قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۵ قمری
روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال 1444 قمری

گزارش لحظه‌به‌لحظه از وضعیت رؤیت هلال ماه شوال؛

روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۵ قمری

تاکنون برای همه مراجع تقلید؛ هلال ماه شوال ۱۴۴۵ به اثبات رسیده است؛ لذا فردا چهارشنبه عید سعید فطر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.

هلال ماه شوال برای حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای ثابت شد

متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر است.

ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله سیدعلی سیستانی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: در متن این اطلاعیه آمده است: بسمه تعالى. با توجه به رؤیت هلال ماه شوال روز چهارشنبه در عراق و مناطق اطراف عید سعید فطر مى باشد. از خداوند متعال خواستاریم این عید را بر همه مؤمنین مبارک قرار دهد. / بسم الله الرحمن الرحیم. ثبت بالرؤیه الشرعیه أن غداً الاربعاء هو یوم عید الفطر السعید الأول من شهر شوال المکرم عام ١۴۴۵هـ فی العراق وعموم هذه المنطقه. نسأل الله تعالى أن یتقبل من الجمیع صیامهم وقیامهم ویعید علیهم هذه المناسبه السعیده بالخیر والبرکات. مکتب السید السیستانی – النجف الأشرف

هلال ماه شوال برای آیت‌الله شبیری زنجانی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی در ماه ضیافت الهی، به اطلاع می‌رساند، قابلیت رؤیت هلال ماه شوال‌المکرّم با چشم عادی، در غروب روز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۱ برای آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی احراز گردید و لذا فردا چهارشنبه، عید سعید فطر است. ضمن شکرگزاری بر نعمت ماه مبارک رمضان، این عید سعید را به همه پیروان راستین پیامبر رحمت حضرت خاتم‌الانبیاء (صلّی الله علیه واله) تبریک گفته، اعتلای روزافزون مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و رفع مشکلات مادی و معنوی جامعه اسلامی را از خداوند تبارک و تعالی مسألت داریم.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله وحید خراسانی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی ثابت گردید. بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، عید سعید فطر می‌باشد.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله مکارم شیرازی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: بسمه تعالی. به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می رساند، از لحظات اولیه غروب آفتاب حسب دستور حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مد ظلّه العالی بررسی گزارشات در مورد رؤیت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رؤیت هلال ماه شوال ثابت گردید. از این رو فردا چهارشنبه ٢٢ فروردین ١۴٠٣ روز اول ماه شوّال ۱۴۴۵ و عید فطر می باشد. خداوند طاعات و عبادات مومنان را مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و این عید را بر همگان مبارک گرداند.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله جوادی آملی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: به اطلاع عموم مؤمنین می رساند با توجه به اینکه رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه نزد حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به اثبات رسیده است، بنابراین فردا(چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه) اول ماه شوال و عید سعید فطر می باشد.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله نوری همدانی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین و مومنات، به اطلاع می رساند حلول ماه شوال المعظم ۱۴۴۵ برای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله العالی) به اثبات رسیده، بنابراین فردا چهارشنبه عید سعید فطره می باشد.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله سبحانی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: حلول ماه شوال برای آیت‌الله العظمی سبحانی به اثبات رسیده و ایشان چهارشنبه ٢٢ فروردین ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله بشیر نجفی ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: با نظر به رؤیت هلال ماه شوال، فردا چهارشنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر است.

هلال ماه شوال برای آیت‌الله فیاض ثابت شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله اسحاق فیاض ثابت شده است و مطابق مبنای ایشان فردا عید فطر می‌باشد.

همچنین، هلال ماه شوال نیز برای برخی از علما چون آیت‌الله مدرسی، آیت‌الله سند، آیت‌الله کریمی جهری، آیت‌الله محفوظی، آیت‌الله بیات زنجانی، آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله دوزدوزانی به اثبات رسیده است و فردا چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه، عید سعید فطر می‌باشد.

گفتنی است، ستاد استهلال مرکزی اهل‌سنت ایران، با استناد به «ثبوت رویت هلال شوال در مناطق مختلف کشور»، فردا (چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳) را اول شوال و روز عید سعید فطر اعلام کرد. متن اطلاعیه ستاد استهلال مرکزی اهل‌سنت بدین شرح است: با عنایت به اینکه هلال ماه شوال در مناطق مختلفی از کشور توسط جمع کثیری از مردم رؤیت شده و شهادت آنها ثبت و مورد بررسی شرعی قرار گرفته است، لذا از نظر شرعی رویت هلال شوال به اثبات رسیده است و فردا چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ هـ.ش، یکم شوال و عید سعید فطر می‌باشد.

کشورهایی که روز چهارشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند

دارالافتای جعفری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: براساس موازین شرعی، ثبوت رویت هلال ماه شوال سال جاری محرز گردیده و لذا فردا چهارشنبه برابر با دهم آوریل ۲۰۲۴میلادی، عید سعید فطر است. بر این اساس شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان خطبه‌های نماز عید فطر را در مسجد امام حسین(ع) در منطقه بریج البراجنه ایراد خواهد کرد.

دیوان پادشاهی عربستان سعودی با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که بنا بر تصمیم اداره استهلال در دادگاه عالی این کشور، به دنبال عدم رویت هلال ماه شوال، سه شنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان و (چهارشنبه) نیز عید سعید فطر سال ۱۴۴۵ هجری قمری خواهد بود.

«عبدالله بن سلطان بن عواد النعیمی»، وزیر دادگستری و رئیس کمیته مسئول استهلال ماه شوال در امارات نیز در بیانیه‌ای، پس از برگزاری نشست کمیته در اداره قضایی شهر ابوظبی، پایتخت این کشور، اعلام کرد که پس از انجام استهلال و رعایت همه روش‌‌‌های اثبات شرعی و همچنین تماس با کشورهای همسایه، رویت هلال ماه شوال به اثبات نرسیده، بنا بر این چهارشنبه عید سعید فطر‌‌ می‌باشد.

کمیته استهلال در وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر با صدور بیانیه‌ای پس از برگزاری نشست خود در ساختمان این وزارتخانه، تایید کرد روز چهارشنبه عید سعید فطر است.

شیخ «محمد حسین»، مفتی کل بیت المقدس و سرزمین‌‌‌های فلسطینی نیز طی سخنانی در نشست دارالافتای فلسطین در مسجد الاقصی برای بررسی استهلال ماه شوال، اعلام کرد روز چهارشنبه عید سعید فطر‌‌ می‌باشد.

دیوان وقف اهل سنت عراق و وزارت اوقاف اقلیم کردستان در شمال این کشور نیز با صدور بیانیه‌‌ها‌ی جداگانه، از عدم رویت هلال ماه شوال خبر داده و در نتیجه چهارشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند.

دارالافتای وابسته به دولت تحت رهبری جنبش حوثی «انصارالله» یمن و وزارت اوقاف و ارشاد دولت مستعفی این کشور نیز در بیانیه‌‌‌های جداگانه، تایید کردند که به دنبال عدم اثبات رویت هلال ماه شوال در سه‌شنبه،  روز چهارشنبه عید سعید فطر است.

سازمان رویت شرعی در کویت نیز با صدور بیانیه‌ای پس از برگزاری نشست خود در مقر شورای عالی قضایی در منطقه «مبارک عبدالله الجابر»، اعلام کرد که هلال ماه شوال در این کشور رویت نشده و در نتیجه روز چهارشنبه عید سعید فطر خواهد بود.

سازمان رویت شرعی در بحرین نیز در بیانیه‌ای از برگزاری نشست خود در ساختمان شورای عالی امور اسلامی این کشور برای دریافت اخبار و شهادت‌‌‌های مربوط به رویت هلال ماه شوال خبر داده و تاکید کرد که هیچ کسی در این باره شهادت نداده و در نتیجه، روز چهارشنبه عید سعید فطر است.

شورای علمی فقهی در وزارت اوقاف سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای پس از برگزاری نشست مربوط به استهلال ماه شوال در یکی از مساجد شهر دمشق، پایتخت این کشور، اعلام کرد که روز چهارشنبه عید سعید فطر خواهد بود.

شیخ «عبداللطیف دریان»، مفتی کل اهل سنت لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای، تاکید کرد به دنبال عدم اثبات رویت هلال ماه شوال در شب پیشین، در این کشور نیز روز چهارشنبه عید سعید فطر‌‌ می‌باشد.

«شوقی علام»، مفتی مصر نیز طی سخنانی در پخش زنده، تایید کرد که به دنبال استهلال ماه شوال از سوی کمیته‌‌‌های شرعی و علمی دارالافتاء در مناطق مختلف این کشور، به صورت شرعی عدم رویت هلال به اثبات رسیده و در نتیجه آن نیز چهارشنبه عید سعید فطر است.

مجمع فقه اسلامی سودان نیز در بیانیه‌ای، اعلام کرد که به دنبال عدم اثبات رویت هلال ماه شوال، در این کشور آفریقایی جنگ زده؛ فردا عید سعید فطر خواهد بود.

کمیته ملی استهلال و اوقات شرعی وابسته به وزارت امور دینی و اوقاف الجزایر نیز پس از نشست خود در شهر الجزیره، پایتخت این کشور، اعلام کرد که فردا عید سعید فطر‌‌ می‌باشد.

«هشام بن محمود»، مفتی تونس نیز به نوبه خود تاکید کرد که هلال ماه شوال در این کشور رویت نشده و در نتیجه روز چهارشنبه عید سعید فطر خواهد بود.

قاضی «محمد محمود ولد غالی»، رئیس کمیته ملی استهلال موریتانی نیز ضمن اعلام این که پس از تماس با تمامی استان‌‌‌های کشور و انجام بررسی‌‌‌های لازم، کمیته چیزی دال بر رویت هلال ماه شوال پیدا نکرده، لذا فردا عید سعید فطر است.

همچنین، استرالیا نیز اعلام کرد که روز چهارشنبه عید است. ترکیه نیز سه شنبه را متمم ماه رمضان و چهارشنبه را اولین روز عید فطر اعلام کرد. برخی دیگر از کشورها از جمله اندونزی، مراکش، مالزی، نیز مانند سایر کشورهای اسلامی چهارشنبه رو به عنوان عید فطر اعلام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics