قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رونمایی از نسخ مکاسب و صلاه به خط شیخ مرتضی انصاری
رونمایی از نسخ مکاسب و صلاة به خط شیخ مرتضی انصاری
????????????????????????????????????

به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی صورت گرفت؛

رونمایی از نسخ مکاسب و صلاه به خط شیخ مرتضی انصاری

همزمان با روز بزرگداشت شیخ مرتضی انصاری، در هفتاد و دومین برنامه سه‎‌شنبه ‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی دو نسخه‎‌های خطی مکاسب و صلاه، به خط شیخ مرتضی انصاری معرفی و رونمایی شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‎‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دارای مصاحف شریف و نسخه ‎های خطی بسیار ارزشمندی در موضوع‌های مختلف اعتقادی مذهبی و علمی به زبان‎های عربی، فارسی، اردو، ترکی است.

در حال حاضر در این کتابخانه، ۵۷ هزار نسخه خطی، ۵۲ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی و هزاران شی موزه‌ای و بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری نگه‎داری ‌می‌شود که از این تعداد ۲۶۴ نسخه خطی از آثار شیخ مرتضی انصاری در این مرکز نگه‌داری می‌شود.

یکی از نسخه‌های ارزشمند به‎ خط شیخ مرتضی انصاری، موجود در گنجینه رضوی، کتاب الصلاه است که در این دوره از برنامه‌های سه شنبه‌های فرهنگی مورد رونمایی قرار گرفت.

در این نسخه نفیس که در سال ۱۳۴۷ شمسی توسط سیّد مرتضی سبط وقف آستان مقدس رضوی شده است با استناد به آیات و روایات و اقوال فقهای مشهور مباحث صلاه به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته و مباحث آن از «میقات الفرائض» شروع و به انتهای «صلاۀ المسافر» ختم می‌شود.

کتاب مکاسب از نسخه‎‌های اساسی و معروف فقه شیعه که در این جلسه فرهنگی معرفی و رونمایی شد نیز یکی دیگر از نسخه‎‌های خطی ارزشمند موجود در گنجینه رضوی و به ‎خط شیخ مرتضی انصاری است.

نسخه مذکور که توسط رحمت الله شوشتری در آبان ۱۳۵۱ وقف آستان مقدس رضوی شده است، مبحث خیارات را مورد بحث قرار داده است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، پیرامون شخصیت علمی شیخ مرتضی انصاری مطالبی را ارائه کرد. همچنین استاد محمد وفادار مرادی پژوهشگر نسخ خطی، پیرامون معرفی و اهمیت دست نوشته‌های صاحب مکاسب به ارائه سخن پرداخت.

گفتنی است، شیخ مرتضی انصاری یکی از علما و فقهای بزرگ عالم تشیع و جهان اسلام است. وی در سال ۱۲۱۴ در شهر دزفول به دنیا آمد. وی در مدت کسب علم خود از محضر علمای عصرش همانند شیخ اسدالله بروجردی، سیدمحمدباقر شفتی، ملا احمد نراقی در شهرهای مشهد، بروجرد، اصفهان و کاشان بهره برد. پس از مدت کوتاهی یکی از برجسته‌ترین شاگردان درس ملا احمد نراقی شد تا جایی که از ایشان، اجازه روایت و تصدیق اجتهاد دریافت کرد و از سال ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۱ مرجعیت شیعیان و ریاست حوزه علمیه نجف را عهده‌دار شد.

«التسامح فی ادله السنن»، «التقیه»، «الصلاه»، «الرضاع»، «الزکاه»، «الصلاه»، «الصوم»، «العداله»، «القضاء»، «الخمس»، «النکاح»، «الطهاره»، «الاجتهاد» و «التقلید» برخی دیگر از آثار و تالیفات شیخ به شمار می‌رود.

همچنین بسیاری از علمای به نام شیعه همچون آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، میرزا محمدحسن شیرازی، میرزا حبیب‎الله شیرازی، شیخ جعفر شوشتری، میرزا ابوالقاسم کلانتر نوری، میرزا حسین نوری، سید حسین کوه‎کمری و شیخ محمدحسن مامقانی از محضر وی کسب فبض کرده اند.

منبع: آستان نیوز

یک دیدگاه

  1. ای کاش تصویر یکی دو صفحه از آن را نشر می دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics