قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رویکردهای خاورشناسان به تاریخ‌گذاری حدیث؛ تحلیل و نقد
رویكردهای خاورشناسان به تاریخ‌گذاری حدیث؛ تحلیل و نقد

تازه‌های نشر؛

رویکردهای خاورشناسان به تاریخ‌گذاری حدیث؛ تحلیل و نقد

تاریخ‌‏گذاری روایات هم در شناخت جوانب روایات غیر معتبر سودمند است و هم در شناخت عمیق‌تر روایات معتبر؛ در روایات ضعیف، تعیین خاستگاه تاریخی و جغرافیایی روایت، برای شناخت جنبه‏‌های گوناگون جامعه‏، مکان و زمانی روایات ساختگی مفید است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، برخی اسلام پژوهان غربی بر مبنای تردید و تشکیک در وثاقت اسانید و نقل‌ها، روایات و احادیث اسلامی را معتبر نمی‌دانند. از این‌‏رو، تاریخ‏‌گذاری روایات، اهمیت ویژه‌‏ای در مطالعات خاورشناسان داشته است. این اهمیت باعث پیدایش، اصلاح و تکمیل روش‏‌های مختلف تاریخ‏گذاری از سوی  افرادی چون گلدزیهر، شاخت، ینبل و موتسکی، شده است.

کتاب «رویکردهای خاورشناسان به تاریخ‌گذاری حدیث» با هدف نقد و بررسی روش‌های مختلف غربیان در تاریخ‌گذاری روایات اسلامی توسط نصرت نیل‌ساز و مرجان شیری محمد‌آبادی تدوین و در فصل سامان یافته و از سوی المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه وابسته به العتبه العباسیه المقدسه روانه بازار نشر شده است.

اثر حاضر در فصل نخست، آرای خاورشناسان دربارۀ وثاقت احادیث بیان کرده و دیدگاه‌‏های گلدزیهر و شاخت تبیین و نقد شده است. روش‌‏های مختلف تاریخ‏‌گذاری روایات و قواعد هر یک، با ذکر نمونه‌‏هایی از پژوهش‌‏های حدیث‏‌پژوهان برجستۀ غربی، در فصل دوم و سوم آمده است.

فصل دوم به معرفی و نقد دو روش «تاریخ‌‏گذاری براساس متن» و «تاریخ‌‏گذاری براساس یافتن روایت در کهن‏‌ترین منبع» و ذکر نمونه‏‌ها اختصاص دارد.

در فصل سوم، دو روش دیگر یعنی «تاریخ‌‏گذاری براساس تحلیل اسانید» و «تاریخ‌‏گذاری براساس تحلیل اسناد – متن» تبیین و نمونه‏‌ها آورده شده است.

آخرین فصل، یعنی فصل چهارم، نمونه‌‏ای عملی از کاربست قواعد معتبر روش‌‏های مختلف تاریخ‌‏گذاری برای تعیین خاستگاه زمانی و مکانی روایت نبوی «من کذب علیَّ …» است. همچنین اطلاعات مهمی دربارۀ چگونگی نشر این روایت، عرصه‏‌های جغرافیایی نشر، سیر تطور متن و سند آن را به دست می‌‏دهد.

تاریخ‌‏گذاری روایات هم در شناخت جوانب روایات غیر معتبر سودمند است و هم در شناخت عمیق‌تر روایات معتبر؛ در روایات ضعیف، تعیین خاستگاه تاریخی و جغرافیایی روایت، برای شناخت جنبه‏‌های گوناگون جامعه‏، مکان و زمانی روایات ساختگی مفید است. همچنین، تاریخ‌گذاری روایاتی که اعتبار آن‌ها با توجه به معیارهای محدثان مسلمان ثابت شده است، می‌‏تواند اطلاعات مهمی را دربارۀ چگونگی نشر روایت، عرصه‌‏های جغرافیایی نشر، سیر تطور متن و سند روایت، در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

رویکردهای خاورشناسان به تاریخ‌گذاری حدیث؛ تحلیل و نقدیادآوری می‌شود، چاپ اول کتاب «رویکردهای خاورشناسان به تاریخ‌گذاری حدیث؛ تحلیل و نقد» اثر نصرت نیل‌ساز و مرجان شیری محمد‌آبادی در ۲۹۶ صفحه تدوین شده است و با قیمت ۹۵ هزار تومان توسط عتبه عباسی در دسترس حدیث‌پژوهان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس قم، خیابان معلم غربی، مجتمع فرهنگی حضرت فاطمه معصومه سلام ‌الله‌ علیها مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics