قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روحانیون در مناصب اجرایی، در مبارزه با فساد پیش قدم شوند/ فقط موضع گیری مراجع کفایت نمی‌کند
روحانیون در مناصب اجرایی، در مبارزه با فساد پیش قدم شوند/ فقط موضع گیری مراجع کفایت نمی‌کند

خسروپناه:

روحانیون در مناصب اجرایی، در مبارزه با فساد پیش قدم شوند/ فقط موضع گیری مراجع کفایت نمی‌کند

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نقش روحانیت را در مبارزه با فساد مهم دانست و تاکید کرد: دولت باید در برخورد با مفسدین پیش قدم باشد و آنها را عزل کند ولو این افراد از بستگان دولت و مسوولین باشند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار کرد: روحانیت دو دسته هستند؛ یک دست روحانیونی که بیشتر نقش تحقیق و تدریس و تبلیغ معارف دینی را بر عهده دارند و در سیستم قانونگذاری، اجرا و قضایی مسوولیت اجرایی ندارند و دسته دوم روحانیونی هستند که در مناصب اجرایی کشور قرار دارند. مسوولیت گروه اول مطالبه گری است یعنی از سیستم و نظام حکومت مطالبه گری کنند که در برابر فساد اقتصادی برخورد قاطعی صورت بگیرد و به سخنان کسانی که می‌گویند با بگیر و ببیند نمی‌شود وضع اقتصادی را درمان کرد اعتناء نکنند.

دلیل اصلی مشکلات اقتصادی ساختارهای غلط اقتصادی در کشور است

او ساختار غلط اقتصادی را عامل اصلی مشکلات کشور خواند واظهار داشت: در وضعیت بحران و ناهنجاری اقتصادی عده‌ای فاسد، شیطنت‌های خود را دارند پس حتما باید برخورد قضایی صورت بگیرد. البته دلیل اصلی مشکلات اقتصادی ساختارهای غلط اقتصادی در کشور است. ساختار بانک، ساختار سالمی نیست به عنوان نمونه مهمترین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است اما بانک مرکزی در آن موفق نبود و اینکه در عرض کمتر از ۶ ماه ارزش پول ملی چند برابر تنزل پیدا کند فاجعه است. به نظر من اگر این اتفاق در کشور ژاپن رخ می‌داد رییس بانک مرکزی خودکشی می‌کرد اما آقایان در کشور ما عین خیالشان نیست و افراد فقط از پستی به پست دیگر جا به جا می‌شوند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه روحانیونی که در مناصب اجرایی نیستند باید مطالبه گری داشته باشند، اظهار کرد: به نظر من قشر اول یعنی روحانیونی که به مسایل معرفتی و تبلیغ دین مشغول هستند از مرجعیت گرفته تا طلاب دیگر باید مطالبه گر باشند و این مطالبه گری را مرتب از مسوولین بخواهند البته این مطالبه گری باید با رعایت منطق و اخلاق باشد و سیاه نمایی هم صورت نگیرد و مطالبات حقیقی انجام شود.

او در ادامه افزود: یکی از مطالباتی که باید این دسته از روحانیت بخواهند این است که ساختارهای اقتصادی کشور ترمیم شود و در اینجا مجلس عهده دار است و نمایندگان مجلس به جای اینکه به فکر تعیین فرماندار و شهردار و رییس دانشگاه در شهرهای خودشان باشند، به فکر تقنین باشند و قوانین ساختاری را اصلاح کنند و قوه مجریه تلاش کند که دولت سالمندان را تبدیل به یک دولت جوان و با تجربه کند. خود دولت در برخورد با مفسدین پیش قدم باشد و آنها را عزل کند ولو این افراد از بستگان دولت و مسوولین باشند. متاسفانه در هر دولتی یک عده از نزدیکان مسوولین زمینه فساد را فراهم می‌کنند و دولت از آنها حمایت می‌کند و قوه قضاییه هم برخورد جدی انجام نمی‌دهد و زمانی که دولت کنار‌ می‌رود تازه شروع به برخورد قضایی می‌کنند.

روحانیونی که در مناصب اجرایی هستند با مردم ارتباط برقرار کنند

خسروپناه ارتباط روحانیت با مردم را جزو مسوولیت‌های اصلی این قشر دانست و گفت: روحانیونی که در مناصب اجرایی کشور هستند باید با مردم ارتباط برقرار کنند و مسوولیت این روحانیت ارتباط با مردم است. چه اشکالی دارد رییس قوه قضاییه یا دادستان کشور و رییس جمهور و سایر روحانیونی که در مناصب اجرایی هستند به میان مردم بروند و درد و دل آنها را گوش کنند و مشکلاتشان را از نزدیک بینند؟ در واقع روحانیونی که در مناصب هستند اگر با مردم ارتباط برقرار نکنند و از نزدیک درد و دل آنها را گوش نکنند قطعا بدانند هم به نظام روحانیت آسیب جدی وارد می‌کنند و هم به اصل نظام جمهوری اسلامی چراکه امروزه نقش روحانیت در مبارزه با مفاسد اقتصادی نقش مضاعفی است و باید این ماموریت و مسوولیت به درستی انجام شود.

فقط موضع گیری مراجع کفایت نمی‌کند

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در خصوص رسالت مراجع در رابطه با مبارزه با فساد بیان کرد: فقط موضعگیری کفایت نمی‌کند و مراجع عظام علاوه بر موضع گیری و مطالبه گری باید پرسشگریِ انتظار پاسخ را داشته باشند. به عنوان مثال مراجع حتما از مسوولین بپرسند که در زمینه مبارزه با فساد چه اقداماتی انجام دادند. نباید همه‌ی بار به دوش رهبری باشد و کل مراجع باید وارد شوند.

او تصریح کرد: ولی من تعجب می‌کنم از بعضی مسوولین و سیاسیون که تا دیروز می‌گفتند باید با مفسدین اقتصادی برخورد شود امروز تیتر می‌کنند که با بگیر و ببند وضع اقتصادی درست نمی‌شود! بله وضعیت ما با بگیر و ببند درست نمی‌شود و باید ساختارهای اقتصادی را اصلاح کرد و دولت سالمندان باید به یک دولت فعال و تاثیرگذار تبدیل شود اما بخشی از اصلاح هم همین برخورد با مفسدین اقتصادی است.

خسروپناه در پایان خاطرنشان کرد: نقش خبرنگاران در این مساله مهم است که با اعتدال، منطق و اخلاق مطالبه گری به حق داشته باشند و از دولتمردان بخواهند که جواب دهند. چرا وزرای اقتصادی گوشه‌‌ای نشستند و هیچ ارتباطی ندارند و حتی حاضر نیستند با خبرنگاران هم گفت و گو کنند؟! نقش خبرنگاران و خبرگزاری‌ها مهم است و جا دارد از آنها تشکر کنم که درد دل مردم را گوش‌ می‌دهند و یک واسطه به حق و مشروعی بین مردم و دولت هستند. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics