قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سه اثر فقهی در حوزه «مقاوت، جهاد و اطلاعات و امنیت» با رویکرد مقارنه‌ای
سه اثر فقهی در حوزه «مقاوت، جهاد و اطلاعات و امنیت» با رویكرد مقارنه‌ای و تحلیلی

تازه‌های نشر،

سه اثر فقهی در حوزه «مقاوت، جهاد و اطلاعات و امنیت» با رویکرد مقارنه‌ای

سه اثر فقهی به قلم ‌حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد مهری در حوزه «مقاوت، جهاد و اطلاعات و امنیت» از نگاه مذاهب خمسه با رویکرد مقارنه‌ای و تحلیلی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، سه اثر فقهی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری (استاد حوزه علمیه و رئیس دفتر شورای نگهبان استان قم) با عناوین «فقه مقاومت» از نگاه مذاهب خمسه با رویکرد مقارنه‌ای و تحلیلی در ۳۵۰ صفحه، «فقه جهاد» از نگاه مذاهب خمسه با رویکرد مقارنه‌ای و تحلیلی در دو مجلد ۱۱۰۰ صفحه‌ای و «فقه اطلاعات و امنیت» از نگاه مذاهب اسلامی به همت مرکز پژوهشی مبنا و انتشارات مکث اندیشه در ۴۰۷ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

فقه مقاومت

کتاب «فقه مقاومت» در هشت بخش، به نگارش درآمده و هر کدام از این بخش‌‌ها با موضوعات خاص تدوین شده است. بخش اول: کلیات و مبانی نظری فقه مقاومت، بخش دوم: پیدایش و سیر تاریخی مقاومت اسلامی، بخش سوم: ریشه‌‌هاو بنیادهای مقاومت اسلامی، بخش چهارم: مؤلفه‌های تقویت یا تضعیف روحیه مقاومت اسلامی، بخش پنجم: چیستی و چگونگی مقاومت اسلامی در فقه مذاهب خمسه، بخش ششم: احکام و شرایط مقاومت اسلامی در فقه مذاهب خمسه، بخش هفتم: مبانی و ادله مشروعیت مقاومت اسلامی و بخش هشتم: عملیات استشهادی روشی جدید در دفاع و مقاومت اسلامی‌ می‌باشد.

نویسنده در این کتاب به سؤالات زیادی پاسخ داده، از جمله: نگاه شریعت به «مقاومت» و «جهاد دفاعی» چیست؟ «مقاومت» و «دفاع» در منظومه فقهی اسلام، حق است؟ یا تکلیف؟ اگر اندیشه «مقاومت» با یک فکر دیگری تزاحم پیدا کند! پاسخ شریعت برای حل این مساله چیست؟ادله قرآنی و چارچوب تئوریک فقه مقاومت چیست؟ دلیل عقلی و سیره رسول الله (ص) تا چه اندازه مؤید فقه مقاومت است؟ دفاع از سوریه، عراق، فلسطین و یمن در راستای جهاد دفاعی است یا خیر؟ «مقاومت» کردن با این همه هزینه! آیا جایز و مشروع است؟ مذاکره با دشمنان و دوستی با کفار چه اشکالی دارد؟ «مقاومت» آیا با فطرت انسانی منطبق است؟ «مقاومت» و «جهاد دفاعی» چه نسبتی با هم دارند؟ آیا «عملیات استشهادی» به عنوان یک روش جدید دفاعی، مشروع و جایز است؟ یا نه با روح شریعت سازگاری ندارد؟ «عملیات استشهادی» چه فرقی با انتحار و خودکشی دارد؟ که امروزه در مورد شیوه کنش سیاسی مسلمانان در برابر استعمارگران و مستکبران وجود دارد از منظر فقیهان مذاهب خمسه پاسخ داده و سپس‌ می‌گوید «مقاومت» صرفاً یک «حق» نیست؛ زیرا «حق» قابل سلب کردن است؛ بلکه یک «تکلیف» شرعی هم هست، بدین معنا که بر انسان‌‌هاواجب است دفاع کنند؛ ولذا مقاومت و دفاع؛ «حقی» است که‌ نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و از مهم ترین تکالیف شرعی و واجبات دینی است.

فقه جهاد

کتاب «فقه جهاد» در دو جلد و چندین بخش نگاشته شده و هر کدام از این بخش‌‌ها با موضوعات خاص تدوین شده است که جلد اول در ۴۹۳ صفحه و دارای نُه بخش‌ می‌باشد: بخش اول: ماهیت و چیستی فقه و مذاهب فقهی در اسلام، بخش دوم: ماهیت و چیستی جهاد در اسلام، بخش سوم: اهداف و فضیلت‌های جهاد در اسلام، بخش چهارم: مراحل تشریع و سبب جهاد در اسلام، بخش پنجم: تقسیم بندی جهان در شریعت اسلام، بخش ششم: اصل در اسلام جهاد است یا صلح؟ بخش هفتم: اهل حرب در فقه مذاهب خمسه، بخش هشتم: ادله وجوب جهاد با کفار و مشرکین و شرایط آن و بخش نهم: حقوق و وظایف کفار کتابی در فقه مذاهب خمسه‌ می‌باشد.

جلد دوم کتاب «فقه جهاد» در ۵۸۷ صفحه و دارای شش بخش‌ می‌باشد: بخش اول: جهاد با بغات و شورشیان. بخش دوم: جهاد با محاربین و مفسدین فی الارض. بخش سوم: جهاد و مقابله با حاکم جائر. بخش چهارم: بررسی حرمت یا جواز جهاد در عصر غیبت. بخش پنجم: اصول اخلاقی و مبانی حقوق جنگ در اسلام. بخش ششم: قوانین و مقررات برخورد با اُسرا و سبایا در اسلام بیان شده است.

نگارنده در این کتاب به سؤالات زیادی پاسخ داده، از جمله؛ نگاه شریعت به «جهاد ابتدایی» چیست؟ «جهاد ابتدایی» در منظومه فقهی اسلام، حق است؟ یا تکلیف؟ اگر اندیشه «جهاد ابتدایی» با یک فکر دیگری تزاحم پیدا کند! پاسخ شریعت برای حل این مساله چیست؟ ادله قرآنی و چارچوب تئوریک فقه جهاد چیست؟ دلیل عقلی و سیره رسول الله تا چه اندازه مؤید فقه جهاد است؟ «جهاد ابتدایی» آیا با فطرت انسانی منطبق است؟ «جهاد ابتدایی» و «جهاد دفاعی» چه نسبتی با هم دارند؟ از منظر فقیهان مذاهب خمسه بر اساس آیات، روایات و سیره پاسخ داده؛ تا علاوه برآشنایی با این مؤلفه، برخورد جدی و قانونی با عوامل تهدید کننده جان و ناموس مردمان بی گناه سرزمین‌های اسلامی، در سطح جوامع بین المللی و خصوصاً دوَل اسلامی، به عمل آمده و افکار عمومی نیز نسبت به این موضوع آگاه گردد.

فقه اطلاعات و امنیت

‌کتاب «فقه اطلاعات و امنیت» به بازخوانی جایگاه اطلاعات در امنیت بخشی و سلامت نظام اسلامی بر اساس آیات، روایات و سیره در شش بخش پرداخته و حجت‌الاسلامه مهری هر کدام از این بخش‌‌ها را با موضوعاتی خاص تدوین کرده است. بخش اول آن کلیات و مفهوم شناسی فقه اطلاعات و امنیت، بخش دوم؛ سازمان اطلاعات و نقش آن در امنیت سازی، بخش سوم؛ تجسس غیر مجاز (جاسوسی برای دشمنان نظام اسلامی)، بخش چهارم؛ فعالیت‌های اطلاعاتی در حریم خصوصی، بخش پنجم؛ کسب خبر و نقش آن در سازمان‌های اطلاعاتی – امنیتی و بخش ششم؛ اصول و بایسته‌های سازمان‌های اطلاعاتی – امنیتی‌ می‌باشد.

نویسنده در این کتاب به سؤالات زیادی پاسخ داد، از جمله؛ گستره‌ مفهومی اطلاعات و امنیت چیست؟ ضرورت سازمان‌های اطلاعاتی چیست و چه کاربردی دارد؟ اطلاعات و امنیت در قرآن کریم و آموزه‌های دینی از چه جایگاهی برخوردار است؟ صفات مجریان امنیت و نیروهای سازمان‌های اطلاعاتی در اسلام چیست؟ فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی در قرآن کریم و آموزه‌های دینی شامل چه الزامات و بایسته‌هایی است؟ تحقق وظایف سازمان‌های اطلاعاتی در تجسس و کسب اطلاع از امور دیگران و حرمت تجسس در امور خصوصی مردم چگونه قابل جمع است؟ از منظر فقیهان مذاهب خمسه بر اساس آیات، روایات و سیره پاسخ داده است تا علاوه برآشنایی با این مؤلفه، برخورد جدی و قانونی با عوامل تهدید کننده جان و ناموس مردمان بی گناه سرزمین‌های اسلامی، در سطح جوامع بین المللی و خصوصاً دوَل اسلامی، به عمل آمده و افکار عمومی نیز نسبت به این موضوع آگاه گردد.

گفتنی است، از این محقق حوزوی، کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» در چهار جلد و با موضوع بررسی گزاره‌های فقهی ناظر بر تولید امنیت ملی، گزاره‌های فقهی ناظر بر تهدید امنیت ملی و همچنین قوانین و مقررات حاکم بر جنگ و صلح تألیف و سال گذشته از سوی انتشارات مکث اندیشه روانه بازار نشر شده است. (اینجا بخوانید)

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه آثار را در قم بلوار معلم، مجتمع ناشران طبقه سوم، واحد ۳۱۴ و یا با شماره تلفن ۳۷۸۴۲۰۳۹ و ۰۲۵۳۲۹۰۶۴۰۵ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics