قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سیاست داخلی و خارجی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای
سیاست داخلی و خارجی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای

تازه‌های نشر؛

سیاست داخلی و خارجی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای

در این دفتر تلاش شده است رئوس اصلی و بنیادین مباحث نظام سیاسی اسلام از منظر مقام معظّم رهبری در پنج بخش ارائه گردد. این کتاب در دو دفتر کلّی تعریف شده است که هر دفتر شامل بخشها و فصول متعدّدی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «سیاست داخلی و خارجی از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» به کوشش امیر سیاهپوش از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

رهبر معظّم انقلاب همواره تلاش داشته‌اند مبانی، ارکان، اهداف، ارزشها و عناصر اساسی این نظام نوظهور را تبیین و تشریح کنند و در تفسیر این مکتب سیاسی هماره محور و کانون مباحث را اندیشه و خطّ فکری و عملی امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) قرار داده‌اند. در منطق ایشان جمهوری اسلامی شجره‌ی طیّبه‌ای است که ریشه‌ی آن امام است و بدون منطق و اندیشه‌ی امام معنا و مفهوم نمی‌یابد.

در این دفتر تلاش شده است رئوس اصلی و بنیادین مباحث ایشان ارائه گردد. منابع تحقیق هم تمام مباحث رهبر معظّم انقلاب را شامل می‌شود؛ البتّه تا جایی که امکان دسترسی وجود داشته است. چند نکته لازم است یادآوری شود:

۱- در این کتاب تلاش شده مباحث کلّی و مبنایی رهبر معظّم انقلاب ارائه شود. بسیاری از مباحث اصلی ایشان مربوط به حوادث و وقایعی است که در زمان خاصّی اتّفاق افتاده و زمان آن گذشته است؛ مثل بیانات و مواضع در خصوص حضور آمریکا در عراق و سقوط صدّام. این مباحث بسیار بنیادین و ریشه‌ای است و حتماً در یک کار تحلیلی باید محور بررسی قرار بگیرد امّا با ساختار کتاب حاضر، عرضه‌ی آن اشکالات و ابهاماتی را باعث میشد و روشن ساختن برخی ابعاد دست‌کم ذکر موارد و مستندات تاریخی مرتبط در پاورقی را ضروری می‌ساخت و همین موضوع قطعاً حجم کنونی را تا دوبرابر افزایش می‌داد.

۲- تلاش شده ساختار مباحث، منسجم و بر اساس یک نظام منطقی باشد امّا درعین‌حال نوعی استقلال در فصول و بخشهای مختلف هم دیده می‌شود؛ به همین دلیل برخی مباحث و عناوین دائماً تکرار شده که ممکن است اهل تحقیق این تکرارها را مناسب ندانند.

به‌طورکلّی کتاب در دو دفتر کلّی تعریف شده است که هر دفتر شامل بخشها و فصول متعدّدی است:

دفتر اوّل: کتاب سیاست داخلی، مبانی، اهداف، اصول و الزامات نظام سیاسی اسلام از منظر مقام معظّم رهبری   

این دفتر شامل پنج بخش است:

بخش اوّل: کلّیّات و مبانی: در این بخش به مباحث زیر پرداخته شده است: ضرورت حکومت در اسلام (رابطه‌ی دین و سیاست) و اهداف و ارزشها در نظام سیاسی اسلام

بخش دوّم: مردم‌سالاری دینی: در این بخش مباحث ذیل آمده است: مفهوم و ماهیّت مردم‌سالاری دینی، تفاوتهای مردم‌سالاری دینی و غیر دینی، رابطه‌ی امام و امّت در مردم‌سالاری دینی و ولایت فقیه در مردم‌سالاری دینی.

بخش سوّم: فرهنگ تحزّب و رقابت سیاسی در مردم‌سالاری دینی: در شرایطی، نوعی از جناح‌بندی در مقطعی از انقلاب اسلامی شکل گرفت و در سالیان اخیر این نوع جناح‌بندی حالتی متصلّب و غیر منعطف پیدا کرد به‌گونه‌ای که اقشار و گروه‌های مختلف را تا مرز تقابل و تعارض خصمانه پیش برد. عدّه‌ای تحت عنوان راست و گروهی ذیل تیتر چپ عَلَم سیاست‌دانی و سیاست‌ورزی برپا داشتند. به‌مرور عناوین رنگ و بوی ارزشی و فرهنگی پیدا کرد: اصلاح‌طلب و اصول‌گرا. منش و ممشای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در این کشاکش همواره اصالت بخشیدن به ارزشها و اصول انقلابی و اسلامی همراه با تأکید بر وحدت سیاسی حول قانون و منافع ملّی و ارزشهای انقلابی بوده است. در این بخش پس از بیان نگاه انقلاب به مسئله‌ی تحزّب، شاخصهای اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی در فصولی جداگانه بیان و در ادامه مسئله‌ی اختلافات سیاسی، اهمّیّت وحدت سیاسی و معیارهای وحدت تشریح شده است. در پایان این بخش به مسئله‌ی مخالفان نظام و شیوه‌ی برخورد با آنان پرداخته شده است.

بخش چهارم: رفتار و سلوک سیاسی کارگزاران نظام اسلامی: در این بخش سلوک سیاسی ائمّه‌ی معصومین(علیهم‌السّلام) به تفکیک و جداگانه آمده است. همین‌طور سلوک سیاسی امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) و نقش تاریخی برخی علما و روحانیّت در جریانهای سیاسی به تفکیک آمده است.

بخش پنجم: مؤلّفه‌های ایجابی و سلبی فرهنگ سیاسی اسلام: مباحث این بخش دربرگیرنده‌ی شاخصهای فرهنگ سیاسی مطلوب در اسلام و نیز مهم‌ترین آسیب‌ها و عوامل انحراف در نظام سیاسی اسلام است.

دفتر دوّم: سیاست خارجی از منظر رهبر معظّم انقلاب اسلامی

مباحث این دفتر هم در پنج بخش تدوین شده است:

بخش اوّل: آرمان‌گرایی واقع‌بینانه؛ چهارچوبی نظری برای تعاملات سیاست خارجی جمهوری اسلامی

بخش دوّم: اصول و پایه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

بخش سوّم: اقتدار بین‌المللی و عوامل مؤثّر بر آن

بخش چهارم: سیاستها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال دول و ملل خارجی (دربرگیرنده‌ی مباحثی در خصوص سیاستها و مواضع کلّی نظام سیاسی اسلام، مواضع و سیاستها در قبال امّت اسلامی و مشکلات آن، مسائل فلسطین، جریان بیداری اسلامی و جریانهای تکفیری).

همین‌طور مواضع جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان جمهوری اسلامی به تفکیک آمده است. در این فصل به مطالب رهبر انقلاب در خصوص آمریکا و نیز مسئله‌ی مذاکره به‌تفصیل اشاره شده است.

بخش پنجم: نشانه‌ها و عوامل تحوّل نظم کنونی و آینده‌ی جهان. این بخش درحقیقت بیان نگاه رهبری در خصوص آینده‌ی سیاسی جهان باتوجّه‌به اوضاع و احوال کنونی حاکم بر جهان است. ان‌شاءالله این دفتر بتواند منظر کلّی رهبر انقلاب در حوزه‌ی سیاست را ارائه کند و اهل تحقیق و نظر کارهای عمیق و تحلیلی و تحقیقی را با الهام از آن شروع کنند.

«اجتهاد» یادآور می‌شود، جلد اول: «سیاست داخلی از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در ۸۴۸ صفحه و به قیمت:۷۲۰۰۰۰ ریال و جلد دوم: «سیاست خارجی از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در ۸۲۰ صفحه و به قیمت:۷۰۰۰۰۰ ریال به کوشش امیر سیاهپوش از سوی انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics