قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سازوکار ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به یارانه‌بگیران/ ایرادات شرعی عجولانه بود
فقیه اقتصادی، گره‌گشای مشکلات نظام، شهید خدمت علمی/ احمدعلی یوسفی

موسویان در گفت‌وگویی عنوان کرد:

سازوکار ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به یارانه‌بگیران/ ایرادات شرعی عجولانه بود

عضو شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: پیشنهاد بنده این بود که تسهیلات یک میلیون تومانی در قالب قرض‌الحسنه به مردم پرداخت شود، اما ابتدا گفتند هزینه آن برای دولت و نظام بانکی زیاد می‌شود و سپس با این پیشنهاد موافقت شد و آنچه روز گذشته آقای همتی بیان کردند بسیار بهتر است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره انتقاداتی که برخی از منظر شرعی به وام یک میلیونی دولت به خانوارهای یارانه‌بگیر وارد می‌دانستند و همچنین سخنان روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد ارائه وام قرض‌الحسنه به مردم به ایکنا گفت: واقعیت این است که دوستانی که تاکنون چه از این اقدام ایراد می‌‌گرفتند و چه از آن حمایت می‌کردند کمی عجله کردند، چراکه دولت و بانک مرکزی قالب حقوقی آن را اعلام نکرده بودند. لذا نباید به این زودی درباره آن اظهار نظر می‌شد.

وی افزود: در بانک مرکزی با خود بنده در این مورد مشورت شد که این وام در چه قالبی پرداخت شود؟ قبلاً در هیئت دولت و نظام بانکی به توافق رسیده بودند که برای کسانی‌که از یارانه استفاده می‌کنند و حدود ۲۳ میلیون خانوار هستند تسهیلاتی یک میلیونی با نرخ سود ۱۲ درصدی در نظر بگیرند اما ابعاد فقهی و حقوقی آن را قرار بود بانک مرکزی اعلام کند و اگر افراد تمایل داشتند ثبت‌‌نام می‌کنند تا اینکه روز گذشته رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کردند این وام بر اساس قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ایراداتی که برخی افراد به شیوه قبلی وارد می‌دانستند تصریح کرد: در مورد شیوه قبلی، برخی معتقد بودند بدون توافق طرفین نمی‌توان قرارداد بست. اما این‌گونه نبود چراکه بنا بر این بود که سایتی اعلام شده و افراد با مراجعه به آن سایت درخواست داده و این وام به حساب آن‌ها واریز شود. لذا قرار بر این بود که پرداخت این تسهیلات با موافقت افراد باشد.

اقدام ارزنده بانک مرکزی در پرداخت وام قرض‌الحسنه

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: همچنین مقرر بود که در شیوه قبلی که اعلام شد دوازده درصد از سود این وام را خود‌ گیرندگان تسهیلات پرداخت کرده و بقیه را دولت بپردازد. الان طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود ۱۸ بانکی درصد است اما قرار بود این تسهیلات ۱۲ درصدی باشد و دولت از بانک‌ها حمایت کند تا فقط ۱۲ درصد بگیرند و بقیه را هم دولت پرداخت کند.

عضو شورا فقهی بانک مرکزی یادآور شد: مسئله دیگر این است که صحبت‌های قبلی در مورد این بود که این تسهیلات در قالب مرابحه باشد و در واقع یک تسهیلات مرابحه یک میلیونی جهت خرید کالا و خدمات پرداخت می‌شد؛ بدین معنا که گیرنده با استفاده از منابع بانکی و کارت بانکی، کالاها و منابع مورد نیاز را به وکالت از طرف بانک خریداری و بانک هم با احتساب دوازده درصد سود، به او صورت به صورت نسیه و با اقساط دو ساله به وی بفروشد. در واقع قرار بود قالب قرارداد مرابحه باشد. لذا صحبت‌هایی که در مورد ایراد شرعی این وام مطرح می‌شد، درست نبود اما خوشبختانه روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کردند که این وام بر اساس قرض‌الحسنه خواهد بود.

پرداخت وام قرض‌الحسنه مورد تأکید علما و دلسوزان نظام بود

حجت‌الاسلام موسویان ادامه داد: پیشنهاد خود بنده هم این بود که اگر دولت و نظام بانکی می‌توانند، این تسهیلات را در قالب قرض‌الحسنه به مردم بدهند اما ابتدا گفتند هزینه آن برای دولت و نظام بانکی زیاد می‌شود. الحمد‌لله با این پیشنهاد موافقت شده و این شیوه که رئیس کل بانک مرکزی بیان کردند بسیار بهتر بود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پایان ضمن تقدیر از اقدام دولت و بانک مرکزی تأکید کرد: این نه تنها پیشنهاد بنده بلکه درخواست بسیاری از مراجع و دلسوزان نظام بود که دولت مابه‌ التفاوت سود تسهیلات را متقبل شود و برای مردم به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شود. در این شرایط، اصطلاحاً دولت به بانک‌ها اعلام می‌کند به مردم قرض بدهد و دولت از آن بانک‌ها حمایت و ما‌به‌التفاوت را جبران خواهد کرد. این اقدام دولت و بانک مرکزی جای تقدیر و تشکر دارد که این خواسته مراجع و علما را اجابت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics