قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سیر مطالعاتی علوم حدیث
سیر مطالعاتی علوم حدیث

بسته پیشنهادی؛

سیر مطالعاتی علوم حدیث

رژیم مطالعاتی ذیل، تحت نظارت علمی استاد محمدباقر ملکیان و در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تدوین شده است. هدف از بخش مقدماتی، آشنایی کلی و اولیه با کلان مساله‌های دانش حدیث و زمینه‌های مطالعاتی موجود در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، جایگاه و میزان تاثیر دانش حدیث و همچنین شناخت سرگذشت و اعتبار‌سنجی آن، در مسیر تفقه و استنباط دینی بر کسی پوشیده نیست. عوامل متعددی می‌تواند باعث کم‌رغبتی علاقه‌مندان دانش‌های حدیثی نسبت به ورود جدی به این عرصه شود که بی‌شک یکی از مهمترین این عوامل نبود یک سیر مطالعاتی منظم،‌ منسجم و کارآ در این جهت می‌باشد.

باتوجه به تعدد و تنوع مکتوبات در حوزه‌ی‌ علوم حدیث به ویژه در سال‌های اخیر و گوناگونی رویکردها در این دانش، مشورت با اساتید فن به منظور روش‌شناسی در کسب این دانش و مهارت ضروری به نظر می‌رسد. تعریف یک نظام مطالعاتی جامع از سوی دانشوران یک رشته می‌تواند مسیر موفقیت را برای دانش‌پژوهان تسهیل نموده و به بهره‌وری زمانی ایشان کمک کند.

سید مهدی سعادت بهشتی و محمد عرفان مکارمی، تحت نظارت علمی استاد محمدباقر ملکیان (از شاگردان آیات شبیری زنجانی، احمدی شاهرودی، مددی و شهیدی و مؤلف آثاری چون «الموسوعه الرجالیه للعلامه الحلی دراسات فی مبانی علم الرجال، منهج نقدالحدیث و…») سیر مطالعاتی علوم حدیث را در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تدوین کرده‌اند.

هدف از بخش مقدماتی، آشنایی کلی و اولیه با کلان مساله‌های دانش حدیث و زمینه‌های مطالعاتی موجود در این حوزه است. آنچه به عنوان هدف از انجام بخش متوسطه دنبال می‌شود، این است که دانش‌پژوه به تعمیق آگاهی‌های مقدماتی خود بپردازد و با انجام کار کارگاهی و مراجعات مستمر به منابع، شخصیت علمی خود را بسازد و مهارت‌های ابتدایی حل مسائل رجالی را کسب کند. آشنایی با انواع سبک استدلال در نقد و بررسی تراث، از دیگر اهداف این بخش به شمار می‌رود. هدف از تعریف بخش پیشرفته، ورود به فضای تحلیل دقیق گزاره‌های رجالی و نظرات صاحب‌نظران این رشته است.

امید می‌رود علاقه‌مندان به دانش‌های حدیثی،‌ با عمل به این برنامه‌ی ‌مطالعاتی، توانایی خود را در این عرصه افزایش داده و گامی هرچند کوچک در این راستای بردارند.

دانلود بسته پیشنهادی «سیر مطالعاتی علوم حدیث»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics