قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رویکرد فقهی و اصولی «نظام آموزشی حوزه»، تحلیل و بررسی شود/ «شبکه اجتهاد» با حریت و رعایت ادب قلم به موضوعات بپردازد
رویکرد فقهی و اصولی «نظام آموزشی حوزه»، تحلیل و بررسی شود/ «شبکه اجتهاد» با حریت و رعایت ادب قلم به موضوعات بپردازد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بازدید از «شبکه اجتهاد» مطرح کرد:

رویکرد فقهی و اصولی «نظام آموزشی حوزه»، تحلیل و بررسی شود/ «شبکه اجتهاد» با حریت و رعایت ادب قلم به موضوعات بپردازد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، صبح امروز با حضور در دفتر تحریریه شبکه اجتهاد از این رسانه فقهی کشور بازدید به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام مسعودی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های شبکه اجتهاد در عرصه رسانه، گفت: فعالیت‌های «اجتهاد» در دو زاویه «دانشی و رسانه‌ای» مورد توجه قرار می‌گیرد که هم به‌نوعی فرصت است و هم تهدید. از زاویه علمی-دانشی و محتوایی،  برای جریان‌سازی در حوزه دانش فقه و علوم اسلامی فرصت بسیار خوبی در اختیار این مجموعه قرار دارد. در این زمینه  مرز خاصی نداریم و انتظار است «اجتهاد» همانند گذشته در موضوعات علمی، فقهی و میان‌رشته‌ای، با حریت و رعایت ادب قلم و بیان، مسائل را بررسی و نقد نماید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، ضمن یادآوری حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از نظریه‌پردازی و گسترش، بسط و بررسی مسائل فقهی در حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: زمانی که مسائلی چون بلوغ، الکل و … در حوزه علمیه قم با رویکرد متفاوت مطرح شد، هیچ کسی غیر رهبر انقلاب از این مسئله دفاع نکردند و تأکید داشتند باید اجازه داد در حوزه دانش فقه موضوعات بسط یافته و درباره آن‌ها گفتگو شود.

ضرورت هوشمندی در حوزه کارکرد رسانه

حجت‌الاسلام مسعودی در ادامه به بُعد رسانه‌ای فعالیت‌های «شبکه اجتهاد» پرداخت و اظهار کرد: در اینجا ممکن است تهدیدهای جدی وجود داشته باشد، لذا نباید با هیجان و به دور از منطق رسانه‌ای عمل کنیم، نباید به گونه‌ای به تیترها، سوتیترها و تصاویر بپردازیم که از حیطه علمی فاصله بگیرد، بلکه باید هوشمندانه در این عرصه وارد شد. همانند اشتباه اخیر یکی از روزنامه‌ها که به تحلیل سخنان یکی از مراجع پرداخت و تبعات فراوانی در پی داشت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: «شبکه اجتهاد» در حوزه کارکرد رسانه‌ای، باید در ارتباط با فضای بین‌الملل، منطقه‌ای و داخلی هوشمندانه عمل کند.

حجت‌الاسلام مسعودی سپس عملکرد «شبکه اجتهاد» را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به این رسانه ارزشمند فقهی افتخار می‌کنیم و امیدواریم از حساسیت‌های جزئی که ناشی از نگاه غیرحرفه‌ای برخی مخاطبان بیرونی به عرصه رسانه است، عبور کند و فضایی ایجاد شود که «شبکه اجتهاد» به‌صورت جدی وارد حریم‌های مهم‌ و دقیقی شود.

لزوم تحلیل و بررسی رویکرد فقهی و اصولی نظام‌ آموزشی حوزه

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، از «شبکه اجتهاد» خواستار شد: با هماهنگی نهادها، مدارس و مراکز حوزوی، رویکرد فقهی و اصولی نظام‌ آموزشی حوزه را بررسی کنید و حتی خروجی‌های دروس خارج فقه و اصول را تحلیل نماید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بخش سوم به «حوزه سازمانی» اشاره و اذعان داشت: «شبکه اجتهاد» در ارتباط‌گیری با معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و رؤسای میزهای دفتر تبلیغات  اسلامی اقدام مؤثرتری داشته باشد و از ظرفیت‌های اساتید و اعضای هیأت علمی بیشتر بهره‌مند گردد.

پژوهشگران، ترسی از نقد آثارشان نداشته باشند

حجت‌الاسلام مسعودی در خاتمه به تبیین ضرورت تعامل با حوزه‌ پژوهش پرداخت و ابراز کرد: پژوهشگران باید علاقه‌مند باشند تا آثارشان در رسانه‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد، نه اینکه صرفاً پروژه خود را تحویل دهند؛ مرحوم آیت‌الله معرفت می‌فرمود: زمانی که می‌خواهم کتابی را منتشر کنم، اول آن را به نقد می‌گذارم.

گفتنی است، در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی (مدیرمسئول شبکه اجتهاد)، حجت‌الاسلام علی رضانیا (رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان)، سید مهدی رضوی (سردبیر پایگاه فارسی)، محمدجواد استادی (سردبیر پایگاه انگلیسی)، محمد مختاری (مسئول اجرایی شبکه اجتهاد) و محمدباقر آریانی (دبیر خبر شبکه اجتهاد) حضور داشتند که در ابتدای این دیدار ضمن گزارشی جامع از فعالیت‌ها، نسبت به «برند سازی در مدیریت رسانه»، «کادر سازی در رسانه تخصصی» و «راهبردهای ارتباطی و تعاملی» گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics