از فتنه بگوید هم از انحراف!، هم از تحریم بانک‌های خارجی بگوید هم از ظلم بانک‌های داخلی!؛ و این چنین مسائل مهم و حساس فقهی و اقتصادی را بیشتر مورد توجه قراردهند و این تلقی وجود نداشته باشد که اگر خبری را کتمان کنند و یا جهت دار پخش کنند، حقیقت پنهان می‌ماند که در این جنگ رسانه‌ای چنین امری امکان پذیر نیست بلکه انتشار اخبار به موقع، صحیح و صادقانه بذر اعتمادی است که در دل مخاطبانش می‌کارد و حسن نیتی است که ایجاد میکند تا در مواقع سخت بتواند سو ظن‌ها را کم کند و قابل اتکا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics