قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شاخصه‌های علمی آیت‌الله واعظ زاده خراسانی

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌ها در گفتگو با «اجتهاد» تبیین کرد:

شاخصه‌های علمی آیت‌الله واعظ زاده خراسانی

شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، ضمن تسلیت ضایعه ارتحال آیت‌الله واعظ زاده خراسانی منادی وحدت و پژوهشگر برجسته علوم و معارف اسلامی، «نشاط علمی»، «سخت‌کوشی»، «روشن بینی» و «تواضع و فروتنی» را از جمله صفات بارز این عالم ربانی دانست و تأکید کرد راه این بزرگان ادامه داشته باشد.

وی اولین شاخصه بارز این عالم فرهیخته را «جامعیت علمی» عنوان کرد و افزود: آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در بین علمای معاصر به ابعاد مختلف معارف اسلامی و دین احاطه کامل داشته و از چهره‌هایی بود که به فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، کلام، فلسفه، کاملاً واقف بود.

شریعتی تبار با اشاره به سابقه فعالیت مرحوم واعظ زاده در دانشگاه علوم اسلامی رضوی که به عنوان هیأت امنا، استاد و… حضور داشت که از افتخارات حوزه و دانشگاه به شمار می‌آمد، در بیان شاخصه اول و «نشاط علمی» ایشان عنوان کرد: شخصیتی حوزوی اصیل و عمیق بود و همه شاخص‌های یک عالم حوزوی در تدریس چون «دقت»، «کاوشگری»، «مناقشه جدی در عبارات» و «ارتباط با دانشجویان» را به همراه داشت. برداشتم این است درس‌های ایشان جامع مزیت های حوزه و دانشگاه بوده است.

این پژوهشگر علوم دینی، شاخصه دوم مرحوم واعظ زاده خراسانی را «روشن بینی وسیع» خواند و اظهار کرد: دیدِ روشن و روش تقریبی ایشان به حدی بود که مورد حمایت و تشویق استاد خویش آیت‌الله بروجردی(ره) قرار می‌گرفت.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی «سخت کوشی» را به عنوان شاخصه سوم آیت‌الله واعظ زاده مطرح کرد و گفت: ایشان تا یک ماه قبل از ارتحال هر روز ساعت ۷ و نیم صبح به محل بنیاد می‌آمد و تا اذان ظهر مشغول و مقید به کار علمی بود و بازنشستگی برای ایشان هرگز معنا نداشت.

وی ادامه داد: آثار فاخر «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته»، «نصوص الإقتصاد الإسلامی» و «المنهج الموضوعی لکتاب نهج البلاغه» گواه سخت کوشی ایشان است که با اشراف استاد فقید در مجلدهای مختلفی توسط بنیاد به چاپ رسید. عشق به کار و جدیت در خدمت به معارفی قرآنی شاخصه ممتاز ایشان است.

شریعتی تبار، شاخصه چهارم شخصیت استاد واعظ زاده را «تواضع و فروتنی» دانست و ابراز کرد: من به لحاظ سِنی فرزند و به لحاظ علمی شاگرد ایشان محسوب می‌شوم، اما وقتی در جایگاه مدیر عاملی بنیاد خدمت ایشان می‌رسیدم، استاد بزرگوارانه می‌فرمود “چرا شما آمدی من باید نزد شما بیایم”؛ این تواضع با آن جایگاهی علمی، لطافتی به اخلاق عملی ایشان می‌داد.

وی با بیان این‌که روی میز کار مرحوم استاد واعظ زاده خراسانی تحقیقاتی باقی مانده که توسط پژوهشگران و شاگردان ایشان انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: اثر مهم کمّی و کیفی بنیاد «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته» است که تا ۶۰ مجلد به چاپ خواهد رسید و پژوهش کتاب «نصوص فی علوم القرآن» نیز ادامه دارد.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بخشی از سخنان خود به محبوبیت مرحوم آیت‌الله واعظ زاده نزد علمای و اندیشمندان جهان اسلام اشاره کرد و گفت: وقتی شخصیت‌ها به مناسبتی به بنیاد می‌آمدند، اولین سؤالشان این بود که استاد واعظ زاده کجا هستند و خدمت ایشان می‌رسیدند. در نخستین هم‌اندیشی بین‌المللی «امام رضا(علیه‌السلام) رمز اتحاد و ائتلاف امت اسلام» که اخیراً در محل بنیاد برگزار شد، شخصیت‌های تقریبی داخلی و خارج از کشور سراغ ایشان را می‌گرفتند و بعد از اطلاع کسالت، برای سلامتی ایشان دعا می‌کردند.

شریعتی تبار در پایان سخنان خود افزود: در بنیاد پژوهش‌ها بناست گردهمایی‌ در زمینه «بازخوانی اندیشه و افکار آیت‌الله واعظ زاده» برگزار کنیم و شایسته است شخصیت عالم و اندیشمند استاد واعظ زاده خراسانی را به عنوان «الگو» قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics