قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید انجمن اصول فقه

رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید انجمن اصول فقه

همزمان با پنجمین مجمع عمومی انجمن علمی اصول فقه حوزه، از جدیدترین منشورات علمی این انجمن با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه و آیت‌الله علوی بروجردی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، همزمان با برگزاری انتخابات پنجمین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم، که اعضای جدید هیئت مدیره و بازرسان این انجمن برای دو سال آینده انتخاب شدند، از چهار جلد کتاب جدید این انجمن رونمایی شد.

بنابراین گزارش، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم و انتخاب هیأت مدیره این انجمن که شنبه شب در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد گفت: افتخار می‌کنیم در حوزه‌ای مشغول کاریم که بزرگان آن به مسائل علمی توجه ویژه‌ای دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم تلاش‌های ارزشمندی برای معرفی جایگاه علم اصول فقه کرده است. مشاوره دادن به طلاب جوان یکی از فعالیت‌های خوب این انجمن در راستای راهنمایی طلاب برای فراگیری علم اصول فقه است.

لزوم نوآوری در علم اصول فقه

وی با اشاره به لزوم نوآوری در علم اصول فقه تصریح کرد: یکی از مشکلات کلاس‌ها و کتاب‌های علم اصول فقه استفاده از مثال‌های تکراری است که سبب می‌شوند طلاب نتوانند قواعد اصولی را به خوبی در فقه به کار ببرند، بنابراین نوشتن کتاب‌های دارای نوآوری‌های این چنینی در زمینه اصول فقه لازم است.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: ارتقا بخشیدن به بحث‌های اصول فقه و نوشتن کتاب‌های نو و قوی در این زمینه کارهای مهمی هستند که باید توسط انجمن اصول فقه حوزه علمیه جدی گرفته شوند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه علم اصول فقه اظهار کرد: این دانش سال‌های درازی است که در حوزه تدریس می‌شود و مورد توجه جدی علما بوده است بنابراین باید کاری کنیم که طلاب اهمیت آن را بیش از پیش دریابند و برای فراگیری آن تلاش کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با تشکر از برگزار کنندگان آیین نکوداشت آیت‌الله بروجردی(ره) خاطرنشان کرد: این حرکت عظیم و ارزشمند جای تقدیر و تشکر دارد و چه خوب است این آیین‌ها و مراسم‌ها با هدف احیای فقهای نامدار شیعه همیشه در جریان باشد.

پژوهشگران حوزوی کارهای تکراری انجام ندهند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدصادق محمدی رئیس انجمن اصول فقه حوزه از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: این انجمن برای به سرانجام رسیدن خواسته‌های مراجع تقلید به ویژه مقام معظم رهبری تلاش می‌کند و هدف ما تحقق منویات این بزرگواران است و حضور برخی از مراجع تقلید در برخی از برنامه‌های این انجمن بیانگر توجه ویژه آن بزرگواران به ما است.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم با اشاره به تعداد اعضای این انجمن گفت: اعضای رسمی انجمن حدود ۱۰۰ نفر از اساتید سطوح عالی و خارج اصول و فقه حوزه هستند و عده‌ای از اساتید نیز به شکل افتخاری با ما همکاری می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: انجمن اصول فقه حوزه کاملاً تثبیت شده است و تا کنون فعالیت‌ و آثار قابل توجهی را در حوزه منشورات علمی به رشته تحریر در آورده است که امروز شاهد رونمایی چندین جلد کتاب از برکات انجمن هستیم.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم، برگزاری کرسی نظریه‌پردازی و تاسیس اتاق فکر، از جمله کارهای جدید انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم عنوان کرد.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم نوآوری در پژوهش‌های حوزوی گفت: پژوهشگران حوزوی کارهای تکراری انجام ندهند و سراغ مسائلی همچون بانک‌ها بروند که هم جدید هستند و هم همه مردم با آن‌ها سروکار دارند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قاینی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی‌فرد سبزواری از دیگر سخنرانان پنجمین مجمع عمومی انجمن علمی اصول فقه حوزه، به افزودن قواعد جدید به علم اصول فقه و رشد آن همپای فقه تأکید کردند.

IMG20172708

اعضای جدید هیئت مدیره و بازرسان انجمن اصول فقه

قابل ذکر است، در انتخابات پنجمین مجمع عمومی انجمن علمی اصول فقه حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق محمدی مجدداً به عنوان رئیس انجمن اصول فقه حوزه با رای اعضا به مدت دو سال ابقا شد و آیت‌الله احمدی فقیه یزدی و حجج‌اسلام والمسلمین سید صادق محمدی، رحمانی سبزواری، حسینی گرگانی، واعظ موسوی، بنیادی، خزائلی به عنوان اعضای اصلی و حجج‌اسلام والمسلمین نجفی بستان و شکوری به عنوان علی‌البدل انتخاب گردیدند؛ و نیز حجج‌اسلام والمسلمین دریاباری و افضل‌نژاد به عنوان بازرس و محققیان به عنوان علی‌البدل منتخب شدند.

آثار جدید انجمن اصول فقه

همچنین در حاشیه این مجمع از آثار جدید انجمن چون: «شکوه مرجعیت» حاوی مجموعه مقالات نکوداشت آیت‌الله بروجردی(ره)، «حواشی سایه بر آفتاب» نوشته محمدرضا محقق که سیری در زندگی و سیره آیت‌الله بروجردی می‌باشد، کتاب «تطبیقات اصولیه علی الفروع الفقیه فی مذهب الفقهاء الامامیه» و «فصلنامه تخصصی اصول فقه حوزه»، با حضور اساتید برجسته حوزه‌های علمیه رونمایی شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics