قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شاخصه‌های نصب و عزل کارگزاران در سیره عملی حضرت علی(ع)
دوره رکود و تقليد يا دوره تبيين و استحکام!

شاخصه‌های نصب و عزل کارگزاران در سیره عملی حضرت علی(ع)

جلسه هفتادم دفاعیه پایان‌نامه‌های سطح سه مدرسه عالی نواب مشهد به اثر «شاخصه‌های نصب و عزل کارگزاران در سیره عملی حضرت علی(ع)»، نوشته حجت‌الاسلام یوسف قاسمی اختصاص داشت.

به گزارش شبکه اجتهاد، نگارنده اثر در ابتدای جلسه در خصوص پایان‌نامه خود، گفت: اگر کتاب‌ها و مقاله‌های موجود در این زمینه را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که فقط رصدهایی در این زمینه صورت گرفته و یا صرفاً گزارشی داده شده است، اما اینکه نگاه جمعی به شخصیت‌شناسی، موقعیت‌شناسی، فردشناسی و نگاه شخصی به شبهات صورت گیرد کمتر مشاهده می‌شود.

وی توضیح داد: این اثر در صدد بیان این است که از کجا بتوانیم الگویی معرفی کنیم که علاوه بر اینکه نظام مدیریتی و نرم‌افزاری جامعی را در ساحت‌های مختلف زندگی بشری رصد کند، حتی در واقعیت و زمینه سخت‌افزاری هم آن را به‌کار گرفته باشد، یعنی به نظام‌های اجتماعی دست‌ساخته بشر رجوع کنیم یا حکومت‌های الهی که از امت‌های قبل گزارش داده شده است؟

این دانش‌پژوه رشته تخصصی کلام اسلامی افزود: در این اثر به دنبال کامل‌ترین مجموعه که نیازهای جامعه را از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بررسی کرده و بتواند الگویی برای ما باشد هستیم که در شخصیت امیر مؤمنان(ع) مشهود است.

حجت‌الاسلام قاسمی ادامه داد: در فصل اول این اثر، حدود و موقعیت جغرافیایی حکومت اسلامی بررسی شده که دارای دو بحث درباره واژه کارگزاران و گزارشی اجمالی از استانداران و کارگزاران است، در فصل دوم ویژگی‌های آرمانی کارگزاران در اندیشه و رفتار امیر مؤمنان(ع) که شامل بیست شاخصه می‌شود بررسی شده و در فصل سوم نیز نصاب ابراز مدیریت یعنی بایسته‌های آرمانی کارگزاران، آورده شده است.

وی در خصوص فصل بعدی، گفت: فصل چهارم با عنوان عملکرد امیر مؤمنان(ع) در برابر وقوع انحراف در کارگزاران است که حدود ۹ مورد از کارگزارانی بررسی شده که دارای انحراف شده و با برخورد امیر مؤمنان(ع) مواجه شدند که در ادامه نیز فرایند نظارت ایشان بر این افراد و کل پیکره حکومتشان بررسی شده است.

حجت‌الاسلام قاسمی افزود: فصل آخر که مستقیم با رشته کلام اسلامی ارتباط داشته و مهم‌ترین فصل پایان‌نامه است با عنوان پرسش‌های مربوط به عزل و نصب کارگزاران با توجه به خطاناپذیر بودن امام آورده شده و به هفت پرسش مهم در این زمینه پرداخته است، البته قبل از آن شاه‌کلید این پرسش‌ها آمده که اگر درست تبیین شود، سدی معرفتی جلوی پرسش‌ها ایجاد می‌کند.

گفتنی است، در ادامه این جلسه حجج‌اسلام علی‌اکبر نوایی و محمد اسفندیاری، اساتید داور، حجت‌الاسلام جعفر فیض‌آبادی، استاد راهنما و حجت‌الاسلام حسن نقی‌زاده و دکتر علیرضا کهنسال، اساتید مشاور نیز به بیانات نکات خود در زمینه این اثر پرداختند و در پایان جلسه، این پایان‌نامه با نمره ۱۷ پذیرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics