قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «روضه المتقین» پیشینه مهمی در فهم حدیث است/ پژوهشگران علوم حدیث اشراف عمیق بر تلاش پژوهشگران پیشین داشته باشند
«روضه المتقین» پیشینه مهمی در فهم حدیث است/ پژوهشگران علوم حدیث اشراف عمیق بر تلاش پژوهشگران پیشین داشته باشند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

«روضه المتقین» پیشینه مهمی در فهم حدیث است/ پژوهشگران علوم حدیث اشراف عمیق بر تلاش پژوهشگران پیشین داشته باشند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به ضرورت آشنایی با روش فهم حدیث، گفت: بزرگان ما در باب فهم حدیث تلاش وافری کار کرده‌اند که طلاب پژوهشگر باید براین پژوهش‌ها اشراف داشته باشند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سجادی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در افتتاحیه دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیهبا اشاره به ضرورت آشنایی با روش فهم حدیث، گفت: بزرگان ما در باب فهم حدیث تلاش وافری کار کرده‌اند که طلاب پژوهشگر باید براین پژوهش‌ها اشراف داشته باشند.

وی با بیان این که این دوره بناست به صورت کارگاهی و در قالب مباحثه‌‌ای برگزار شود، بر ضرورت آشنایی با کتاب «روش و فهم و حدیث» نوشته عبد الهادی مسعودی تاکید و تصریح کرد: بخش نخست این کتاب در زمینه تالیف فقه الحدیث و ضرورت آن مطالبی را آورده است که طلاب برای تدوین رساله باید با پیشینه پژوهش‌های صورت گرفته آشنا باشند.

این استاد با بیان این که در بخش دیگر این کتاب مبانی فهم حدیث مورد تبیین قرار گرفته است، عنوان کرد: این کتاب دغدغه‌‌ای برای فهم حدیث با استفاده از خود آن احادیث بوده است که در آن نخستین عالم شیعه مجموعه‌‌ای را گردآوری نموده و در آن مطالب ارزشمندی را نسبت به فهم احادیث آورده است.

سجادی زاده با بیان این که شیخ صدوق از دانشمندان پرکار شیعه بوده که کتبش موضع تکراری ندارد و همه کتاب‌های او نیز مفید است، بر ضرورت آشنایی با پیشینه بزرگان در زمینه علوم حدیث تاکید کرد.

وی با بیان این که شما بزرگواران باید روضه المتقین و منابع حدیثی را دقیق رصد کنید، عنوان کرد: روضه المتقین پیشینه مهمی در فهم حدیث است که باید بدان آشنا باشید و بدانید که علامه در کتاب بحار الانوار چگونه در حوزه مباحث فقه الحدیث ورود کرده که این شیوه باید امروز مدنظر پژوهشگران حوزه علوم حدیث قرار داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که باید علاوه بر آنکه بخشی از وقت خود را برای برنامه درسی می‌گذارید، زمانی را نیز در راستای اشراف بر مسائل فقه الحدیث و پژوهش‌های صورت گرفته قرار دهید، بیان کرد: باید در حوزه فقه الحدیث با ضرورت، اهمیت و ثمرات آن و همپنین پیشینه آن در زمان ظهور و غیبت آشنا باشید.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی با کتب و منابع حدیثی، تصریح کرد: اگر کسی به طور جدی در این زمینه کار کند، هم علاقه به حدیث از یکسو و هم احترامش نسبت به علما و کار بزرگان از سوی دیگر افزایش پیدا می‌کند همانطور که مرحوم آیت‌الله معرفت دارای ۵۰ سال سابقه فعالیت در فقه الحدیث، علامه مجلسی را علامه عظیم مجلسی خطاب می‌کند چون با آنچه او ارائه داده آشنا شده و به واقع نسبت به این شخصیت علمی ارادت پیدا کرده است.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام سجادی زاده با بیان این که علامه مجلسی در فقه الحدیث و همچنین فهم و بیان احادیث از بسیاری از علما جلوتر است، ابراز کرد: علامه مجلسی قبل از طرح بحار، ضمن تدریس کتاب کافی، اشراف خوبی نسبت به موضوعات و ابواب داشته است و با این دیدگاه، یادداشت‌هایی را کتابت کرده است که پس از مدتی طلبه‌ها از او درخواست کردند تا آنچه را که استاد می‌نوشته جمع آوری و براین مبنا تبدیل به کتاب کنند که امروز نیز در دسترس قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics